  • 1. Data: 2003-04-08 12:50:53
    Temat: Co z 0,25 % ubezpieczenia zdrowotnego?
    Od: b...@p...onet.pl

    Jestem osobą fizyczną, prowadzaca jednoosobowa DG.
    Mam pytanie dotyczace ubezpieczenia zdrowotnego.

    Podobno od niedawna jest tak, że składka na ubezpieczenie zdrowotne wynosi 8 %
    podstawy (tj dochodu zadeklarowanego od podstawy wymiaru składek - za marzec
    2003 nie mniej niż 1335,25 zł). Ale od podatku można odpisać sobie 7,75%
    podstawy. To co się dzieje z tym brakującym 0,25 % - czy to idzie w powietrze -
    na załatanie powiększającej się dziury budżetowej?
    Wiem, że to nie jest potężna kwota - jeżeli decyduję się na minimalną podstawę -
    ale chcę wiedzieć, co mam robić z moimi pieniędzmi.

    Proszę o wyjaśnienia..
    burt30

  • 2. Data: 2003-04-08 16:27:41
    Temat: Re: Co z 0,25 % ubezpieczenia zdrowotnego?
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Jestem osobą fizyczną, prowadzaca jednoosobowa DG.
    > Mam pytanie dotyczace ubezpieczenia zdrowotnego.
    >
    > Podobno od niedawna jest tak, że składka na ubezpieczenie zdrowotne wynosi 8 %
    > podstawy

    Tak, łupią gdzie się da

    > (tj dochodu zadeklarowanego od podstawy wymiaru składek - za marzec
    > 2003 nie mniej niż 1335,25 zł). Ale od podatku można odpisać sobie 7,75%
    > podstawy.

    Tako rzecze prawo

    > To co się dzieje z tym brakującym 0,25 % - czy to idzie w powietrze -
    > na załatanie powiększającej się dziury budżetowej?

    Idzie w powietrze a czy na załatanie dziury, cholera ich wie, przy ichnim talencie to
    nie wykluczone że idzie na tworzenie nowej
    dziury budżetowej która pewnie kiedyś połaczy się ze starą d.b. i utworzy jedną
    wielką dziurę.

    > Wiem, że to nie jest potężna kwota - jeżeli decyduję się na minimalną podstawę -
    > ale chcę wiedzieć, co mam robić z moimi pieniędzmi.

    Jak to co robić, płacic i płakać (albo na odwrót) odpisać możesz tylko te 7,75%. A
    jak chcesz mniej to zostań rolnikiem na hektarze
    i będziesz płąłcił KRUS, wszystkiego coś koło 70 zł/miesiąc
    A co ty się tak przejąłeś tymi 0,25% nie zauważyłeś jeszcze numeru ze zmainą podstawy
    z 60% na 75% ?
    Efekty już w kwietniu.

    Sark

  • 3. Data: 2003-04-09 01:44:36
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Sark -----###
    > A co ty się tak przejąłeś tymi 0,25% nie zauważyłeś jeszcze numeru ze zmainą
    podstawy z 60% na 75% ?
    > Efekty już w kwietniu.

    i to od wyższej średniej...
    i nie ulega zmniejszeniu za część miesiąca (Latet dzięki za nakierowanie)
    i jak bierzesz zasiłek to też płacisz zdrowotne

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...

  • 4. Data: 2003-04-09 01:55:41
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Sark -----###
> [...]

    i to od wyższej średniej...
    i nie ulega zmniejszeniu za część miesiąca (Latet dzięki za nakierowanie)
    i jak bierzesz zasiłek chorobowy to też płacisz zdrowotne

  • 5. Data: 2003-04-09 11:14:48
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "hADeSik" <h...@h...sru> napisał w wiadomości
    > ###----- w odpowiedzi na list od Sark -----###
    >
    > i to od wyższej średniej...
    > i nie ulega zmniejszeniu za część miesiąca (Latet dzięki za nakierowanie)

    czyli praktycznie istotne dla tych co rozpoczynaja DG w "części" miesiąca np. połowie
    ?

    > i jak bierzesz zasiłek chorobowy to też płacisz zdrowotne
    hmm ... tak było czy to nowe zasady ?

    A czy przerabiałeś juz praktycznie (na własnej skórze :) procedurę pobierania zasiłku
    chorobowego ? ... chodzi głównie o składanie
    dokumentów - jakie ?

    Płącę chorobowe a i chorowałem ale nie korzystałem, teaz chce to zmienic :). Wiem że
    strony ZUS że podstawą jest uzyskanie
    zwolnienia lekarskiego na druku ZLA który to musze dostarczyć do ZUS (bo firma
    jednoosobowa) w terminie 7 dni bo inaczej zmniejszą
    zasiłek o 25% poczynając od ósmego dnia zwolnienia.
    Za dni zwolnienia lekarskiego nie płąci się składki (za wjątkiem zdrowotnego) ale to
    wykazuje się chyba w deklaracji DRA za następny
    miesiąc ?
    Sark

  • 6. Data: 2003-04-09 16:38:04
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    Dnia 03-04-09 13:14, Użytkownik Sark napisał:
> [...]
    > Za dni zwolnienia lekarskiego nie płąci się składki (za wjątkiem zdrowotnego) ale
    to wykazuje się chyba w deklaracji DRA za następny

    Właśnie jestem w trakcie - osoba fizyczna, działalność 1-osobowa.

    zwolnienie od 27.02 do 5.03.

    4.03 zaniosłem do ZUSu: ZLA + ZUS Z-3a (wypełnione NIP, nazwisko,
    zamieszkały, PESEL, DO, pkt 1. f) "działalność od dnia xxx", pkt 9.
    "nie", na odwrocie wpisane w kratkach "minimum", data, pieczątka, podpis

    Ścieżka zalecana przez ZUS - DRA za 02 (składany w 03) "pełny", czyli
    tak, jakby nie było zwolnienia, i taka też wpłata

    2.04 przyszedł przekaz z zasiłkiem chorobowym

    DRA za 02 - korekta, ze zmniejszonymi podstawami (2 dni na zwolnieniu)
    DRA za 03 - ze zmniejszonymi podstawami (5 dni na zwolnieniu)
    Nie wypełnia się RSA ani innych raportów

    wpłata w 04 (za 03) tak jak wynika z DRA za 03 pomniejszone o kwoty
    wynikające z różnicy DRA 02 i DRA 02 korekta.

    Pani przyjęła DRA 03 ze zmniejszoną podstawą zdrowotnego, ale to akurat
    nic nie znaczy, może się to odezwać czkawką za jakiś czas. Wg mnie, to
    co napisali na stronach WWW ZUSu oznacza, że jeżeli masz dwie, lub
    więcej działalności, to zmniejszasz podstawę od drugiej i każdej
    następnej, ale jak masz tylko jedną, to ją też zmniejszasz.

    cytat z adresu: http://www.zus.pl/ref_99/porad4/p4-06.htm

    Składka na ubezpieczenie zdrowotne podlega zmniejszeniu za okres
    pobierania zasiłków przyznanych na podstawie przepisów o ubezpieczeniu
    chorobowym i wypadkowym, których nie zalicza się do podstawy wymiaru
    składki na ubezpieczenie zdrowotne.

    Przykład
    Osoba prowadząca pozarolniczą działalność w okresie od 1 do 30 kwietnia
    2003 r. pobrała zasiłek chorobowy. Składka na ubezpieczenie zdrowotne
    tej osoby za kwiecień 2003 r. wyniosła 0 zł.

    andy_nek

  • 7. Data: 2003-04-14 01:17:23
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Andrzej Kłos -----###
    > Ścieżka zalecana przez ZUS - DRA za 02 (składany w 03) "pełny", czyli
    > tak, jakby nie było zwolnienia, i taka też wpłata

    ścieżka zalecana i stosowana przez moją skromną osobę - należy się
    zasiłek - zmniejszam podstawy i składki...

    > DRA za 03 - ze zmniejszonymi podstawami (5 dni na zwolnieniu)
    > Nie wypełnia się RSA ani innych raportów

    nie pamiętam jak przy 1 osobie - ja mam normalnie raporty (innych
    ubezpieczonych), więc składam RSA...

> [...]
    > więcej działalności, to zmniejszasz podstawę od drugiej i każdej
    > następnej, ale jak masz tylko jedną, to ją też zmniejszasz.

    od 1 kwietnia tego roku obowiązują nowe przepisy odnośnie zdrowotnego -
    z powyższych wyjaśnień nic nie wynika - dotyczą starszego okresu...

  • 8. Data: 2003-04-14 01:22:48
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Sark -----###

    > czyli praktycznie istotne dla tych co rozpoczynaja DG w "części" miesiąca np.
    połowie ?

    nawet jeśli zaczniesz ostatniego płacisz zdrowotne za cały miesiąc

    > hmm ... tak było czy to nowe zasady ?

    od 1 kwietnia - nie znalazłem przepisu (fakt nie czytałem dokładnie 3
    razy od dechy do dechy) który mówi o możliwości zmniejszenia podstawy i
    składki do zdrowotnego w momencie pobierania zas. chorobowego

    > A czy przerabiałeś juz praktycznie (na własnej skórze :) procedurę pobierania
    zasiłku chorobowego ? ... chodzi głównie o składanie
    > dokumentów - jakie ?

    jeszcze nie bo ustawa o NFZ obowiązuje od niespełna 2 tygodni ;-)

> [...]
    > Za dni zwolnienia lekarskiego nie płąci się składki (za wjątkiem zdrowotnego) ale
    to wykazuje się chyba w deklaracji DRA za następny

    jeśli nalezy Ci się zasiłek chorobowy to wykazujesz to (zmniejszasz
    podstawy i składki) w deklaracji za mies. w którym chorujesz, jak masz
    wątpliwości czy należy Ci się zasiłek to czekasz aż dostaniesz kasę i
    później korygujesz deklaracje i składki...