  • 1. Data: 2003-09-10 13:12:07
    Temat: Amortyzacja 1/2 śr. trwalego
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@w...pl>

    Witam,
    mam taka sytuację: samochod osobowy wzięty na kredyt przez matkę i córkę,
    obydwie prowadzące osobne DG.
    Czy możemy amortyzować ten samochód w 2-óch firmach po 50%,
    czyli wartość samochodu 40000, wprowadzam na środki trwałe do jednej firmy w
    wartości 50% - 20000 i to samo w drugiej?

    Niby to jak byk stoi w PDOF: 'amortyzacji podlegają, stanowiące ...
    współwłasność podatnika...' ale Pani w US całkowicie to odrzuciła.
    Jakoś moglibyśmy się obronić, że faktycznie samochód jest używany pół
    miesiąca w jednej firmie, a drugą połowę w drugiej.

    Czy macie jakieś doświadczenia w tej materii, czy zostaje mi pisemne
    zapytanie do US?

    Łukasz Kaliński

  • 2. Data: 2003-09-10 15:30:32
    Temat: Re: Amortyzacja 1/2 śr. trwalego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Sep 2003, Łukasz Kaliński wrote:

    >+ Witam,
    >+ mam taka sytuację: samochod osobowy wzięty na kredyt przez matkę i córkę,
    >+ obydwie prowadzące osobne DG.

    Na zdrowy rozum nie widać przeciwwskazań, ale:

    >+ Czy możemy amortyzować ten samochód w 2-óch firmach po 50%,
    >+ czyli wartość samochodu 40000, wprowadzam na środki trwałe
    >+ do jednej firmy w wartości 50% - 20000 i to samo w drugiej?

    ...tu jest IMHO błąd, a formalnie nawet dwa: amortyzuje się
    *całą* wartość samochodu, tylko część odpisu przekraczająca
    ułamek z kwoty przekraczającej limit nie są KUP !
    Ufff.... zaraz mnie zagryzą za wyrażanie się równie prosto
    jak w ustawie o VAT :), ale jak tych przepisów nie wymyślałem ;) !
    A co do błędu logicznego - nie da się IMO tą metodą "obejść"
    blokady KUP na poziomie 20kEU (przyznaj się, miałeś chęć ? ;))

    ++++++++
    4) odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, dokonywanych według zasad
    określonych w art. 22a-22o, w części ustalonej od wartości samochodu
    przewyższającej równowartość 20.000 euro przeliczonej na złote[...]
    --------

    Z tego by wynikało że trzeba:
    1. policzyć:
    WABK = WartośćSamochodu - 20.000 euro
    (WartoscAmortyzacjiBedacaKUP !)
    2. Do ST wpisać po 50% wartości samochodu
    3. amortyzacji poddać po 50% WS
    4. odliczać po 50% raty (odpisu) z WABK.

    >+ Niby to jak byk stoi w PDOF: 'amortyzacji podlegają, stanowiące ...
    >+ współwłasność podatnika...' ale Pani w US całkowicie to odrzuciła.

    A czymś uzasadniła ?
    Spytaj ją czy widziała taki przepis:
    ++++++++
    11. W razie gdy składnik majątku stanowi współwłasność podatnika, wartość
    początkową tego składnika ustala się w takiej proporcji jego wartości,
    w jakiej pozostaje udział podatnika we własności tego składnika majątku;
    zasada ta nie ma zastosowania do składników majątku stanowiących wspólność
    majątkową małżonków, chyba że małżonkowie wykorzystują składnik majątku
    w działalności gospodarczej prowadzonej odrębnie.
    --------

    Przyznaj się bez bicia czy ty go też widziałeś ;) - to jest
    z art.22g UoPDoOF (rodział: amortyzacja, a jakżeby inaczej :)).
    I dwa razy przeczytaj sposób wyłączania wyłączeń - zgodnie
    z zapisem "u ciebie" ma IMO być po 50% :)

    >+ Jakoś moglibyśmy się obronić, że faktycznie samochód jest używany pół
    >+ miesiąca w jednej firmie, a drugą połowę w drugiej.

    A po pół godziny dziennie... to by było źle ? ;)

    >+ Czy macie jakieś doświadczenia w tej materii,

    Nie, ja jak zwykle czepiam się w kwestiach formalnych :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 3. Data: 2003-09-11 06:34:53
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@w...pl>

    [.......]
> [...]
    > A co do błędu logicznego - nie da się IMO tą metodą "obejść"
    > blokady KUP na poziomie 20kEU (przyznaj się, miałeś chęć ? ;))

    Kierowałem się jak najbardziej zasadami uczciwości ale faktycznie o takiej
    kreatywnej ksiegowosci nie pomyslalem :-)))

    > ++++++++

    > A czymś uzasadniła ?
    > Spytaj ją czy widziała taki przepis.

    Co do Pani z US'u rozmowa byla mniej więcej taka:
    Pani: 'nie możemy udzielać informacji, bo to doradztwo podatkowe, proszę
    skorzystać z art 14a Ordynacji'
    JA: - lekkie płaszczenie się, sprawa nietypowa..., 'jak Pani ładnie
    wygląda...' itp...
    Pani: 'nie można'
    JA: 'dlaczego? ja przepisy rozumiem inaczej'
    Pani po minutowej przerwie: 'proszę skorzystać z art 14a Ordynacji....'

    Jak więc widać z drugiej strony to bardzo dobrze że niektóre Panie z US'u
    nie doradzają w taki sposób podatnikom....
    :-)

    Łukasz Kaliński

  • 4. Data: 2003-09-11 08:11:49
    Od: "Magdalena" <m...@W...pl>

> [...]
    >
    > Jak więc widać z drugiej strony to bardzo dobrze że niektóre Panie z US'u
    > nie doradzają w taki sposób podatnikom....

    tak naprawdę to do takich ustnych porad pań z US też trzeba podchodzić z rezerwą
    - mogą źle, ale potem nie będą ponosić odpowiedzialności za błedne informowanie
    podatnika. Lepiej uważać

    Magdalena