  • Data: 2003-11-05 03:54:50
    Temat: Re[3]: Płatnośći gotówką
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 5 Nov 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
    >+ A to mnie nieco dziwi. Przeciez weksel to nie jest zaplata, tylko
    >+ przyrzeczenie zaplaty. W obrocie gospodarczym takim podstawowym
    >+ przyrzeczeniem zaplaty jest faktura...

    Przejrzałem raz jeszcze .prawo i muszę odszczekać: argumenty jak
    wyżej rzeczywiście wyglądają na "przyjmowalne przez sąd".
    Przyznam że jest również parę wątków gdzie *pośrednio* można
    by się doszukiwać argumentów przeciw: "odbiorca faktury nie
    oddał kopii którą dostał do podpisu, mam poważny problem" :)
    Sugeruję obronę "podpisałem, bo przecież przepis wymaga" !
    Nie, nie znam wyroku uznającego taki argument, dla porządku :)

    >+ Dodawanie weksla do faktury,
    >+ ktora i tak musi byc wystawiona, mija sie z celem,

    IMI tu się nie zgodzę: weksel jest "oderwany od przyczyny".
    Sąd nie wnika czy towar był OK, czy po podpisaniu faktury
    wykryto dziury, czy odbiorca był wprowadzony w błąd co do
    gatunku - jest weksel, mają być pieniądze.
    Zgadza się ?
    A wyroki sądowe opisywane np. jako dotyczące "pustych faktur"
    chyba są ? ;) - no to znaczy że *można* przed sądem zacząć
    dyskutować czy zapłata jest należna. I że może się zdarzyć
    wygranie takiej sprawy :)

    >+ chyba, ze chcemy "wzmocnic efekt".

    Sprzeciw :)

    >+ Sens weksla w obrocie jest najwiekszy tam, gdzie nie
    >+ da sie wystawic faktury - np. kary umowne. Ale to ma zastosowanie i do
    >+ obrotu niegospodarczego.

    Polecam w groups.google -> zaawansowane, grupa .prawo,
    autor: Liwiusz. Popisał tego już tyle że chyba szkoda
    byłoby przepisywać :)

    [...]
    >+ Tylko jezeli wierzysz w ogromny "efekt psychologiczny" weksla. Bo od
    >+ strony prawnej to niewiele by to zmienilo:
    >+ 1) w postepowaniu uproszczonym skutecznosc scigania z podpisanej
    >+ faktury jest bardzo podobna do sciagnia z weksla

    Być może. Nie znam statystyk !

    >+ (a sciganie z obu
    >+ tytulow jednoczesnie moze sie bardzo zle skonczyc),

    Oczywiście. Mając w ręce oba papiery i zakładając że kwota
    jest istotna - najpierw poszukałbym jakiegoś speca który
    uspokoiłby mnie że weksel jest formalnie poprawny (bo to
    prawda, że w razie najdrobniejszego błędu formalnego
    taki weksel wa wartość... podpisanej faktury właśnie :)).
    A później ścigał z weksla, fakturę zostawiając sobie
    w dokumentach księgowych ;)

    ...moment... przecież w przedstawionym przykładzie NIE MOGĘ
    domagać się zapłaty z faktury, skoro przyjąłem weksel !
    Mylę się ?? Zeznaję że niniejszy akapit dopisuję przeczytawszy
    do końca kwestię z końca twojego postu - o tym czym jest
    zapłata :), bo przeoczyłem ten drobiazg w pierwszym czytaniu :)

    >+ 2) wyplacalnosc nie ma nic wspolnego z forma uznania zobowiazania -
    >+ jak ktos jest bankrutem albo oszustem, to weksel nic Ci nie pomoze
    >+ (faktura zreszta tez).

    Ależ tego nie podważam :)
    Ww tekst może mieć najwyżej znaczenie przy dyskusji "czy
    lepiej kupić u bankruta "imię nazwisko" czy u bankruta "sp z o.o." :)
    No a w przypadku weksla - zależy ile osób *jeszcze* jest na
    nim podpisanych... :)

    >+ GSn> Tyle, że pod warunkiem iż nie ma limitu na poziomie 40 kzł,
    >+ GSn> przy pracach np. budowlanych z lekka śmiesznym jak rzekłem:
    >+
    >+ Zgoda. Smieszne jest jakiekolwiek ograniczenie swobody obrotu gotowka w
    >+ kraju, w ktorym instrumenty platnicze sa bardzo kosztowne (vide oplaty

    OK.
    Pytaniem pozostaje:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ I chyba tu sobie odpowiedziales na wszystkie watpliwosci. :)
    >+ Skoro nie ma zaplaty weksla, to jakim cudem:
    >+
    >+ GSn> Przyjmujesz weksel, ___księgujesz wpłatę___ - i właśnie popełniłeś
    >+ GSn> przestępstwo.
    >+
    >+ GSn> A przynajmniej tak to przedstawił poprzednik :)
    >+
    >+ Bo przyjal IMO bledne zalozenie, ze weksel to zaplata. Czymze byloby
    >+ wtedy uregulowanie weksla - zaplatą zaplaty? :)

    Zamianą papieru wartościowego na pieniądze ? ;)

    Czy zapłata wymaga przelania "fizycznych pieniędzy", zakładając
    że przelew na konto to "fizyczny pieniądz" ? Mam oczywiście
    na myśli argument pt. "kompensata", uprzedzając fakty...
    Zakładam optymistycznie że nie wyjdzie mi, iż weksel jest
    poręczeniem :) od którego płaci się PCC :), bo nie uwierzę.

    Poważnie mówiąc - należałoby chyba zapisać tak: za towar/usługę
    przyjmujemy *zapłatę* wekslem. Zobowiązanie za towar wygasa (co
    najwyżej jest wyjaśnieniem przyczynu powstania zobowiązania
    wekslowego na wypadek jakby wierzyciel z weksla podniósł zarzut
    [przy wekslu "z protestem" :)] lub dochodził roszczenia z tyt.
    nienależnego wzbogacenia [przy wekslu "bez protestu"]), w miejsce
    zobowiązania "z towaru" powstaje nowy stosunek - zobowiązanie
    "z weksla".
    Źle ująłem ?

    >+ Serdecznie pozdrawiam,

    Wzajem - Gotfryd
    (czekający na sprostowania :)

    ...a to było chyba PS:

    >+ I dlatego twierdze, ze jednak weksel moze miec normalne zastosowanie
    >+ dla przedsiebiorcow, mimo niepotrzebnych ograniczen kwotowych z PDG.
    >+ Nie wmowisz mi, ze wszystkie te niezaplacone faktury to kwoty powyzej
    >+ 15 000 zlotych.

    Przyjmuję :)
    Pozostaje niewyjasniona (tu i teraz, bo fachowcy pewnie
    wiedzą) kwestia: czy zapłata wekslem ponad 15000 zł jest
    zabroniona w obrocie między podmiotami gospodarczymi.
    Uff... jak znajdę chwilę czasu żeby na .prawo wytłumaczyć
    się z wszystkich "starych" wątków gdzie się zamieszałem
    to spróbuję Liwiusza & co podpuścić :)

    >+ Wlasnie drobni przedsiebiorcy mieli by latwiej, gdyby
    >+ dostawali weksle na drobne sumy - bo wekslem latwiej obracac i latwo
    >+ go scigac przy niskich kwotach.

    Dobrze gadasz :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)