  • 1. Data: 2005-04-20 11:03:59
    Temat: praca w USA raz jeszcze
    Od: Jasek <j...@p...onet.pl>

    Witam,

    Opisze na predce sytuacje. 31 maja koncze prace w Polsce, 1 czerwca
    wylatuje do USA podjac legalna prace (wiza imigracyjna, wyjazd na
    stale). W sierpniu przylatuje moja zona. Zalozmy, ze w Polsce zarobilem
    20'000 PLN, umowa o prace, do konca roku w USA zarobilem 30'000 USD.

    Czy wobec tego:

    1. Moge starac sie o zniesienie nieograniczonego obowiazku podatkowego?
    Jestem w Polsce < 6 msc.
    2. Czy w polskim US skladam deklaracje za rok 2005 na kwote 20'000 PLN
    czy kwote 20'000 PLN + 30'000 USD?
    3. Czy na punkt 2 ma wplyw pkt. 1?
    4. Czy moge za rok 2005 stosowac odliczenia (ulga odsetkowa etc.),
    rozliczac sie z zona wspolenie?
    5. Co zrobic, by nieosiagajac dochodu w 2006 roku w Polsce (stopa moja
    nie stanie) nie musiec skladac pitow etc. w Polsce?

    Pozdrawiam i dziekuje,
    Jacek

  • 2. Data: 2005-04-20 12:15:59
    Temat: Re: praca w USA raz jeszcze
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Jasek wrote:
    > Witam,

    przed wyjazdem wymelduj się w Polsce i pod koniec roku rozlicz się z
    polskich dochodów.
    Czy z żoną czy sam nie ma znaczenia.
    Potem cię już nikt ścigał nie będzie, bo cię nie ma.

  • 3. Data: 2005-04-20 12:21:02
    Od: Jasek <j...@p...onet.pl>

    witek wrote:

    > Potem cię już nikt ścigał nie będzie, bo cię nie ma.

    Zaraz, zaraz. A jak ma sie do tego nieogranczony obowiazek podatkowy?
    (moze cos krece).

    Pozdrawiam,
    Jacek

  • 4. Data: 2005-04-20 12:25:39
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Jasek wrote:

    > Zaraz, zaraz. A jak ma sie do tego nieogranczony obowiazek podatkowy?
    > (moze cos krece).

    Skoro wyjeżdzasz na stałe, to kto w Polsce dowie się o twoich zarobkach.
    Dokładnie nikt.
    Po za tym umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania precyzuje, że za
    kraj do rozliczania podatków przyjmuje się kraj, z którym ma się większe
    więzy rodzinne i w którym przebywa się większość czasu.
    W towim przypadku można naciągnąć, że jest to USA. Po za tym paragraf
    3.1 raczej cię już nie będzie obowiązywał, bo nie mieszkasz w Polsce.
    Patrz na 3.2.
    W innym przypadku, wszystkie polonusy mieszkające za granicą musiałyby
    płacić podatki w Polsce, czyniąc nasz kraj mlekiem i miodem płynący.

  • 5. Data: 2005-04-20 12:46:02
    Od: Jasek <j...@p...onet.pl>

    witek wrote:

    > Skoro wyjeżdzasz na stałe, to kto w Polsce dowie się o twoich zarobkach.

    Z tego co wiem, urzedy podatkowe USA potrafia wysylac odpowiednie
    zawiadomienia do polskich US.

    > Po za tym umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania precyzuje, że za
    > kraj do rozliczania podatków przyjmuje się kraj, z którym ma się większe
    > więzy rodzinne i w którym przebywa się większość czasu.

    Co to znaczy wiezy rodzinne? Cala rodzina za wyjatkiem zony zostaje w
    Polsce. A wiekszosc czasu spedzac bede tam.

    > W towim przypadku można naciągnąć, że jest to USA. Po za tym paragraf
    > 3.1 raczej cię już nie będzie obowiązywał, bo nie mieszkasz w Polsce.
    > Patrz na 3.2.

    Przepraszam, czego paragraf?

    Rozumiem, ze jak zglupieje i wroce do Polski, a na dodatek zaczne
    pracowac, to normalnie rozliczam przychody w stosownych pitach.

    Pozdrawiam i dziekuje,
    Jacek

  • 6. Data: 2005-04-20 18:59:57
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Jasek wrote:

    > Z tego co wiem, urzedy podatkowe USA potrafia wysylac odpowiednie
    > zawiadomienia do polskich US.

    A po co mają wysyłać skoro wyjeżdżasz na wizie imigracyjnej. Niczego nie
    wyślą.
    Gdybyś coś zarobił ekstra będąc na wizie biznesowej to wtedy mogą wysłać.
    W praktyce wysyłają tylko wtedy kiedy załapałes się na zwolnienie
    podatkowe w Stanch.

    > Co to znaczy wiezy rodzinne? Cala rodzina za wyjatkiem zony zostaje w
    > Polsce. A wiekszosc czasu spedzac bede tam.

    Czyli z rodziną mieszkasz w stanach i z tamtym krajem jesteś bardziej
    "związany"

    > Przepraszam, czego paragraf?

    ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

    Art. 3. 1. Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na
    terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu
    od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł
    przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
    2. skreślony
    2a. Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko
    od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
    na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na
    miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na
    terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

    > Rozumiem, ze jak zglupieje i wroce do Polski, a na dodatek zaczne
    > pracowac, to normalnie rozliczam przychody w stosownych pitach.

    tak.

  • 7. Data: 2005-04-21 14:19:52
    Od: Jasek <j...@p...onet.pl>

    witek wrote: