    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Tue, 23 Apr 2013 20:52:24 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Czy jestem artystą ?

    On Tue, 23 Apr 2013, Sebastian Biały wrote:

    > Nie jest to podział mozliwy do oceny.
    > Projekt urządzenia

    Czyli "wartość prawna"

    > zawiera równiez oprogramowanie (firmware)

    Czyli "wartość prawną"

    > ktore jest jego integralną częscią.

    No i tego rozdzielać na 100% nie trzeba, bo po co?

    > Urządznie be niego nie działa i sam firmware nie działa bez hardware.
    > Nie mam jak udowonić jaka częsci jest jaka

    Ale wyżej jest mowa wyłącznie o samym wykonaniu gotowego
    egzemplarza.
    Teraz zastrzeżenie: "każdy odpowiada za siebie".
    Ale w przypadku produkcji jednostkowej, kiedy to ów egzemplarz
    de facto jest prototypem, nie spotkałem nigdy opisu, aby US
    podważył uprawnienie do stosowania 50% KUP.
    Moja osobista dywagacja - na dobrą sprawę wykonywanie
    prototypu JEST "autorskie", przynajmniej w części.
    Trzeba na bieżąco weryfikować czy i jakich głupot nie
    zawiera projekt.
    "Twórcze", "indywidualne", "ustalone", wedle ustawy.
    Przypomnę, że na papierze Dreamliner lata, w realu nawet
    też, tylko papierów na latanie nie ma ;) (wniosek: doprowadzenie
    Dreamlinera do uzytkowania nie ogranicza się do dobrego projektu).

    > (bo niby jak porównać wysokośc kangura do gęstości wody?)

    Na podstawie jednostek bezwzględnych :|
    Znaczy wartości które w znanym nam świecie NIE zależą od subiektywnego
    doboru jarda, kwarty czy furlonga na fortnight - stała Plancka,
    prędkość światła i inne takie :|
    Wysokość kangura to wprost w długościach Plancka, nad gęstością
    trzeba by popracować, ale coś by się znalazło, masa Plancka
    jest, długość też :|

    > czy przekazałem prawa majątkowe / licencje do tego.

    To Ci skomentował RoMan.

    > Nikt mi np. nie przekazuje licencji na oprogramowanie pracujące
    > w zegarku naręcznym,

    IMO tylko :) się mylisz.

    > choć ono tam jest.

    I dostajesz licencję.

    Zważ proszę, że na ogół wszyscy są tak zafascynowani "prawami
    autorskimi", że skupiają się na ich treści.
    Ale ustawa wydziela co najmniej na potrzeby praw autorskich
    pojęcie licencji jako praw szczególnych - wyłącznie praw
    do używania, a więc "nieforwardowalnych" (co nie wyklucza
    ich zbywalności, żeby nie mylić, chodzi o to, że dysponen
    praw do licencji nie może udzielać NOWYCH praw).

    Prawdą jest, że korzystający musi mieć zgodę posiadacza
    praw do korzystania (czyli licencję).
    Ale licencja ta może mieć postać "dowolnego wyrażenia
    woli", a przynajmniej ja nie widzę powodu aby tak nie
    było - z wyjątkiem licencji wyłącznej, która musi być
    pisemna!

    Jak ktoś dostał "egzemplarz" i ma do niego instrukcję
    z której w sposób oczywisty wynika, że zawarte oprogramowanie
    służy do używania :), to IMO *ma* *jawnie* zapisaną
    licencję!

    > Efektem czego urzędnicze przepisy w zetknięciu z rzeczywistością znowu
    > wymagają "interpretacji". Jeśli tak, to niestety chyba jestem w d... i muszę
    > wpisać 20% kosztów.

    Jak wyżej.
    "Każdy odpowiada za siebie".
    Ale ja bym też wpisał 50% :|