  • 1. Data: 2006-11-16 22:14:06
    Temat: NIP UE a usługi niematerialne
    Od: Adam <a...@i...sp.am.pl>

    Witam!

    Wiem, że w PL NIP UE nie jest wymagany (zresztą nie ma takiej opcji na
    formularzu VAT_R UE) jeśli chcę zakupić (sprzedać) usługi niematerialne
    (np. hosting) w Niemczech.
    Problem jest taki, że z tego co się orientuje firma hostingowa z DE
    sprawdza firmy z UE w VIES.

    W związku z czym mam kilka pytań, na które prosiłbym Szanownych
    grupowiczów o odpowiedź:
    - czy nikt się nie doczepi jeśli złoże VAT-R UE (a z tego co wiem trzeba
    to robić max 14 dni przed planowaną transakcją wewnątrz wspólnotową)
    i zaznaczę np. nabycie towarów.
    - jak rozumiem, "posiadanie NIP UE" wiąże się z kwartalnymi raportami
    jak będę wpisywać "obrót" 0 (na razie nie planuje sprzedaży/nabywania
    towarów wewnątrzwspólnotowo - działam tylko w usługach) to się US nie
    zainteresuje po co mi ten NIP UE?
    - Czy posiadanie NIP UE jeszcze nakłada jakiś obowiązek?

    Pozdrawiam Adam

  • 2. Data: 2006-11-20 14:54:42
    Temat: Re: NIP UE a usługi niematerialne
    Od: Adam <a...@i...sp.am.pl>

    Witam!

    Czyżbym poruszył zbyt zawiły czy też beznadziejnie oczywisty problem, że
    nie znalazł on przychylności osób, które zechciałyby poświęcić chwilkę
    swojego cennego czasu i odpowiedzieć na zadane pytanie? :(

    Ponawiam pytanie. Czy ktoś kontroluje/doczepia się do sytuacji, że
    zgłosiło się chęć sprzedaży lub kupna towarów "wewnątrzwspólnotowo"
    a przez powiedzmy długi czas nie zrealizowało się takiej transakcji (i
    nie wyrejestrowało) ?

    Pozdrawiam, Adam

  • 3. Data: 2006-11-20 17:36:38
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 20-11-2006 o 15:54:42 Adam <a...@i...sp.am.pl> napisał(a):

> [...]
    > zgłosiło się chęć sprzedaży lub kupna towarów "wewnątrzwspólnotowo"
    > a przez powiedzmy długi czas nie zrealizowało się takiej transakcji (i

    Jesli nikt tutaj nie zrobiuł podobnie to i nikt się nie wypowiada.
    Sam się jeszcze nie zdecydowałem na ten ruch bo na razie nie mam powodu,
    chociaż czasami warto mieć NIP UE tylko po to żeby być weryfikowalnym
    przez VIES.
    Osobiście nie znam podstawy prawnej na ew uwalenie, w końcu mnożesz nic
    nie sprzedać.
    Zonki są co najmniej dwa.
    Pierwszy to pikuś - jęsli mnie pamięc nie myli wypadasz po kilku(10?)
    miesiącach z tego
    i musisz ponownie się rejestrować.
    Drugi jest gorszy - na zwroty VAT poczekasz 180 dni chyba że masz 250k w
    materacu.
    Ale jeśli nie masz zwrotów VAT to możesz to olać

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2006-11-20 18:41:41
    Od: Adam <a...@i...sp.am.pl>

    Witam!

    Dziękuję za odpowiedź.

    > Jesli nikt tutaj nie zrobiuł podobnie to i nikt się nie wypowiada.

    No tak nie wziąłem tak prozaicznego powodu braku odpowiedzi ;)

    Wczytałem się w ustawę VATowską z 2005 no i oczywiście potwierdza się co
    napisałeś ale dodatkowo:
    ART 97.
    "
    13. W przypadku zaprzestania przez podmiot zarejestrowany jako podatnik
    VAT UE wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1 i 3, podmiot
    ten jest obowiązany na piśmie zgłosić ten fakt naczelnikowi urzędu
    skarbowego przez aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego; zgłoszenie
    składa się w terminie 15 dni, licząc od dnia zaistnienia tej
    okoliczności.
    "

    Czyli jeśli płatność za usługę z firmy niemieckiej byłaby w cyklu
    miesięcznym to trzeba by się było co miesiąc rejestrować/wyrejestrować
    jeśli, aż tak weryfikują te dane, a jeśli nie to na fakturze jak będzie
    "PL mój nip" i nie będę wtedy podatnikiem VAT UE to faktura jest wadliwa?

    Na szczęście nie widzę w okolicznych paragrafach ewentualnych sankcji za
    nie wyrejestrowanie.

    "
    15. W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w ust. 1-3, nie złoży za 6
    kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały deklaracji podatkowej,
    naczelnik urzędu skarbowego wykreśla z urzędu podmiot z rejestru
    jako podatnika VAT UE i powiadamia go o powyższym.
    "

    No i ten artykuł dokładnie definiuje to automatyczne skreślenie.
    Tylko czy tu chodzi o raporty wewnątrz wspólnotowe czy PIT 5 chyba to
    drugie?

    Ach dziwny nasz kraj jakby nie mogli wszystkich co mają "normalny" VAT
    wpisać do tej bazy.

    Skontaktuję się jeszcze z niemiecką firmą (czy przymkną oko na brak
    VIES) i może postaram się dodzwonić do urzędu skarbowego i zapytać u źródła.

    Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2006-11-20 19:35:18
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 20-11-2006 o 19:41:41 Adam <a...@i...sp.am.pl> napisał(a):

> [...]
    > jeśli, aż tak weryfikują te dane, a jeśli nie to na fakturze jak będzie
    > "PL mój nip" i nie będę wtedy podatnikiem VAT UE to faktura jest wadliwa?

    Czy dwumiesięcznik sprzedawany za granicę musi się rejestrować i
    "derejestrować"
    co 15 dni :) ?
    Co do NIP i usług niematerialnych - NIP UE jest potrzebny(Art. 97)
    ale tylko jako pic na wodę. Provider wystawia Ci fakturę
    po swojekmu a Ty do tego raz na miesiąc fakturę wewnętrzną(art. 106) i
    voila.
    Sam teraz to przerabiam(czy raczej jutro będę - zanosił VAT R/UE bo
    uświadomiłeś
    mi pośrednio że zaspałem :) ) Więc dawaj rozgryziemy to dzis zebym nie
    zasadzil jakiegos buga w papierach :)

    > Na szczęście nie widzę w okolicznych paragrafach ewentualnych sankcji za
    > nie wyrejestrowanie.

    Grymas na twarzy pan Kunegundy nie jest wystarczającą karą ?

> [...]
    >
    > No i ten artykuł dokładnie definiuje to automatyczne skreślenie.
    > Tylko czy tu chodzi o raporty wewnątrz wspólnotowe czy PIT 5 chyba to

    Chyba nie PIT-5 tylko VAT-UE czy jak tam to się nazywa. A Intarstatu
    pewnie nie planujesz ;)

> [...]
    >
    > Skontaktuję się jeszcze z niemiecką firmą (czy przymkną oko na brak
    > VIES) i może postaram się dodzwonić do urzędu skarbowego i zapytać u

    Brak VIES teoretycznie ich nie powinien obchodzic, ale w praktyce jeśli
    Ty nie rozlczysz to oni powinni więc się zabezpieczają zapewne.

    > Pozdrawiam.

    ja również

  • 6. Data: 2006-11-20 20:06:32
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 20-11-2006 o 20:35:18 t <r...@o...pl> napisał(a):

    Samemu sobie odpowiadając, Art. 97 nakłada na "importerów" usług
    obowiązek rejestracji na VAT-R/UE, ale jesli dbrze rozumiem ust 3
    chodzi tylko o tych co transportują przy WDT/WNT?
    Czyli jeśli nabywa się uslugi niematerialne to nie trzeba się rejestrować
    i posługiwać NIP-UE. Ktoś przeciw?

  • 7. Data: 2006-11-20 20:24:21
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 20-11-2006 o 21:06:32 t <r...@o...pl> napisał(a):

    I koljne pytanie - mam andzieje ostatnie - czy na faqturze wewnetrznej
    pisac ORYGINAL
    czy nic :) To tak na deser

  • 8. Data: 2006-11-20 20:24:45
    Od: Adam <a...@i...sp.am.pl>

    Witam!

    > Czy dwumiesięcznik sprzedawany za granicę musi się rejestrować i
    > "derejestrować"
    > co 15 dni :) ?
    Jeśli nie ma innego obrotu WDT lub WNT, to czemu nie ? ;>

    > Sam teraz to przerabiam(czy raczej jutro będę - zanosił VAT R/UE bo

    Tez się chyba zdecyduje zanieść w ciągu 2-3 dni napisze jeszcze do Niemców.

    > Grymas na twarzy pan Kunegundy nie jest wystarczającą karą ?
    W moim US całkiem sympatyczne panie są ;) Choć może do czasu.

    > Chyba nie PIT-5 tylko VAT-UE czy jak tam to się nazywa. A Intarstatu
    > pewnie nie planujesz ;)
    Raporty są co kwartał, a w ustępie jest także mowa o miesięcznych
    deklaracjach co nasuwa daleko idący wniosek, że chodzi o PIT 5/5L
    i brak dochodu/zaliczki zerowe (od początku roku).

    Choć w sumie patrze na VAT-UE to wysyłanie pustego formularza jest bez
    sensu więc może i VAT-UE.

    Intrastat zdecydowanie mnie nie dotyczy
    http://www.stat.gov.pl/intrastat/3kto.htm

    > Brak VIES teoretycznie ich nie powinien obchodzic, ale w praktyce jeśli
    > Ty nie rozlczysz to oni powinni więc się zabezpieczają zapewne.

    Może źle zrozumiałem sam proces "wewnątrz wspólnotowych transakcji"
    ale czy to nie jest tak, że Niemcy wystawiają fakturę netto i dzięki
    VIES mają pewność, że mogą wystawić bez VAT (ichnich MwSt).?

    Pozdrawiam Adam.

  • 9. Data: 2006-11-20 20:30:08
    Od: Adam <a...@i...sp.am.pl>

    Witam

    > Samemu sobie odpowiadając, Art. 97 nakłada na "importerów" usług
    > obowiązek rejestracji na VAT-R/UE, ale jesli dbrze rozumiem ust 3
    > chodzi tylko o tych co transportują przy WDT/WNT?
    Art. 28 ustęp 3, 4, 6, 7...
    Ogólnie transport towarów po krajach UE.

    > Czyli jeśli nabywa się uslugi niematerialne to nie trzeba się rejestrować
    > i posługiwać NIP-UE. Ktoś przeciw?
    No w naszym prawie nie trzeba. Problem, że bez tego nie ma VIES ;)

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2006-11-20 20:31:30
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 20-11-2006 o 21:24:45 Adam <a...@i...sp.am.pl> napisał(a):

> [...]
    > ale czy to nie jest tak, że Niemcy wystawiają fakturę netto i dzięki
    > VIES mają pewność, że mogą wystawić bez VAT (ichnich MwSt).?

    Dobrze zrozumiałeś. Z tym że jeśli mają podobne regulacje do naszych to
    w przypadku usług liczy się 'VATowstwo' krajowe a nie unijne więc
    to że nie ma Cię w VIES nic złego nie znaczy do strony podatkowej
    i wystarczy że jesteś VATmanem w Polsce.