    From: k...@o...pl (Krzysztof A. Ziembik)
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re[4]: Płatnośći gotówką
    Date: 6 Nov 2003 20:03:42 +0100

    Witam.

    Dnia 5 listopada 2003 o godzinie (04:54:50) napisano:
    GSn> On Wed, 5 Nov 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    GSn> [...]

    GSn> Przejrzałem raz jeszcze .prawo i muszę odszczekać: argumenty jak
    GSn> wyżej rzeczywiście wyglądają na "przyjmowalne przez sąd".
    GSn> Przyznam że jest również parę wątków gdzie *pośrednio* można
    GSn> by się doszukiwać argumentów przeciw: "odbiorca faktury nie
    GSn> oddał kopii którą dostał do podpisu, mam poważny problem" :)
    GSn> Sugeruję obronę "podpisałem, bo przecież przepis wymaga" !

    Watpie w taka obrone. Przepis wymaga podpisu na fakturze, ale nie
    wymaga kupowania, czego dowodem jest faktura.

    GSn> Nie, nie znam wyroku uznającego taki argument, dla porządku :)

    I dobrze, pewnie go nie ma i nie bedzie. :)

    GSn> IMI tu się nie zgodzę: weksel jest "oderwany od przyczyny".
    GSn> Sąd nie wnika czy towar był OK, czy po podpisaniu faktury
    GSn> wykryto dziury, czy odbiorca był wprowadzony w błąd co do
    GSn> gatunku - jest weksel, mają być pieniądze.
    GSn> Zgadza się ?

    Ale jak Ty sobie wyobrazasz taka transakcje z klientem? Ty mu fakture
    z terminem platnosci, a on Ci dodatkowo weksel oderwany od faktury???
    Myslmy rozsadnie. Do takiego weksla powinna byc umowa, ktora
    stwierdza, ze jest on zwiazany z faktura i pozwala np. takze naliczyc
    odsetki. Czy wierzysz w to, ze ktos zaryzykuje brak takiej umowy, zeby
    mogl byc scigany z dwoch tytulow jednoczesnie?

    GSn> A wyroki sądowe opisywane np. jako dotyczące "pustych faktur"
    GSn> chyba są ? ;) - no to znaczy że *można* przed sądem zacząć
    GSn> dyskutować czy zapłata jest należna. I że może się zdarzyć
    GSn> wygranie takiej sprawy :)

    Dyskusja przed sadem w postepowaniu nakazowym? ROTFL.

    GSn> Sprzeciw :)

    Sprzeciw do sprzeciwu. Wzmocnic efekt mozna przez to, ze faktura jest
    zabezpieczona wekslem. Ale to, ze dostaniesz weksel oprocz faktury, to
    smiem bardzo watpic.

    GSn> Polecam w groups.google -> zaawansowane, grupa .prawo,
    GSn> autor: Liwiusz. Popisał tego już tyle że chyba szkoda
    GSn> byłoby przepisywać :)

    Poczytam. Na podstawie postu w tym watku na razie stwierdzam, ze
    Liwiusz dobrze pisze, ale nie na temat. :)

    GSn> [...]

    GSn> Być może. Nie znam statystyk !

    Ja oceniam po wlasnych doswiadczeniach, nie tak znowu rzadkich.

    GSn> Oczywiście. Mając w ręce oba papiery i zakładając że kwota
    GSn> jest istotna - najpierw poszukałbym jakiegoś speca który
    GSn> uspokoiłby mnie że weksel jest formalnie poprawny (bo to
    GSn> prawda, że w razie najdrobniejszego błędu formalnego
    GSn> taki weksel wa wartość... podpisanej faktury właśnie :)).
    GSn> A później ścigał z weksla, fakturę zostawiając sobie
    GSn> w dokumentach księgowych ;)

    GSn> ...moment... przecież w przedstawionym przykładzie NIE MOGĘ
    GSn> domagać się zapłaty z faktury, skoro przyjąłem weksel !

    Mozesz albo z faktury albo z weksla, jesli weksel jest powiazany z
    faktura. Z obu jednoczesnie tez mozesz, ale to sie wlasnie zle konczy,
    jak juz pisalem. Znam przyklad konkretnego banku, ktory popelnil
    wlasnie ten blad, ze jednoczesnie scigal z bankowego tytulu
    wykonawczego i weksla (ta sama wierzytelnosc). Poniewaz ta pierwsza
    procedura zakonczyla sie wczesniej, a druga nie zostala wycofana, sad
    w drugiej sprawie orzekl na korzysc wystawcy weksla, przyznajac mu
    koszty adwokackie (nota bene kwota szesciocyfrowa, wiec bank nieco na
    tym poplynal).

    GSn> Mylę się ?? Zeznaję że niniejszy akapit dopisuję przeczytawszy
    GSn> do końca kwestię z końca twojego postu - o tym czym jest
    GSn> zapłata :), bo przeoczyłem ten drobiazg w pierwszym czytaniu :)

    Czyli jednak przyjmujesz IMO bledne zalozenie, ze weksel jest
    "zaplatą" i z tego wyprowadzasz dalsze wnioski. IMO jest on tylko
    stwierdzeniem pewnych praw majatkowych w zakresie wierzytelnosci. Na
    podobnej zasadzie zaplatą jest przekazanie praw autorskich majatkowych
    - tylko czy chcesz te prawa autorskie podciagnac pod sformulowanie w
    art. 13 PDG, ze jest to platnosc wymagajaca przeslania przez rachunek
    bankowy???

    GSn> Zamianą papieru wartościowego na pieniądze ? ;)

    A coz to jest innego niz zaplata? Czyli dalej mamy zaplate zaplaty.

    GSn> Źle ująłem ?
    GSn> Gotfryd
    GSn> (czekający na sprostowania :)

    Ja prostowac nie bede, bo moze to ja musze czekac na sprostowania ;).

    GSn> ...a to było chyba PS:

    GSn> Pozostaje niewyjasniona (tu i teraz, bo fachowcy pewnie
    GSn> wiedzą) kwestia: czy zapłata wekslem ponad 15000 zł jest
    GSn> zabroniona w obrocie między podmiotami gospodarczymi.

    Jako niefachowiec mowie: nie. Nakazane jest dokonywanie platnosci
    przez rachunek bankowy, ale weksel nie jest platnoscia. Platnoscia
    jest platnosc weksla i to to platnosc ma isc przez bank.

    GSn> Uff... jak znajdę chwilę czasu żeby na .prawo wytłumaczyć
    GSn> się z wszystkich "starych" wątków gdzie się zamieszałem
    GSn> to spróbuję Liwiusza & co podpuścić :)

    OK. Dawaj ich tu! :)))

    GSn> Dobrze gadasz :)

    Tylko jak to wykonac. Bo to, ze byloby to wygodne dla wierzycieli, to
    kazdy wie, nie tylko Liwiusz :). Ale jak doprowadzic do tego, by Twoi
    kontrahenci podpisywali weksle, to pewnie nawet Liwiusz nie wie. :)))

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@o...pl

    --