  • 11. Data: 2008-02-23 11:24:07
    Temat: Re: Radio CB a koszty uzyskania
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Robert Tomasik pisze:
    > Wynika to z prawa telekomunikacyjnego - art. 143 i 144. Po prostu
    > urządzenia nadawczo-odbiorcze dla celów amatorskich na warunkach
    > określonych w tej ustawie i przepisach wykonawczych są zwolnione z
    > potrzeby uzyskania pozwolenia radiowego.

    > Teoretycznie kontrolujący po otrzymaniu oświadczenia przedsiębiorcy o
    > tym, że nabył i używa CB do celu prowadzenia działności gospodarczej
    > powinien powiadomić UKE albo wprost przesłać materiały do prokuratury w
    > związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa z art. 208 cytowanej
    > ustawy. Czy będzie o tym wiedział w praktyce, to już inna sprawa.
    Jakoś może mam "inną logikę", ale dla mnie tutaj coś się nie zgadza.
    Skoro:
    - art144p.2 Nie wymaga pozwolenia używanie urządzenia radiowego
    nadawczego lub nadawczo-odbiorczego (...) 3) końcowego, wykorzystującego
    międzynarodowo uzgodnione zakresy częstotliwości [a CB takim jest na
    podstawie CEPT... nie pamiętam ile] c) niewymagających rezerwacji
    częstotliwości. [i nie wymaga rezerwacji częstotliwości]
    [i nie ma tutaj nigdzie żadnych aluzji co do celu wykorzystywania danych
    zakresów częstotliwości]
    oraz:
    - art208p.1 Kto bez wymaganego pozwolenia używa urządzenie radiowe
    nadawcze lub nadawczo-odbiorcze podlega grzywnie (..) - a art144 zwalnia
    z 'wymaganego pozwolenia" - więc to nas nie interesuje.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 12. Data: 2008-02-23 11:30:38
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Spróbuję inaczej: czy uważasz, że można uznać za koszty uzyskania,
    > o ile oczywiście podatnik dysponuje dokumentami, wydatków na:
    > - łapówki
    > - nabycie substancji, którymi obrot jest na terenie RP zabroniony
    > - innych wydatków na cele zabrionione przepisami
    A co z tym wszystkim ma wspólnego radio CB? Pomińmy na razie kwestie "że
    to radio do wykorzystania prywatnego". Czy tym samym ciosem byś nie
    wpuścił do KUP np czytnika-nagrywarki dvdrw do komputera, bo _może_ ktoś
    nim robić nielegalne kopie i piractwo wszelakie? Oczywiście odpiszesz
    'ale można robić kopie zapasowe swoich danych' - zgadza się. Tak samo CB
    nie tylko służy "gdzie stoją miśki" i umożliwieniu łamania ograniczeń
    prędkości, ale również:
    - odnajdywaniu drogi/adresów/firm - nie raz adres podany ma się nijak do
    lokalizacji, gps bzdury pokazuje albo w ogóle w takiej wiosce nie ma nr
    domów, a zapytanie na radiu "jak podjechać do firmy X" załatwia sprawę -
    przyspiesza lub umożliwia dotarcie do celu - czyli _klienta_, czyli wg.
    mnie - jak najbardziej KUP
    - porozumiewaniu się z innymi użytkownikami dróg w celu dowiedzenia się
    o korku, wypadkach, niebezpiecznych sytuacjach, pogodzie i śliskości itp
    co znów ułatwia sprawniejsze dotarcie do celu = klienta (a że tą samą
    funkcję pełniący GPS kosztem może być, nie zaprzeczysz?) oraz ewidentnie
    podnosi bezpieczeństwo (a czy gaśnica lub system alarmowy może być KUP?)

    > Ale IMO istotna jest odpowiedź na prawo do zaliczenia w koszty
    > "nielegalnych" wydatków... ktoś wie?
    "nielegalność" mam nadzieję tutaj tylko opierasz na kwestii "bo to radio
    do celów prywatnych". Ale nigdzie nie widzę (może źle szukam) podstawy
    _prawnej_ tego ograniczenia zastosowania tego zakresu częstotliwości.

    BTW. Mam CB, w każdym z aut, używam od niepamiętnych czasów PIR/PAR i
    pozwoleń kat3, i wiem że "firma na CB" może być zarazą dla pozostałych
    użytkowników, zwłaszcza jak firma niekumata i uważająca pasmo "za
    swoje", ale nie zmienia (wg. mnie) to faktu że w działalności gosp.
    odpowiednio z głową wykorzystywane radio CB się bardzo przydaje i KUP
    powinno być bezdyskusyjnie (a przynajmniej dla niektórych profili
    działalności, np usługi przewozowe, bo ciężko wymyślić czemu by było KUP
    dla np fryzjera).

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 13. Data: 2008-02-23 12:00:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 23 Feb 2008, BartekK wrote:

> [...]
    > nielegalne kopie i piractwo wszelakie? Oczywiście odpiszesz 'ale można robić
    > kopie zapasowe swoich danych' - zgadza się.

    Zgadza się.

> [...]
    > lokalizacji, gps bzdury pokazuje albo w ogóle w takiej wiosce nie ma nr
    > domów, a zapytanie na radiu "jak podjechać do firmy X" załatwia sprawę

    Pytanie, czy formalnie wolno tak robić jeśli owo pytanie (o adres) ma
    cel gospodarczy :)
    To, że znacząca część kierowców tak zrobi oczywiście wiem.
    Do kompletu pozostaje pytanie, czy można by znaleźć jeszcze jakieś
    INNE zastosowanie.

    > korku, wypadkach, niebezpiecznych sytuacjach, pogodzie i śliskości itp co
    > znów ułatwia sprawniejsze dotarcie do celu = klienta (a że tą samą funkcję
    > pełniący GPS kosztem może być, nie zaprzeczysz?)

    W żadnym wypadku nie zaprzeczam, idzie wyłącznie o to, żeby wskazać
    takie działania, które wolno robić - w naszym przypadku "w celu
    gospodarczym".
    I to nie kierując się logika (pt. "a co za różnica, czy jadę w celach
    osobistych czy gospodarczych") lecz ew. przepisami, jeśli takie istnieją.

    > "nielegalność" mam nadzieję tutaj tylko opierasz na kwestii "bo to radio do
    > celów prywatnych". Ale nigdzie nie widzę (może źle szukam) podstawy _prawnej_
    > tego ograniczenia zastosowania tego zakresu częstotliwości.

    No to został do tablicy wezwany Tristan :)

    > BTW. Mam CB, w każdym z aut, używam od niepamiętnych czasów PIR/PAR i
    > pozwoleń kat3, i wiem że "firma na CB" może być zarazą dla pozostałych
    > użytkowników, zwłaszcza jak firma niekumata i uważająca pasmo "za swoje"

    Pytanie, czy owej firmie to WOLNO robić.
    Bo jeśli NIE WOLNO, to nie wolno również:

    > nie zmienia (wg. mnie) to faktu że w działalności gosp. odpowiednio z głową
    > wykorzystywane radio CB się bardzo przydaje

    ...w przypadku "używania z głową".
    Znaczy można "używać z głową" (bo da się fizycznie i niemal nie sposób
    udowodnić celu tego używania), tylko przyznać się nie wolno ;)

    > i KUP powinno być bezdyskusyjnie
    > (a przynajmniej dla niektórych profili działalności, np usługi przewozowe, bo
    > ciężko wymyślić czemu by było KUP dla np fryzjera).

    Bo taki fryzjer musi mieć kilka zakładów, żeby przeżyć, przynajmniej
    jeśli nie jest to centrum wielkiego miasta, nie dyskryminuj fryzjerów ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2008-02-23 13:58:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości

    Zajrzyj do rozporządzenia w sprawie podziału częstotliwości. Bo to jest
    szczególny przepis w tym wypadku. W paśmie CB możesz nie posiadać
    pozwolenia radiowego na korespondencje amatorską. Na profesjonalną nie
    dostaniesz w tym paśmie w ogóle.

  • 15. Data: 2008-02-23 20:58:35
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    > Teoretycznie nie przejdzie, bo CB jest tylko do użytku prywatnego. Z tym,
    > że niekoniecznie o tym wiedzą kontrolerzy z US i UKS.

    Ja nie rozumiem tej logiki. Mam cb w firmowym aucie - kupione na firmę.
    Fakt, że nie było kontroli ale nawet do głowy by mi nie przyszło że nie mogę
    kupić na firmę.
    Jest to pasmo "cywilne" więc cywilnie pytam jadąc z komputerem do klienta
    jak dojechać do wioski której na mapie nie ma. Stoję w korku więc pytam jak
    ten korek objechać. Jadę do miejscowości X z miejscowości Y więc pytam jak
    najszybciej dojechać. To wszystko po to żeby zwiększyć obroty/ zmniejszyć
    koszty.
    Ale nie reklamuję się przez radio w żaden sposób.
    Przecież radio w ten sposób używane jest jak najbardziej "cywilne". A że
    przy okazji pomogę innym kierowcom jak ktoś mnie zapyta o drogę czy o skróty
    to już inna sprawa ale też nijak ma się to do firmy.

    ja uważam, że cb mogę miec jak najbardziej w kosztach bo chyba nie ma
    przepisu który by tego wprost zabraniał

    --
    PawełJ

  • 16. Data: 2008-02-23 22:05:35
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > szczególny przepis w tym wypadku. W paśmie CB możesz nie posiadać
    > pozwolenia radiowego na korespondencje amatorską. Na profesjonalną nie

    Niestety, Robercie, posiłkujesz się wiedza już przestarzałą ;-) Taki
    podział owszem i istniał, ale wiele lat temu.

    Teraz, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie urządzeń radiowych nadawczych
    i nadawczo-odbiorczych, które mogą być używane bez pozwolenia radiowego
    urządzenia pracujące wyłącznie w paśmie 26,960-27,410 MHz z odpowiednią
    mocą emisji nie wymagają pozwolenia. Koniec, kropka, żadnych dodatkowych
    obostrzeń.

    M.

    PS. To samo dotyczy pasma PRM 446,0 - 446,1 MHz.

  • 17. Data: 2008-02-23 22:14:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Niestety, Robercie, posiłkujesz się wiedza już przestarzałą ;-) Taki
    > podział owszem i istniał, ale wiele lat temu.

    A to być może. Dopytam i zdam relację.

  • 18. Data: 2008-02-23 22:16:46
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Robert Tomasik pisze:

    > A to być może. Dopytam i zdam relację.

    http://www.uke.gov.pl/_gAllery/74/24/7424/rozporzadz
    enie_MT_2007_Nr138_poz972.pdf

    M.

  • 19. Data: 2008-02-23 22:47:31
    Od: BartekK <s...@N...org>

    pawelj pisze:
    > Przecież radio w ten sposób używane jest jak najbardziej "cywilne". A że
    > przy okazji pomogę innym kierowcom jak ktoś mnie zapyta o drogę czy o skróty
    > to już inna sprawa ale też nijak ma się to do firmy.
    Jak to nie? ;) Znając fantazje niektórych kontrolerów skarbowych - okaże
    się że takim postępowaniem świadczysz tym kierowcom nieodpłatną usługę,
    podatek się należy ;)

    A tak na poważnie, mi 2 kontrole zakupu sprzętu PMR i CB nie wyrzuciły,
    a doczepiały się do dużo "głupszych" drobiazgów...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 20. Data: 2008-02-24 10:19:53
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    > Jak to nie? ;) Znając fantazje niektórych kontrolerów skarbowych - okaże
    > się że takim postępowaniem świadczysz tym kierowcom nieodpłatną usługę,
    > podatek się należy ;)
    Ups to będę siedział cicho przy kontroli :)

    > A tak na poważnie, mi 2 kontrole zakupu sprzętu PMR i CB nie wyrzuciły, a
    > doczepiały się do dużo "głupszych" drobiazgów...

    Np? - Ciekaw jestem bo mi się zdaję że już długo mi się udawało bez kontroli
    i lada dzień to nastąpi

    --
    Pawełj