    From: a <u...@d...invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: 22% vat na Internet dla firm
    Date: Sat, 22 May 2004 00:28:49 +0200

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > [...]
    >

    > Jeśli - to tak. Zastrzegam że dzierżawa to chyba za gruba armata
    > - IMHO najem to góra :)

    Tak na osłodę przykład że od ojca nie ma tutaj żadnego najmu:

    Lokalizacja: Wyjaśnienia urzędów skarbowych woj.mazowieckiego w
    zakresie przepisów prawa podatkowego

    Pytanie:
    Jestem osobą fizyczną prowadzącą pozarolnicza działalności gospodarczą
    opodatkowaną na zasadach ogólnych. Na podstawie umowy o bezpłatnym
    użytkowaniu, chciałabym wykorzystywać do celów swojej firmy samochód
    osobowy, stanowiący własność mojego ojca, który nie prowadzi żadnej
    działalności zarobkowej, jest zatrudniony z tytułu umowy o pracę.
    Proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
    a) czy wartość tego świadczenia (po przeliczeniu wg cen rynkowych
    stosowanych w obrocie rzeczami), stanowi przychód z prowadzonej przeze
    mnie działalności?
    b) czy w tej sytuacji mają zastosowanie przepisy art. 14 ust. 2 pkt 8
    ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które wyłączają z
    przychodów wartość świadczeń otrzymanych od osób z I i II grupy
    podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn?
    c) czy wartość tego świadczenia stanowi przychód oddającego rzecz do
    używania czyli mojego ojca?
    Odpowiedź:
    Odpowiadając na zapytanie zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29
    sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 z 1997r., poz. 926 z
    późn. zm.), Urząd informuje, że zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt. 8 ustawy z
    dnia 26 lipca o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14,
    poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu nadanym art. 1 ust. 11 lit. b) ustawy
    z dnia 27 lipca 2002r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób
    fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141 z
    2002r., poz. 1182 z późn. zm.) od 1 stycznia 2003r. przychodem z
    działalności gospodarczej jest wartość otrzymanych świadczeń w naturze i
    innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b,
    z wyjątkiem otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w
    rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn. Zgodnie z art. 14
    ust. 3 ustawy z dnia 28 lipca 1983r.o podatku od spadków i darowizn
    (Dz.U. z 1997r. Nr 16, poz. 89 z późn.zm.) do grupy I zalicza się -
    małżonka, zstępnych (dzieci), wstępnych (rodziców), pasierba, zięcia,
    synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów.
    Ponieważ nieodpłatne świadczenie w naturze tj. bezpłatne użytkowanie
    samochodu (którego właścicielem jest Pani ojciec) używanego przez Panią
    do celów prowadzenia działalności gospodarczej byłoby dokonane przez
    osobę zaliczoną do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku
    od spadków i darowizn tj. przez Pani ojca i w związku z tym nie wystąpi
    u Pani przychód w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt. 8 ustawy z dnia 26
    lipca o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z
    późn. zm.)
    U właściciela rzeczy oddanej do bezpłatnego użytkowania również nie
    wystąpi przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób
    fizycznych.