    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Certyfikat kwalifikowany
    Date: Mon, 14 Apr 2008 10:49:59 +0200

    witek pisze:

    > A czy mógłbyś podpisać papierowe dokumenty firmy żony?
    > Jesteś do tego upoważniony?
    > Jeśli możesz papierowe, to możesz też elektroniczne.

    Niekoniecznie.
    Zgodnie z tym co można wyczytać na strona ZUSu podpis elektroniczny
    służy jedynie do identyfikacji osoby podpisujące a nie weryfikacji jej
    uprawnień.

    Hint - obecnie dowolna osoba może podpisać dokumenty kluczem ZUSowskim
    dowolnej innej osobie i system to przyjmie i przetworzy.

    Nie ma żadnej procedury upoważniania (poza wpisaniem na ZFA danych biura
    rachunkowego - co niczego nie daje, jest tylko dziwną formalnością) do
    podpisywania dokumentów wysyłanych do ZUS.
    Upoważnienie rejestrowane w systemie potrzebne jest jedynie do
    pobierania wyciągów z CRU, bez pobierania których można szczęśliwie żyć
    długie lata.

    Podobnie z podpisem kwalifikowanym. Podpis jest wydawany na osobę. Nie
    ma procedury zgłoszeni upoważnionej osoby do ZUS (na ZFA wpisuje się
    dane biura rachunkowego które to dane mogą nie należeć do osoby
    fizycznej a np. do spółki - wpisuje sie nazwę, nip i regon), nie ma
    procedury weryfikacji czy dana osoba była władna podpisać dokumenty.

    Oczywiście w tym kontekście nieszczęsne hasłowanie baz danych, osobne
    hasło do programu, wymóg zmiany hasła o 30 itp pseudo zabezpieczenia są
    bez sensu.
    Ale nikt nie twierdzi, że Płatnik jest zaprojektowany sensownie... a
    niektórzy twierdzą nawet że "zaprojektowany" to zbyt wielkie słowo dla
    tego potworka.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl