  • 11. Data: 2005-04-21 14:28:00
    Temat: Re: Przelew a wpłata w znaczeniu ustawowym - pytanie
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Bozoo wrote:

    > Czyli muszę się załapać chociaż na ostatnia, wieczorną sesję elixir?

    Różne banki przyjmują różne daty. Niektóre przyjmują, że przelew
    zleceny przez internet o 23.59 powoduje wyksięgowanie środków z twojego
    konta (czyli obciążenie rachunku) tego samego dnia, a przelew idzie
    nazajutrz. W innych przelew złożony po 11.00 jest księgowany następnego
    dnia.

    > Według KC to mi sie zdaje, że chyba wręcz przeciwnie.

    Zdaje ci się

  • 12. Data: 2005-04-21 17:38:00
    Od: "nocnyMarek" <n...@g...pl>

    Bozoo <...@...com> napisał(a):

    > Czyli muszę się załapać chociaż na ostatnia, wieczorną sesję elixir?

    1. Nie ma _wieczornej_ sesji
    ostatnia, _popołudniowa_ jest wyłącznie do ZUS
    2. To zależy od banku
    w mBanku wystarczy, ze zdążysz puścić przelew przed 24:00,
    ale są banki które po ostatniej sesji
    (czasem nawet jest to pierwsza sesja, bo korzystają tylko z jednej)
    nie zaksięgują już przelewu z datą bieżącą.

  • 13. Data: 2005-04-21 18:21:50
    Od: "Bozoo" <...@...com>

    > Zdaje ci się

    Być może... a masz pod ręką paragrafik ?

  • 14. Data: 2005-04-21 19:57:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Apr 2005, Bozoo wrote:
    [...komuś...]
> [...]
    >+ > Zdaje ci się
    >+
    >+ Być może... a masz pod ręką paragrafik ?

    ...a nie to czasem:
    ++++
    Art. 358 (1). § 1. Jeżeli przedmiotem zobowiązania od chwili jego
    powstania jest suma pieniężna, spełnienie świadczenia następuje przez
    zapłatę sumy nominalnej, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
    ^^^^^^^
    ----

    Wydanie dyspozycji bankowi "zapłatą" nie jest.
    "Zapłata" ma miejsce wtedy kiedy wierzyciel *dostał* możliwość
    dysponowania środkami.
    Nim wyłączono Sybir :) to owszem, był dylemat: czy jeśli bank
    wierzyciela "z opóźnieniem" księgował wpłatę (ale z datą *otrzymania*
    z Sybiru, czyli "wstecz") to czy pieniądze były "w dyspozycji" bądź
    też czy "winnym" (że wybrał sobie bank z opóźnieniem :)) jest
    w *tej części* wierzyciel.
    Ale ten dylemat nam chyba wszędzie zniknął :)

    Na mój gust stan jest taki:
    - strony umawiają się co do zapłaty na rachunek bankowy :)
    - wierzyciel odpowiada za ruchy "swojego" banku, bo to on (wierzyciel)
    *powierzył* mu wykonanie pewnej czynności - przyjęcie zapłaty;
    czyli jak przelew "wpłynął z eliksiru" i go zeżarło to dłużnik
    tylko musi dostarczyć dowodów że on *wysłał* - jest pewna
    trudność bo musi mu pomóc "jego" bank...
    - dłużnik odpowiada za wszystko za co nie odpowiada wierzyciel, bo
    to *dłużnik* wybiera za pośrednictwem kogo (innego banku, poczty)
    będzie realizował swój dług. Czyli odpowiada za to czy i kiedy
    *jego* reprezentant zrealizuje *jego* zobowiązanie. Ma się tak
    umówić żeby... zdążyć :]

    Podstawą IMHO może być:
    ++++
    Art. 474. Dłużnik odpowiedzialny jest jak za własne działanie lub
    zaniechanie za działania i zaniechania osób, z których pomocą zobowiązanie
    wykonywa, jak również osób, którym wykonanie zobowiązania powierza.
    Przepis powyższy stosuje się także w wypadku, gdy zobowiązanie wykonywa
    przedstawiciel ustawowy dłużnika.
    ----

    --
    pozdrowienia, Gotfryd