    From: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy moge odliczyc vat od niezaplaconej faktury?
    Date: Fri, 27 Dec 2002 21:57:57 +0100

    On Tue, 24 Dec 2002, cef wrote:

    >+ > Cezary, dawno ;) nie protestowałem o nic, to zaprotestuję:
    [...]
    >+ > "...jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogą być zaliczone do
    >+ > kosztów uzyskania..."
    >+ > "nie moga być" - a nie "nie są" !
    >+ >
    >+ > Zauważ że inaczej w ogóle nie byłoby możliwości odliczania VAT
    >+ > od ŚT: przecież *w momencie zakupu* to (jeszcze) nie jest koszt... !
    [...]
    >+ To akurat jest "z innej beczki" :-) i właśnie po to
    >+ (m. innymi ŚT, kilometrówka) jest ten przepis.

    Hm... A po czym ty owe "beczki" rozróżniasz ?? To mogłoby
    mnie naprowadzić na jakiś błąd w moim rozumowaniu :)

    Kupujesz części do ŚT: będą kosztem (albo i nie, jak
    zrezygnujesz - VAT przyjdzie oddać... przecież nie
    ma *żadnej* pewności że nie zrezygnujesz !).
    "Kasiarz" kupuje części do ŚT: będą kosztem (albo i nie,
    bo zapłaci albo i nie - albo /i/ zrezygnuje z produkcji ŚT)
    "Kasiarz" kupuje towar handlowy...

    Moje zdanie przyklejone jest do sławetnej interpretacji
    SN o literalnej interpetacji prawa :) [1]
    Pomijam sprawę taką, że cel ochrony przed utratą odliczenia
    VAT zarówno przy zakupie ŚT jak i rozliczeniach kasowych mógł
    być w "intencjach": przecież 'kasiarz' byłby w gorszej sytuacji
    od pozostałych - a niby dlaczego by miał być stratny o VAT ?
    (*STRATNY* - po 2 miesiącach !).

    >+ Czy niezapłacona faktura dla prowadzącego
    >+ KPiR kasowo może być kosztem. IMHO nie.

    Owszem, wszystko zależy od interpretacji słowa "może" :)
    Ale IMHO nie ma różnicy między zakupem części "na przyszłe ŚT"
    i towarem handlowym przez "kasiarza": jedno i drugie pod
    pewnymi warunkami może w przyszłości być kosztem :)

    >+ Ale upierać się nie będę.

    Ja ci nie dam spokoju, nie martw się :)
    Swoją drogą, ciekawe - czy ktoś jeszcze ma obiekcje...

    Pozdrowienia :) - Gotfryd
    [1] była taka ciekawa dyskusja na prawo: czy można
    przywalić gościowi mandat za zastawianie sobie
    własnego garażu z którego jedynie on korzysta :>
    Wygląda na to że tak... :) inna sprawa, że sąd
    może odstąpić od ukarania "ze względu na brak szkodliwości"
    (hm... chyba jest tylko przepis o "znikomej..." - ale
    tu *brak* owej "szkodliwości" !).
    A *literalnie*... to prawo nakazuje ukarać !
    Dla odmiany w naszym przypadku - chyba jednak chroni
    "kasiarzy" :)