    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy potrzebuję kasę fiskalną?
    Date: Tue, 5 Jun 2007 08:53:18 +0200

    On Mon, 4 Jun 2007, t...@o...pl wrote:

    > Dzięki za odpowiedzi. Wiem już jak rozliczyć się w KPiR, ale pozostaje
    > jeszcze podatek VAT. Zamierzam być płatnikiem VAT. W art. 84 (który
    > zdaje się odnosi się do sprzedaży nieudokumentowanej fakturami przy
    > braku obowiązku posiadania kasy fiskalnej)

    Nie.
    To co cytujesz to opis stosowania proporcji *zakupów*.
    Dość rzadko opisywanego mechanizmu, nadającego się do drobnej
    sprzedaży detalicznej rozliczanej "wg kasy" (bezrachunkowej).

    > mamy:
    >
    > 1. Podatnicy świadczący usługi w zakresie handlu, którzy dokonują
    > sprzedaży opodatkowanej
    > i zwolnionej od podatku lub opodatkowanej według różnych stawek, a nie
    > są
    > obowiązani prowadzić ewidencji, o której mowa w art. 111 ust. 1, mogą
    > w celu obliczenia
    > kwoty podatku należnego
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > dokonać podziału sprzedaży towarów w danym okresie
    > rozliczeniowym w proporcjach wynikających
    > z udokumentowanych zakupów z tego okresu,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > w którym dokonano zakupu. Do obliczenia tych proporcji
    > przyjmuje się wyłącznie
    > towary przeznaczone do dalszej sprzedaży
    > według cen uwzględniających podatek.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > O co chodzi z tym podziałem? W jaki sposób rozliczyć się z podatku VAT
    > od takiej sprzedaży?

    "Normalnie".
    Podatnik kupił towaru, który *sprzeda* ze stawką 22% za 5 000 zł,
    kupił towaru ze stawką 7% za 1000 zł i kupił towaru "zw" (ja wiem,
    znaczki pocztowe dla przykładu) za 500 zł.
    No to ma:
    - 6100 zł wg 22%
    - 1070 zł wg 7%
    - 500 zł "zw"
    ...total 7670 zł input ;)
    Udział:
    22% VAT: 79,53%
    7% VAT: 13,95%
    zw: 6,54%

    ..i *w takiej proporcji* określa udział podatku *w sprzedaży*.

    Czyli przy 4500 zł *sprzedaży brutto* przyjmuje, że ma 79,53%
    sprzedaży opodatkowanej 22% VAT itd. - stąd wychodzi mu kwota
    VAT do zapłaty. Liczona "od brutto".

    pzdr, Gotfryd