  • 1. Data: 2003-02-18 10:07:06
    Temat: Czy pracodawca ma obowiązek rozliczać pracowników?
    Od: "Mariusz" <M...@p...onet.pl>

    Moja żona pracuje w szkole (państwowej) jako nauczycielka, kilka tygodni
    temu miała zdecydować czy rozlicza się sama czy ma to zrobić szkoła (gmina),
    chodzi oczywiście o rozliczanie roczne.
    Wczoraj wróciła z pracy z PITem 11 i powiedziała że musi się rozliczyć sama,
    bo w pracy powiedzieli jej że: "jest już za póżno", nie wiem o co chodzi,
    ale mają tam w szkole strasznie ciapowatą sekretarkę i myślę że że ona coś
    zawaliła.
    W związku z tym mam pytanie czy pracodawca nie ma obowiązku rozliczać
    pracownika, i jak to jest ustawowo uregulowane?

    Mariusz

  • 2. Data: 2003-02-18 10:22:39
    Temat: Re: Czy pracodawca ma obowi?zek rozliczać pracowników?
    Od: "Evian" <e...@g...pl>

    "Mariusz" <M...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    tygodni
    > temu miała zdecydować_ czy rozlicza się sama czy ma to zrobić szkoła

    No właśnie, skoro miala na to kilka tygodni to czemu dopiero wczoraj
    zdecydowała sie, ze ma ją rozliczac pracodawca?

    > Wczoraj wróciła z pracy z PITem 11 i powiedziała że musi się rozliczyć
    sama,
    > bo w pracy powiedzieli jej że: "jest już za póżno", nie wiem o co chodzi,

    To ja Ci powiem. Pracownik ma _ściśle okreslonym przez ustawę_ terminie
    powiadomic pracodawcę o tym, że ma go rozliczyć.
    O ile pamięć mnie nie myli jest to 20.01. Jeśli myli to napewno ktoś zaraz
    poprawi datę.

    > ale maj? tam w szkole strasznie ciapowat? sekretarkę i my?lę że że ona co?
    > zawaliła.

    No, zawsze najłatwiej zwalić na kogoś. Ale w końcu to nie seketarka
    ociągała się z powiadomieniem pracodawcy o tym, że ma ja rozliczyć.

    > W zwi?zku z tym mam pytanie czy pracodawca nie ma obowi?zku rozliczać

    Ma obowiązek o ile pracownik powiadomi go o tym w odpowiednim czasie.
    > pracownika, i jak to jest ustawowo uregulowane?
    Postaram sie poszukać podstawy prawnej i podrzucić na grupę.

  • 3. Data: 2003-02-18 10:27:20
    Od: "Evian" <e...@g...pl>

    "Evian" <e...@g...pl> wrote in message
    > O ile pamięć mnie nie myli jest to 20.01. Jeśli myli to napewno ktoś zaraz
    > poprawi datę.

    Sama poprawiam. To 15.01
    Ponizej cytat z Gazety Prawnej"
    Do rozliczenia przez pracodawcę mają prawo podatnicy, od których zaliczki
    miesięczne pobierają płatnicy - w praktyce zakłady pracy. Żeby jednak
    skorzystać z tej możliwości pracownik musi przed 15 stycznia złożyć
    zatrudniającemu oświadczenie PIT- 12, a także spełniać warunki określone w
    ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozliczenie przez zakład
    pracy osób, które uzyskiwały dochody w 2002 r., jest możliwe jedynie w
    przypadku, gdy poza zarobkami u danego pracodawcy nie uzyskiwały one w
    ubiegłym roku innych dochodów, z wyjątkiem zasiłków z ubezpieczenia
    społecznego pobieranych z tytułu zatrudnienia u tego właśnie płatnika, a
    także dochodów opodatkowanych ryczałtowo. Warunkiem rozliczenia przez zakład
    pracy jest też m.in. niekorzystanie z ulg podatkowych, np. mieszkaniowych,
    remontowych, na dokształcanie itp., a w przypadku małżonków i osób samotnie
    wychowujących dzieci - niekorzystanie ze wspólnego opodatkowania.

    Pracownik, który przed 15 stycznia złoży wymagane oświadczenie, nie będzie
    musiał już samodzielnie składać w urzędzie skarbowym zeznania rocznego.
    Roczne rozliczenie podatku za pracownika pracodawca sporządza do końca
    lutego w trzech egzemplarzach, z których jeden dostarcza pracownikowi do 31
    marca, a drugi składa w urzędzie skarbowym do 15 kwietnia.

  • 4. Data: 2003-02-18 10:49:22
    Od: "Mariusz" <M...@p...onet.pl>

    > No właśnie, skoro miala na to kilka tygodni to czemu dopiero wczoraj
    > zdecydowała sie, ze ma ją rozliczac pracodawca?

    Nie zdecydowała się wczoraj tylko dawno, wczoraj się dowiedziała, że musi
    się rozliczać sama.

    > O ile pamięć mnie nie myli jest to 20.01. Jeśli myli to napewno ktoś zaraz
    > poprawi datę.

    Na pewno było to przed 20 stycznia.

    Mariusz

  • 5. Data: 2003-02-18 10:51:15
    Od: "Mariusz" <M...@p...onet.pl>

    > Do rozliczenia przez pracodawcę mają prawo podatnicy, od których zaliczki
    > miesięczne pobierają płatnicy – w praktyce zakłady pracy. Żeby jednak
    > skorzystać z tej możliwości pracownik musi przed 15 stycznia złożyć

    Przed 15 stycznia też, właściwie to w grudniu deklarowała, że chce żeby
    rozliczał ją pracodawca.

    Mariusz

  • 6. Data: 2003-02-18 10:57:39
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Mariusz wrote:

    > Nie zdecydowała się wczoraj tylko dawno, wczoraj się dowiedziała, że
    > musi się rozliczać sama.

    > Na pewno było to przed 20 stycznia.

    Nie jest ważne kiedy się zdecydowała. Ważne jest tylko czy przed 15
    stycznia złożyła pracodawcy oświadczenie PIT-12.
    Może okazać się także ważne czy ma pokwitowanie na piśmie złożenia tego
    oświadczenia.