    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: 22% vat na Internet dla firm
    Date: Fri, 21 May 2004 20:39:26 +0200

    On Fri, 21 May 2004, Artur Ch. wrote:

    >+ Dnia 21 maj o godzinie 09:48, na pl.soc.prawo.podatki, NewOne napisał(a):
    [...]
    >+ Nie jestem specem, ale skoro ojciec wynajmuje część swojego mieszkania pod
    >+ działalność gospodarczą Anioła - winni mieć sporządzoną umowę dzierżawy z
    >+ której ów ojciec powinien zapłacić podatek od tej dzierżawy.

    Jeśli - to tak. Zastrzegam że dzierżawa to chyba za gruba armata
    - IMHO najem to góra :)

    >+ Jeżeli jest to
    >+ umowa użyczenia bezpłatnego - Anioł chyba nie może niczego odliczyć - bo
    >+ przecież otrzymuje dzierżawę "za darmo".

    Trzeba przyznać, że dobrze iż poczekałem ;) - najwyraźniej masz rację.
    Ale... pod warunkiem iż chodzi o lokal jako taki, a nie "uslugę
    telefoniczną" :) (zapis "nie stanowią kosztów uzyskania" jest przy
    punkcie dot. nieruchomości).

    >+ Jak też chcesz wliczyć przedmiotowe rozmowy telefoniczne - skoro faktura
    >+ przychodzi na ojca a ten nie prowadzi działalności by zrefakturować
    >+ telefon?

    A tu to ja mam inne pytanie: na jakiej podstawie min.fin. łaskaw był
    wydać interpretację iż podatnicy mogą w ramach wyznaczania podstawy
    podatku ryczałtowego od najmu *nie ujmować* w kwocie przychodu wydatków
    ponoszonych przez najemcę - ale w ramach umowy zawartej przez wynajmują-
    cego ??
    Interpretacja jest zgodna ze "zdrowym rozsądkiem". Ale sprzeczna z literą
    prawa, jak na mój gust :> (jeśli o to chodzi że przepis jest sprzeczny ze
    zdrowym rozsądkiem to przecież nic dziwnego :>)
    Więc... jeśli faktura "przychodzi na wynajmującego" i może on jej NIE
    policzyć do dochodu z ryczałtu (czyli uznać że jest to koszt NAJEMCY,
    a nie jego) to... to dlaczego ojciec też nie miałby udawać że to nie jego
    koszt ? ;)
    Oczywiście "widzę problem": zaden podatnik nie zaskarży do WSA
    interpretacji MF lub postanowienia US działającego na jego korzyść :),
    a US pewnie się na zwierzchnika też skarżyć nie będzie ;)
    Zaś "jawnej interpretacji" dla innego przypadku - czyli takiego jak
    omawiamy - nie ma, zaś nie wiem jak sąd rozpatrywałby powołanie się
    na "taką samą logikę wykładni" (co próbowałem uczynić powyżej :])

    >+ Ba, tutaj się rodzi kolejny problem - które rozmowy są wykonywane
    >+ przez ojca a które przez firmę Anioła?

    Prawda.
    Ja "tylko" zaznaczam iż nasze prawo odeszło tak daleko od logiki,
    zdrowego rozsądku *oraz zasad interpretacji i stosowania prawa* że
    zawsze jest dziura w całym :(

    >+ Dodatkowo, nie wiem jak z
    >+ telekomunikacją, ale w energetyce nie mając koncesji na obrót energią - nie
    >+ można jej /odsprzedawać/

    Mam szukać wyroków SN dokonujących wykładni pojęcia "refaktura" ?
    Jestem skłonny uznać że przepisy się zmieniły, ale IMHO logika wywodów
    SN zostaje ta sama przy aktualnych przepisach :)
    FYI: "refaktura" pozwala właśnie na dokonywanie takich transakcji
    - obrotu towarem, prawem lub usługą do której "odsprzedający" nie ma
    uprawnień. Wymaga się w szczgólności aby nie naliczał marży oraz
    by "odsprzedaż" była dokonywana na podstawie POMIARU !

    >+ - Anioł musiałby mieć swój przyłącz energetyczny
    >+ i podpisaną umowę o dostarczanie energii elektrycznej

    Znam firmę która refakturowała wodę i prąd dłuższy czas.
    Raz się załapała na karę z powodu nieprawidłowego rozliczania
    VAT :[ ("nie w tym miesiącu" !) i tyle.

    >+ > Dalej ojciec ma płacić VAT czy tam naliczać? Dziwne to państwo.
    >+
    >+ No cóż - dziwne....;)
    >+ Ale patrząc trzeźwo - ojciec jednak udostępnia dostęp do internetu innemu
    >+ podmiotowi/osobie.

    Przyznam że tu jest trudność :(
    Kiedyś wałkowaliśmy ten problem na grupie: skoro WOLNO refakturować
    towar który sprzedawać może tylko "akcyzowiec", to dlaczego nie
    miało by to dotyczyć również nieakcyzowca nieVATowca :)
    Ale na ten temat wyroków na HDD nie mam :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)