    From: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re[2]: Faktora problem.
    Date: 22 Aug 2003 18:16:02 +0200

    Witam.

    Dnia 21 sierpnia 2003 o godzinie (10:36:54) napisano:
    GSn> On Thu, 21 Aug 2003, eXOr wrote:
    GSn> [...]

    GSn> Obchodzi o tyle, że nasze państwo postanowiło zwalić obowiązki
    GSn> "pilnowania" na obywateli. Wygląda to tak, że VAT jest własnością
    GSn> państwa a sprzedający pośrednikiem: jak nie ma kopii to państwo
    GSn> chce "swojego VATu" a ty możesz od pośrednika na drodze *cywilnej*
    GSn> dochodzić odszkodowania za to że posiał dokumenty :[

    GSn> pozdrowienia, Gotfryd
    GSn> (KPiR, VAT)

    To ja tylkoz zaserwuje dwa wyroki NSA:

    1) I SA/Ka 2292/98
    "Zachowanie przez sprzedawcę kopii faktury nie ma znaczenia z punktu
    widzenia dopuszczalności odliczenia podatku przez nabywcę towaru lub
    usług, jeżeli sprzedawca w deklaracji dla podatku od towarów i usług
    uwzględnił wykazaną w fakturze sprzedaż i należny podatek. Sytuacja
    prawna nabywcy towarów lub usług, posiadającego oryginał faktury nie
    potwierdzony kopią u wystawcy, który nie uwzględnił w deklaracji
    podatku od towarów i usług wykazanej w fakturze sprzedaży i należnego
    podatku, jest podobna do tej, w jakiej znajduje sie np. posiadacz
    czeku bez pokrycia. Ochrona dobrej wiary wymaga podstawy ustawowej, a
    takiej podstawy w ustawie z 1993 r. o VAT brak."

    2) I SA/Lu 1655/98
    "Zgodnie z art. 35 ust. 4 pkt 2 ww rozporządzenia (...) w sprawie
    wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku
    akcyzowym (...) w przypadku, gdy nabywca posiada faktury nie
    potwierdzone kopią u sprzedawcy, to nie stanowią one podstawy do
    obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu
    podatku naliczonego.
    Podatek nie uiszczony obciąża nabywcę, choćby działał on w dobrej
    wierze, co nie stoi na przeszkodzie w dochodzeniu przez niego
    odszkodowania od zbywcy za poniesioną szkodę. Ryzyko wyboru
    niewłaściwego, w tym nieuczciwego kontrahenta, obciąża nabywcę towarów
    lub usług."

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl