eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiChcę zamknąć firmę. Czy muszę teraz zapłacić VAT od wszystkiego co kupiłem? › Re: Chcę zamknąć firmę. Czy muszę teraz zapłacić VAT od wszystkiego co kupiłem
  • Data: 2007-12-03 13:31:59
    Temat: Re: Chcę zamknąć firmę. Czy muszę teraz zapłacić VAT od wszystkiego co kupiłem
    Od: z...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    Podsumowując sprawa wywgląda następująco:

    Na koniec są dwa remanenty. Jeden dla VAT, jeden dla PIT.
    W tym dla PIT nie pisze się środków trwałych (ale jeżeli coś nie
    zostało od razu wpisane jako środek trwały to nie można sobie tego
    poprawić później bo w VAT-7 są osobne rubryczki na koszty środków
    trwałych i na koszty inne więc US wie czy coś faktycznie zostało
    wpisane jako środek trwały kiedy powinno czy zostało zaliczone wprost
    w koszty).
    W tym dla VAT jest wszystko towary, wyposażenie, środki trwałe,
    wszytko od czego VAT można sobie było odliczyć przy zakupie (nawet
    jeżeli go nie odliczono to i tak trzeba to wpisać w remanencie). Co
    więcej w tym dla VAT towary trzeba wycenić po cenie zakupu, nie ma
    żadnej innej opcji, żadnej metody obejścia tego.

    Więc przed zamknięciem firmy najrozsądniejsze jest sprzedanie
    wszystkiego co się posiada znajomym i rodzinie. Najlepiej jako zużyte,
    uszkodzone, zniszczone, po jak najniższych cenach (żeby zapłacić od
    tego jak najmniejsze podatki) ale nie za złotówkę bo US może
    zakwestionować taką transakcję jeżeli cena będzie "nierynkowa".

    Innej legalnej możliwości w tym kraju po prostu nie ma. Być może
    praktyką w US-ach jest niekontrolowanie remanentów więc można je podać
    jako zerowe i w razie czego strugać głupa. Wiem o przynajmniej jednej
    zawodowej księgowej która dokładnie tak zrobiła przy zamykaniu pewnej
    firmy. Tak czy inaczej lepiej nie ryzykować i sprzedawać, sprzedawać,
    sprzedawać.

    Dziękuję wszystkim za pomoc, zwłaszcza za zwrócenie uwagi na osobne
    środki trwałe w VAT-7.