    From: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Amortyzacja ST "po SC" wg RP
    Date: 2 Sep 2007 19:07:23 GMT

    Jagna w <news:fb74mm$9j7$1@mx1.internetia.pl>:

    > Hej :)

    :)

    > Proszę wkleić tę sygnaturę:
    > PBI-1/406/71/2006

    > Jeśli komuś nie chce się szukać, w paru słowach:
    > sytuacja podobna. Była spółka cywilna, się rozwiązała, środki trwałe
    > zostały uprzednio sprzedane dla wspólników.

    Jakoś nie rozumiem jak coś swojego (w części) można sobie sprzedać, ale
    mniejsza o to.

    > Pytanie dotyczyło, czy mogą ustalić na nowo wartość początkową ŚT i na nowo
    > ustalić amortyzację.
    > Co prawda pytający o to, to małżeństwo, ale fiskus w tym względzie:

    > "stoi na stanowisku, że w rozpatrywanej sprawie

    *W rozpatrywanej*

    > należy zastosować przepis
    > art. 22h ust. 3 u.o.p.d.o.f.(...), zgodnie zktórym podmioty powstałe w
    > wyniku zmiany formy prawnej, podziału albo połączenia podmiotów, o których
    > mowa w art. 22g ust. 12 lub 13 dokonują odpisów amortyzacyjnych z
    > uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę
    > amortyzacji przyjętą przez podmiot o zmienionej formie prawnej, podzielony
    > albo połączony, z uwzględnieniem art. 22i ust. 2-7.

    Cos mi tu pachnie...

> [...]
    > razie zmiany formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów
    > dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków
    > trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości
    > wartości początkowej określonej w ewidencji (wykazie) podmiotu o zmienionej
    > formie prawnej, podzielonego albo połączonego."

    > ...i dalej:

    > "ad. 1) nie dokonuje Pan odpisów amortyzacyjnych w/g wartości wynikającej z
    > kwoty netto faktury VAT wg cen rynkowych z dnia transakcji zakupu,

    Tralala... Wspólnicy SC kupili bardzo droga maszynę, która (cóż za zbieg
    okoliczności) na miesiąc przed zmianą formy prawnej wzięła się i zepsuła i
    jej wartość rynkowa spadła do 10% wartości przed awarią (gwarancja się
    pechowo skończyła miesiąc wcześniej) -- a zamortyzowano powiedzmy 30%
    wartości początkowej...

    > ad. 2) nie dokonuje Pan odpisów amortyzacyjnych od wartości kwoty uprzednio
    > niezamortyzowanych w spółce cywilnej środków trwałych lecz od wartości
    > początkowej określonej w ewidencji poprzedniego podmiotu gospodarczego z
    > uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuuje Pan
    > stosowanie zasad oraz stawek przyjętych przez poprzedni podmiot,

    ... jestem ciekaw, czy odpowiedź US byłaby taka sama, gdyby były wspólnik
    nabył za te 10% wartości rynkowej i naprawił po roku za kolejne 10% (bo w
    międzyczasie technologia się zdewaluowała)...

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]