  • 1. Data: 2006-01-10 12:16:52
    Temat: Artykul w GP - pytanie o wynajem
    Od: "Aicha" <m...@p...strone>

    Witam. Znalazłam zajawkę artykułu, dostęp do reszty niestety jest
    płatny.
    Jak ewidencjonować wydatki na meble
    "Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup mebli,
    które znajdują się w wynajmowanym pomieszczeniu, jest możliwe na dwa
    sposoby. Wydatki te można jednorazowo zaliczyć w koszty lub okresowo
    poprzez odpisy amortyzacyjne. Wiele osób osiąga przychody i ponosi
    koszty z tytułu wynajmu mieszkań. Najwiekszym problemem jest dla nich
    ewidencjonowanie typowych środków trwałych i zaliczanie ich ..."

    Pytania moje są nastepujące: czy da się to zrobić bez eśt (brak
    amortyzacji - umowa na kilka m-cy w roku), czy i co trzeba ująć w
    umowie najmu (jest już zawarta -> aneks?), żeby móc sobie planowany
    zakup mebli wliczyć w koszty oraz czy to mogą być meble wolnostojące
    czy tylko do zabudowy? Szukałam w archiwum, ale nie udało mi się
    znaleźć :( A może ktoś ma dostęp do całości artykułu i się podzieli?

    --
    Pozdrawiam - Aicha

    Dozwolone od lat 18:
    http://aicha.opowiadania.org

  • 2. Data: 2006-01-10 19:31:36
    Temat: Re: Artykul w GP - pytanie o wynajem
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    Dysponuję obszernym streszczeniem:

[...]

    (...) Osoby fizyczne mogą potraktować pojedyncze meble jako wyposażenie
    firmy, a wydatki poniesione na ich zakup mogą być uznane bez amortyzacji za
    koszt w miesiącu oddania do użytkowania, zgodnie z art. 22d ust. 1 ustawy o
    podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176
    z późn. zm.). W takim przypadku należy pamiętać, że podatnicy muszą wpisać
    pojedyncze meble lub ich zestawy o wartości powyżej 1500 zł do ewidencji
    wyposażenia, zgodnie z par. 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia ministra finansów z
    dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów
    i rozchodów (Dz.U. nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

    I tak, ponieważ poszczególne meble (krzesło, fotel, regał, lodówka,
    kuchenka, okap, stół) mogą samodzielnie pełnić swoje funkcje, podatnicy mogą
    nie zaliczać pojedynczych mebli o jednostkowej wartości do 3500 zł do
    środków trwałych, a więc nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych, a wydatki
    poniesione na ich nabycie zaliczać bezpośrednio do kosztów uzyskania
    przychodów firmy w miesiącu oddania ich do używania. Trzeba jednak liczyć
    się z koniecznością przekwalifikowania ich na środek trwały po roku od
    zakupu.

    Meble i inne składniki mieszkania mogą być też środkami trwałymi, które
    podlegają amortyzacji, jako inne przedmioty stanowiące: własność lub
    współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
    kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania, o ile podatnik
    przewiduje ich użytkowanie dłużej niż rok, a są wykorzystywane przez
    podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością
    gospodarczą. Klasyfikacja mebli jako środków trwałych, a w konsekwencji ich
    amortyzacja możliwa jest na trzy sposoby.

    (...)

    Możliwe jest również uznanie wszystkich mebli w zestawach jako zbiorczych
    środków trwałych i naliczanie od zestawów mebli ratalnych odpisów
    amortyzacyjnych, tj. rozłożonych w czasie. Podatnicy mogą wówczas dokonywać
    odpisów amortyzacyjnych od zestawu zakupionych mebli jako środków trwałych w
    równych ratach co miesiąc albo w równych ratach co kwartał, albo jednorazowo
    na koniec roku podatkowego od wartości początkowej środka trwałego.(...)

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-01-11 09:37:48
    Od: "Aicha" <m...@p...strone>

    Użytkownik "Greg" napisał:

    > Dysponuję obszernym streszczeniem:

    Dzięki bardzo! Niestety wynajem nie jest moją działalnością.

    > (...)

    ?? :)

    --
    Pozdrawiam - Aicha

    Dozwolone od lat 18:
    http://aicha.opowiadania.org

  • 4. Data: 2006-01-11 19:32:21
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Aicha" <m...@p...strone> napisał w wiadomości

    > Dzięki bardzo! Niestety wynajem nie jest moją działalnością.

    Z artykułu nie wynika jasno czy wyrażenie "w wynajmowanym pomieszczeniu"
    dotyczy pomieszczenia wynajmowanego przez wynajmującego czy wynajmowego
    najemcy (w Polsce to dość duży problem językowy).
    Ja odczytałem go od drugiej strony, tzn. tak jakby dotyczył przedsiębiorcy
    wynajmującego pomieszczenie na cele DG.
    Niezależnie jednak od przesłania, treść artykułu będzie prawdziwa i w jednej
    i w drugiej sytuacji.
    Chyba że ktoś ma inne zdanie na ten temat.