  • 1. Data: 2004-05-21 00:20:24
    Temat: 22% vat na Internet dla firm
    Od: "ANIOŁ" <a...@w...pl>

    Jak wiadomo zmnienily sie zasady opodatkowania
    uslugi dostepu do internetu. Do tej pory odliczalem sobie
    koszt dostepu do internetu (linia tel. i neostrada sa na mojego
    ojca a ja mam ze starym umowe użyczenia tychże urządzen)
    jako koszt mojej dzialalnosci (uslugi komputerowe, KPiR nie vatowiec).
    I teraz mam zagadke, jak dalej mam odliczac ten koszt. Do starego
    teraz beda przychodzic faktury z zerowa stawka Vat ja mam z
    tej uslugi kozystac jako firma dla ktorej podobno ta usluga
    jest drozsza o 22%.

    Moze ktos tu jest w podobnej sytuacji i juz to roztrzasnol niech
    wiec mi doradzi jakas madra glowa.

    ANIOŁ

  • 2. Data: 2004-05-21 03:59:20
    Temat: Re: 22% vat na Internet dla firm
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 21 maj o godzinie 02:20, na pl.soc.prawo.podatki, ANIOŁ napisał(a):

> [...]
    > teraz beda przychodzic faktury z zerowa stawka Vat ja mam z
    > tej uslugi kozystac jako firma dla ktorej podobno ta usluga

    W takim przypadku Twój ojciec świadczy usługi dostępu do Internetu - więc
    winien płacic 22% podatek VAT za Neostradę.
    http://www.neostrada.pl/tpsa/run?n=info&p1=cennik
    albo
    http://www.neostrada.pl/tpsa/run?n=info&p1=cennik_ne
    ostrada_plus

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 3. Data: 2004-05-21 04:05:43
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 21 maj o godzinie 05:59, na pl.soc.prawo.podatki, Artur Ch.
    napisał(a):

    > W takim przypadku Twój ojciec świadczy usługi dostępu do Internetu - więc
    > winien płacic 22% podatek VAT za Neostradę.
> [...]

    Ponadto, tak gwoli dokładności, macie tą Neostradę w _jednym_ lokalu - tak?
    Bo jeżeli nie - to Twój ojciec nielegalnie ją udostępnia, co jest
    równoznaczne ze złamaniem Regulaminu świadczenia usługi Neostrada przez TP
    S.A. i narażony byłby na dosyć dotkliwe koszty finansowe.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 4. Data: 2004-05-21 07:48:45
    Od: NewOne <p...@n...pl>

    Artur Ch. naklikał posta o treści następującej:

    > W takim przypadku Twój ojciec świadczy usługi dostępu do Internetu -
    > więc winien płacic 22% podatek VAT za Neostradę.
    A co w sytuacji gdy ojciec nie prowadzi żadnej działalności gosp. Po prostu
    mieszkają razem i Anioł wykorzystuje wspólne mieszkanie prywatne do swojej
    działalności(sporo jest takich "firm") więc wrzuca w koszty np. 0.3
    czynszu, 0.5 rozmów telefonicznych, 0,3 prądu itd. Dalej ojciec ma płacić
    VAT czy tam naliczać? Dziwne to państwo.

    --
    Henryk Kwiatek

  • 5. Data: 2004-05-21 16:00:22
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 21 maj o godzinie 09:48, na pl.soc.prawo.podatki, NewOne napisał(a):

> [...]
    > działalności(sporo jest takich "firm") więc wrzuca w koszty np. 0.3
    > czynszu, 0.5 rozmów telefonicznych, 0,3 prądu itd.

    Nie jestem specem, ale skoro ojciec wynajmuje część swojego mieszkania pod
    działalność gospodarczą Anioła - winni mieć sporządzoną umowę dzierżawy z
    której ów ojciec powinien zapłacić podatek od tej dzierżawy. Jeżeli jest to
    umowa użyczenia bezpłatnego - Anioł chyba nie może niczego odliczyć - bo
    przecież otrzymuje dzierżawę "za darmo".
    Jak też chcesz wliczyć przedmiotowe rozmowy telefoniczne - skoro faktura
    przychodzi na ojca a ten nie prowadzi działalności by zrefakturować
    telefon? Ba, tutaj się rodzi kolejny problem - które rozmowy są wykonywane
    przez ojca a które przez firmę Anioła? Dodatkowo, nie wiem jak z
    telekomunikacją, ale w energetyce nie mając koncesji na obrót energią - nie
    można jej /odsprzedawać/ - Anioł musiałby mieć swój przyłącz energetyczny i
    podpisaną umowę o dostarczanie energii elektrycznej

    > Dalej ojciec ma płacić VAT czy tam naliczać? Dziwne to państwo.

    No cóż - dziwne....;)
    Ale patrząc trzeźwo - ojciec jednak udostępnia dostęp do internetu innemu
    podmiotowi/osobie.
    Jestem ciekaw wszakże rozwiązania tego tematu.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 6. Data: 2004-05-21 18:25:57
    Od: c...@g...pl (A.S.)

    ANIOŁ napisał(a):

    > I teraz mam zagadke, jak dalej mam odliczac ten koszt. Do starego
    > teraz beda przychodzic faktury z zerowa stawka Vat

    1. Blad. Dla uzytkownikow indywidualnych dostep do internetu jest
    _zwolniony_ z VAT - to nie to samo, co zerowa stawka. Takiego VAT
    odliczyc nie mozna.
    > tej uslugi kozystac jako firma dla ktorej podobno ta usluga
    > jest drozsza o 22%.

    2. Tez nie - ty, jako osoba fizyczna nieprowadzaca dzialalnosci
    gospodarczej na dostep szerokopasmowy do internetu, tez powinienies
    placic wg stawki "zw." z VAT.

    pzdr
    A.

  • 7. Data: 2004-05-21 18:39:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 May 2004, Artur Ch. wrote:

    >+ Dnia 21 maj o godzinie 09:48, na pl.soc.prawo.podatki, NewOne napisał(a):
    [...]
    >+ Nie jestem specem, ale skoro ojciec wynajmuje część swojego mieszkania pod
    >+ działalność gospodarczą Anioła - winni mieć sporządzoną umowę dzierżawy z
    >+ której ów ojciec powinien zapłacić podatek od tej dzierżawy.

    Jeśli - to tak. Zastrzegam że dzierżawa to chyba za gruba armata
    - IMHO najem to góra :)

    >+ Jeżeli jest to
    >+ umowa użyczenia bezpłatnego - Anioł chyba nie może niczego odliczyć - bo
    >+ przecież otrzymuje dzierżawę "za darmo".

    Trzeba przyznać, że dobrze iż poczekałem ;) - najwyraźniej masz rację.
    Ale... pod warunkiem iż chodzi o lokal jako taki, a nie "uslugę
    telefoniczną" :) (zapis "nie stanowią kosztów uzyskania" jest przy
    punkcie dot. nieruchomości).

    >+ Jak też chcesz wliczyć przedmiotowe rozmowy telefoniczne - skoro faktura
    >+ przychodzi na ojca a ten nie prowadzi działalności by zrefakturować
    >+ telefon?

    A tu to ja mam inne pytanie: na jakiej podstawie min.fin. łaskaw był
    wydać interpretację iż podatnicy mogą w ramach wyznaczania podstawy
    podatku ryczałtowego od najmu *nie ujmować* w kwocie przychodu wydatków
    ponoszonych przez najemcę - ale w ramach umowy zawartej przez wynajmują-
    cego ??
    Interpretacja jest zgodna ze "zdrowym rozsądkiem". Ale sprzeczna z literą
    prawa, jak na mój gust :> (jeśli o to chodzi że przepis jest sprzeczny ze
    zdrowym rozsądkiem to przecież nic dziwnego :>)
    Więc... jeśli faktura "przychodzi na wynajmującego" i może on jej NIE
    policzyć do dochodu z ryczałtu (czyli uznać że jest to koszt NAJEMCY,
    a nie jego) to... to dlaczego ojciec też nie miałby udawać że to nie jego
    koszt ? ;)
    Oczywiście "widzę problem": zaden podatnik nie zaskarży do WSA
    interpretacji MF lub postanowienia US działającego na jego korzyść :),
    a US pewnie się na zwierzchnika też skarżyć nie będzie ;)
    Zaś "jawnej interpretacji" dla innego przypadku - czyli takiego jak
    omawiamy - nie ma, zaś nie wiem jak sąd rozpatrywałby powołanie się
    na "taką samą logikę wykładni" (co próbowałem uczynić powyżej :])

    >+ Ba, tutaj się rodzi kolejny problem - które rozmowy są wykonywane
    >+ przez ojca a które przez firmę Anioła?

    Prawda.
    Ja "tylko" zaznaczam iż nasze prawo odeszło tak daleko od logiki,
    zdrowego rozsądku *oraz zasad interpretacji i stosowania prawa* że
    zawsze jest dziura w całym :(

    >+ Dodatkowo, nie wiem jak z
    >+ telekomunikacją, ale w energetyce nie mając koncesji na obrót energią - nie
    >+ można jej /odsprzedawać/

    Mam szukać wyroków SN dokonujących wykładni pojęcia "refaktura" ?
    Jestem skłonny uznać że przepisy się zmieniły, ale IMHO logika wywodów
    SN zostaje ta sama przy aktualnych przepisach :)
    FYI: "refaktura" pozwala właśnie na dokonywanie takich transakcji
    - obrotu towarem, prawem lub usługą do której "odsprzedający" nie ma
    uprawnień. Wymaga się w szczgólności aby nie naliczał marży oraz
    by "odsprzedaż" była dokonywana na podstawie POMIARU !

    >+ - Anioł musiałby mieć swój przyłącz energetyczny
    >+ i podpisaną umowę o dostarczanie energii elektrycznej

    Znam firmę która refakturowała wodę i prąd dłuższy czas.
    Raz się załapała na karę z powodu nieprawidłowego rozliczania
    VAT :[ ("nie w tym miesiącu" !) i tyle.

> [...]
    >+ No cóż - dziwne....;)
    >+ Ale patrząc trzeźwo - ojciec jednak udostępnia dostęp do internetu innemu

    Przyznam że tu jest trudność :(
    Kiedyś wałkowaliśmy ten problem na grupie: skoro WOLNO refakturować
    towar który sprzedawać może tylko "akcyzowiec", to dlaczego nie
    miało by to dotyczyć również nieakcyzowca nieVATowca :)
    Ale na ten temat wyroków na HDD nie mam :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 8. Data: 2004-05-21 22:28:49
    Od: a <u...@d...invalid>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > [...]
    >

    > Jeśli - to tak. Zastrzegam że dzierżawa to chyba za gruba armata
    > - IMHO najem to góra :)

    Tak na osłodę przykład że od ojca nie ma tutaj żadnego najmu:

    Lokalizacja: Wyjaśnienia urzędów skarbowych woj.mazowieckiego w
    zakresie przepisów prawa podatkowego

    Pytanie:
    Jestem osobą fizyczną prowadzącą pozarolnicza działalności gospodarczą
    opodatkowaną na zasadach ogólnych. Na podstawie umowy o bezpłatnym
    użytkowaniu, chciałabym wykorzystywać do celów swojej firmy samochód
    osobowy, stanowiący własność mojego ojca, który nie prowadzi żadnej
    działalności zarobkowej, jest zatrudniony z tytułu umowy o pracę.
    Proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
    a) czy wartość tego świadczenia (po przeliczeniu wg cen rynkowych
    stosowanych w obrocie rzeczami), stanowi przychód z prowadzonej przeze
    mnie działalności?
    b) czy w tej sytuacji mają zastosowanie przepisy art. 14 ust. 2 pkt 8
    ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które wyłączają z
    przychodów wartość świadczeń otrzymanych od osób z I i II grupy
    podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn?
    c) czy wartość tego świadczenia stanowi przychód oddającego rzecz do
    używania czyli mojego ojca?
    Odpowiedź:
    Odpowiadając na zapytanie zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29
    sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 z 1997r., poz. 926 z
    późn. zm.), Urząd informuje, że zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt. 8 ustawy z
    dnia 26 lipca o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14,
    poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu nadanym art. 1 ust. 11 lit. b) ustawy
    z dnia 27 lipca 2002r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób
    fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141 z
    2002r., poz. 1182 z późn. zm.) od 1 stycznia 2003r. przychodem z
    działalności gospodarczej jest wartość otrzymanych świadczeń w naturze i
    innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b,
    z wyjątkiem otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w
    rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn. Zgodnie z art. 14
    ust. 3 ustawy z dnia 28 lipca 1983r.o podatku od spadków i darowizn
    (Dz.U. z 1997r. Nr 16, poz. 89 z późn.zm.) do grupy I zalicza się -
    małżonka, zstępnych (dzieci), wstępnych (rodziców), pasierba, zięcia,
    synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów.
    Ponieważ nieodpłatne świadczenie w naturze tj. bezpłatne użytkowanie
    samochodu (którego właścicielem jest Pani ojciec) używanego przez Panią
    do celów prowadzenia działalności gospodarczej byłoby dokonane przez
    osobę zaliczoną do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku
    od spadków i darowizn tj. przez Pani ojca i w związku z tym nie wystąpi
    u Pani przychód w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt. 8 ustawy z dnia 26
    lipca o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z
    późn. zm.)
    U właściciela rzeczy oddanej do bezpłatnego użytkowania również nie
    wystąpi przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób
    fizycznych.

  • 9. Data: 2004-05-21 23:08:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 May 2004, a wrote:

> [...]
    >+ >>+ przecież otrzymuje dzierżawę "za darmo".
    >+ Tak na osłodę przykład że od ojca nie ma tutaj żadnego najmu:

    Formalnie inaczej: jeśli BĘDZIE najem to BĘDZIE podatek.
    Jeśli jest uzyczenie - to nie ma podatku "od najmu" o ile użyczenie
    jest od rodziny :), co przytaczasz (i to prawda).
    Ale problem był inny: pytający chce *zaliczyć w koszt* coś co grupowicze
    zaklasyfikowali jako "część użyczenia lub najmu"; jeśliby *tak*
    sklasyfikować - to NIE MOŻE niczego uznać za KUP !
    Ja mam wątpliwości... a minister tak "zinterpretował" (inny !) przepis
    że zupełnie nie wiadomo jak jeża podejść :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 10. Data: 2004-05-25 17:28:20
    Od: "Agulka333" <a...@p...onet.pl>

    > 2. Tez nie - ty, jako osoba fizyczna nieprowadzaca dzialalnosci
    > gospodarczej na dostep szerokopasmowy do internetu, tez powinienies
> [...]

    A ja w otrzymałam dzisiaj w mojej firmie a jest to
    Sp.z o.o. i nie świadczy usług internetowych fakturę z Netii gdzie VAT jest
    22% i jednocześnie fakturę z TPS-y ze zwolnieniem z VAT za usługi
    internetowe.
    Podsumowując każdy interpretuje sobie przepis o zwolnieniu z Netu jak mu się
    podoba - z tego wynika.
    Ale jak jest dobrze ?