  • 1. Data: 2008-08-26 17:28:51
    Temat: Biurokracja i podatki srodowiskowe
    Od: r...@o...pl

    Troche NTG, ale ze stosuje sie do tych zagadnien ordynacje podatkowa i
    dotyczy to firmy, to chyba najlepsze miejsce.

    Ostatnio przypadkiem przeczytalem o oplacie za korzystanie ze
    srodowiska, potem po sznurku dotarlem do ustawy o odpadach i
    biurokracji z nia zwiazanej, potem poszlo juz z gorki.
    No i okazalo sie ze budze sie z reka w nocniku, bo nie wiedzialem ze
    prosty informatyk moze byc podmiotem korzystajacym ze srodowiska,
    wytworca/posiadaczem odpadow i kim tam jeszcze przyszlo byc.

    Co ustalilem:
    1) Trzeba robic sprawozdania o ktorych mowa w art 286 prawa ochrony
    środowiska. Jesli oplata wychodzi ponizej 400zl za kategorie to sie
    jej nie placi. Ja ze srodowiska nie korzystam, bo smieci komunalne
    odbiera mi alba, wody zuzywam tyle co w lazience i odbieraja ja
    wodociagi, zlom elektroniczny oddaje do recyklingu(zreszta mam tego
    procesor i dwa dyski rocznie). ALE nie widze nigdzie zwolnienia ze
    skladania zerowych sprawozdan. Do tego w definicjach w POŚ stoi jak
    byk, ze "korzystajacym ze srodowiska" jest po prostu przedsiebiorca. A
    wiec jednak zerowe sprawozdania sie naleza marszalkowi czy komu tam?

    2) Powinienem byl poinformowac bodajze staroste, ze bede wytwarzal
    odpady - a mowa o tym w art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o odpadach. W
    informacji powinienem byl napisac ze rocznie bede wytwarzal dwa kilo
    zlomu elektronicznego i bede to zawozil do recyklingu. I teraz:
    a) co z tego wynika ze nie zlozylem tej informacji? (mi wychodzi ze
    nic)
    b) czy moge zawozic stare dyski i plyty glowne do recyklingu, czy to
    juz jest transport odpadow wymagajacy zezwolenia :)
    c) zgodnie z tym: http://www.abc.com.pl/serwis/du/2001/1735.htm mali
    przedsiebiorcy nie musza prowadzic ewidencji odpadow, wystarcza karty
    przekazania odpadow. Pytanie: czy mikroprzedsiebiorcow to nie
    dotyczy :) ? Bo o mikroprzesiebiorcach nic nie napisali a zgodnie z
    UoSDG mikroprzedsiebiorcy to osobna kategoria. Czuje tutaj bubel, ale
    moze ktos cos o tym wie?

    Ogolnie - ma ktos jakies praktyczne informacje co ma robic mala firma
    informatyczna zeby sie nie narobic i nie ryzykowac jakiegos mandatu
    srodowiskowego? Neta juz w miare przetrzepalem, ale chodzi mi o jakiej
    praktyczne wskazowki.

    pozdr

  • 2. Data: 2008-08-26 17:43:17
    Temat: Re: Biurokracja i podatki srodowiskowe
    Od: "Bogdan" <b...@p...onet.pl>

[...]

    A samochód zapewne ma? I leje do niego paliwo? I wypuszcza spaliny rurą w
    środowisko? Jeśli tak to jeszcze sprawozdanie do marszałka województwa i
    wyliczoną opłatę na właściwy rachunek.

    Bogdan

  • 3. Data: 2008-08-26 18:11:40
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Bogdan wrote:

    > A samochód zapewne ma? I leje do niego paliwo? I wypuszcza spaliny
    > rurą w środowisko? Jeśli tak to jeszcze sprawozdanie do marszałka
    > województwa i wyliczoną opłatę na właściwy rachunek.

    A umiesz policzyć ile by musiał przejechać
    kilometrów miesięcznie (zużyć paliwa)
    żeby była jakakolwiek opłata?
    (zakładając, że ma jakieś zwykłe auto,
    a nie LkW)

  • 4. Data: 2008-08-26 18:19:39
    Od: "Bogdan" <b...@p...onet.pl>

    > A umiesz policzyć ile by musiał przejechać
    > kilometrów miesięcznie (zużyć paliwa)
    > żeby była jakakolwiek opłata?
    > (zakładając, że ma jakieś zwykłe auto,
    > a nie LkW)

    Liczymy wg tego algorytmu.
    http://www.rp.pl/artykul/86100,159801_Rozlicz_sie_za
    _spaliny_z_firmowego_samochodu.html

    Jeśli wyjdzie mniej niż 400 zł /półrocze to nie płacimy ale sprawozdanko jak
    najbardziej składamy :)

    Bogdan

  • 5. Data: 2008-08-26 19:23:42
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Bogdan w <news:g91heo$53v$1@news.onet.pl>:

> [...]
    _spaliny_z_firmowego_samochodu.html

    > Jeśli wyjdzie mniej niż 400 zł /półrocze to nie płacimy ale sprawozdanko jak

    Art. 289.
    1. Nie wnosi się opłat z tytułu tych rodzajów korzystania ze
    środowiska spośród wymienionych w art. 273 ust. 1, których półroczna
    wysokość wnoszona na rachunek urzędu marszałkowskiego nie przekracza
    400 zł. Przepisy art. 286 ust. 1-2 stosuje się odpowiednio.

    Art. 286.
    1. Podmiot korzystający ze środowiska w terminie, o którym mowa w art.
    285 ust. 2 i 4, przedkłada marszałkowi województwa wykaz zawierający
    informacje i dane, o których mowa w art. 287, wykorzystane do
    ustalenia wysokości opłat oraz wysokość tych opłat.

    Art. 285.
    1. Opłatę ustala się według stawek obowiązujących w okresie, w którym
    korzystanie ze środowiska miało miejsce. 2. Podmiot korzystający ze
    środowiska wnosi opłatę do końca miesiąca następującego po upływie
    każdego półrocza.

    IMHO, skoro nie wnosi sie opłaty, to nie ma terminu na jej wniesienie.
    A skoro nie ma terminu na wpłatę to nie ma terminu na złożenie
    sprawozdania -- tak ja rozumiem zapis "stosuje się odpowiednio"

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 6. Data: 2008-08-26 21:04:45
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Bogdan wrote:

    > Liczymy wg tego algorytmu.
    > http://www.rp.pl/artykul/86100,159801_Rozlicz_sie_za
    _spaliny_z_firmowego_samochodu.html

    Algorytm to ja znam. Wiem nawet, że dużo tych km wychodzi.
    Myślałem, że będzie Ci się chciało policzyć :-)

    > ale
    > sprawozdanko jak najbardziej składamy :)

    A to też wszyscy, którzy cokolwiek o opłacie środowiskowej słyszeli, wiedzą.
    Ale jakoś nikt się nie kwapi, żeby słabe państwo i jego
    organy "dobijać" zbędną biurokracją.
    O ile dobrze pamiętam - nie ma sankcji.

  • 7. Data: 2008-08-26 21:28:59
    Od: r...@o...pl

    On 26 Sie, 23:04, "cef" <c...@i...pl> wrote:

> [...]
    >
    > A to też wszyscy, którzy cokolwiek o opłacie środowiskowej słyszeli, wiedzą.
    > Ale jakoś nikt się nie kwapi, żeby słabe państwo i jego

    Jest grzywna za wykroczenie - dalej w tej samej ustawie.
    Ale szkodliwosc chyba minimalna, no i przedawnia sie po roku,
    jak to wykroczenie.

  • 8. Data: 2008-08-26 21:30:14
    Od: r...@o...pl

    On 26 Sie, 19:43, "Bogdan" <b...@p...onet.pl> wrote:

    > A samochód zapewne ma?  I leje do niego paliwo? I wypuszcza spaliny rurą w
    > środowisko? Jeśli tak to jeszcze sprawozdanie do marszałka województwa i
    > wyliczoną opłatę na właściwy rachunek.

    Samochod ma, ale prywatny. Na firme nie ma, ani nie korzysta z
    samochodu
    prywatnego w firmie. Nawet kilometrowki nigdy nie mial.
    Takze oplata za korzystanie ze srodowiska wychodzi mu okraglutkie
    ZERO.

  • 9. Data: 2008-08-28 11:37:53
    Od: r...@o...pl

    Dobra, z innej beczki.

    Czy ktos tutaj skladal staroscie informacje o ktorej mowa w art. 17
    ustawy o odpadach, po to zeby uniknac podwyzszonych oplat za
    korzystanie ze srodowiska? Bo z tego co mi wychodzi to kazda
    jednoosobowa firemka ktora ma komputer jest potencjalnym wytworca
    odpadow niebezpiecznych w ilosci do 100kg rocznie i powinna zlozyc
    taka informacje.

    Nie mowiac o tym ze czytajac przepisy doslownie jesli sie wyrzuci taki
    zuzyty toner czy tusz do smieci to te podwyzszone oplaty sa wieczne -
    placisz za kazda dobe skladowania poza uprawnionym skladowiskiem a
    przeciez smieci juz wywiezione :)

  • 10. Data: 2008-08-28 18:32:04
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    r...@o...pl wrote:
> [...]
    > jednoosobowa firemka ktora ma komputer jest potencjalnym wytworca
    > odpadow niebezpiecznych w ilosci do 100kg rocznie i powinna zlozyc

    A jak to policzyłeś, że tak z ciekawości spytam.

> [...]
    > zuzyty toner czy tusz do smieci to te podwyzszone oplaty sa wieczne -
    > placisz za kazda dobe skladowania poza uprawnionym skladowiskiem a

    Zgaduję, że sytuacja jest podobna jak w przypadku konieczności
    zgłaszania kont PayPal-a do NBP.

    Ktoś sobie coś tam kiedyś wymyślił, co może i nawet przez chwilę miało sens.

    Tyle tylko, że zmieniły się warunki brzegowe i nagle na stosowne
    przepisy "załapały" się setki tysięcy podmiotów.

    I gdyby owe podmioty zastosowały włoski strajk i zaczęły składać
    stosowne deklaracje to byłby koniec ...

    Piotrek