  • 11. Data: 2009-10-19 11:07:20
    Temat: Re: Czy wszystko trzeba wrzucać w KUP?
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "Nixe" <n...@c...pl> napisał w wiadomości
    news:hbhful$fiq$1@news.onet.pl...
    > A skąd się bierze podstawa opodatkowania jeśli nie z rachunku zysku i
    > strat właśnie? :)

    bierze się z prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych :)

    upraszczając:
    w rachunku zysków i start ujmuje się *wszystkie* przychody i *wszystkie*
    koszty dotyczące danego okresu, niezależnie od tego, czy są to
    przychody/koszty podatkowe czy niepodatkowe
    podstawę opodatkowania uzyskujesz, korygując otrzymany wynik (przychody
    minus koszty) o przychody i koszty niepodatkowe
    dlatego "gonia" słusznie pyta: co ma jedno do drugiego ?

    pozdr,
    m.w.

  • 12. Data: 2009-10-19 11:07:32
    Od: "Andrew" <anbereda@poczta.(onet).pl>

> [...]
    > "Andrew" <anbereda@poczta.(onet).pl> napisał

    > A skąd się bierze podstawa opodatkowania jeśli nie z rachunku zysku i
    > strat właśnie? :)
    > Nie wiem, może się na tym nie znam, ale wydawało mi się zawsze, że właśnie
    > w taki sposób wylicza się zysk/stratę, czyli w bardzo dużym uproszczeniu
    > bierze pod uwagę wszelkie przychody, odejmuje od nich koszty uzyskania
    > przychodu i wychodzi wynik brutto, który jest właśnie podstawą do
    > opodatkowania. Nie ujmuje się natomiast w tym rachunku kosztów nie
    > będących KUP, bo w przeciwnym razie mijałoby się to z celem.
    Na te różnice (przejściowe) należy utwożyc rezerwy.

    > Na przejściowe owszem, ale na coś, co z zasady nie jest KUP'em też?
    > Przykład - koszty reprezentacji nie są od jakiegoś czasu KUP'em, ale jak
    > najbardziej mogą być przez firmę ponoszone. Nie są to więc koszty
    > podatkowe, pomimo tego, że jakiś wydatek został poniesiony i ubytek
    > środków pieniężnych zaksięgowany na odpowiednich kontach. Tego kosztu nie
    > ujmuje się jednak w rachunku zysku i strat, więc teoretycznie nieujęcie
    > ich podwyższa wynik działalności.
    > No chyba, że się mylę i źle rozumuję (nie jestem księgową).

    No właśnie :)
    Sęk w tym ze się ujmuje. WSZYSTKIE koszty obciąjące przychody. Rachunek
    zysków i strat nie jest deklaracją podatkową a dokumentem rachunkowym tak
    jak bilans.

> [...]
    > NALEŻY BEZWARUNKOWO ujmować wszystkie pozostałe, tak? Nie ma dowolności
    > decyzji podmiotu w tym drugim przypadku? Dość ciekawe, powiem szczerze :)
    >
    > A co w sytuacji, gdy podmiot zakupi coś i wrzuci fakturę w KUP (no nie
    > wiem, np. telewizor ;-), podczas kontroli wyjdzie na to, że to nie może
    > być KUP, więc trzeba będzie złożyć korektę CIT i być może dopłacić
    > podatek? Co wówczas dzieje się z takim kosztem? Pieniądze j
    uż wydane, faktura
    > wprowadzona (wycofać jej nie można, bo jak?), więc zmienia się tylko
    > informacja w rach. zysk. i strat. Tak to działa?

    Rachunku zysków i strat zatwierdzonego tez się nie zmienia. Drobne korekty
    nie będące skutkiem tzw błędów podstawowowych ujmuje się w księgach
    kolejnych okresów. Pozostale tez, w innch pozycjach (zysk/strata lat
    ubiegłych)i oczywiście koryguje się deklarację CIT
    Andrew

  • 13. Data: 2009-10-19 11:47:02
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Nixe napisał:

    > Użytkownik "gonia" <g...@w...pl> napisał

    > Może się nie znam, ale na chłopski rozum w rachunku zysku i strat ujmuje
    > się jedynie koszty uzyskania przychodu. Pozostałych kosztów, niebędących
    > kosztami uzyskania przychodu, logicznie rzecz biorąc już się nie ujmuje.
    > A jeśli nie, to pomimo poniesienia przez firmę jakichś kosztów, nie
    > wszystkie one będą obniżały podstawę do opodatkowania. W rezultacie
    > można w ten sposób wykazać zysk, choć obawiam się, że będzie to jedynie
    > zysk na papierze.

    rozum widocznie chłopski....
    w rachunku zysków i strat wykazuje się wszelkie przychody i wszelkie koszty

    natomiast koszty nie stanowiące kosztów uzyskania nie są ujmowane jako
    kup przy obliczaniu podstawy do opodatkowania

    bardziej po chłopsku chyba sie nie da

    mylisz zapisy w kpir z księgami handlowymi - w tych pierwszych
    faktycznie wykazuje się te podatkowe

    albo mylisz wynik finansowy z podstawą opodatkowania

    albo mylisz i jedno i drugie

  • 14. Data: 2009-10-19 12:29:31
    Od: "Nixe" <n...@c...pl>

    "my way" <y...@s...tlen.pl> napisał

    > w rachunku zysków i start ujmuje się *wszystkie* przychody i *wszystkie*
    > koszty dotyczące danego okresu, niezależnie od tego, czy są to
    > przychody/koszty podatkowe czy niepodatkowe

    Rozumiem.
    W jakiej zatem pozycji w rachunku zysków i strat ujmuje się koszty NKUP
    czyli niepodatkowe?
    Czy może po prostu nie ma jakiejś specjalnej pozycji i wpisuje tam gdzie
    inne koszty, w zależności od typu?

    > podstawę opodatkowania uzyskujesz, korygując otrzymany wynik (przychody
    > minus koszty) o przychody i koszty niepodatkowe.

    A w jaki sposób dokonuje się tej korekty? Na jakimś koncie czy w samym
    rachunku z. i s.
    To już z czystej ciekawości pytam, ponieważ byłam święcie przekonana, że w
    rachunek z.i s. w ogóle nie ujmuje się kosztów niepodatkowych i dlatego nie
    robi się żadnej korekty wyniku.
    I co to są "przychody niepodatkowe", bo o tym pierwszy raz słyszę, albo może
    nie kojarzę :)

    Pozdrawiam
    Nixe

  • 15. Data: 2009-10-19 12:29:44
    Od: "Nixe" <n...@c...pl>

    Użytkownik "Andrew" <anbereda@poczta.(onet).pl> napisał w wiadomości

    > Sęk w tym ze się ujmuje. WSZYSTKIE koszty obciąjące przychody. Rachunek
    > zysków i strat nie jest deklaracją podatkową a dokumentem rachunkowym tak
    > jak bilans.

    A to w takim razie mea culpa. Byłam święcie przekonana, że inaczej to
    działa.
    Człowiek całe życie się uczy :)
    Czyli faktycznie takie "ukrywanie" kosztów nie ma najmniejszego sensu.

    Pozdrawiam
    Nixe

  • 16. Data: 2009-10-19 12:36:03
    Od: "Nixe" <n...@c...pl>

    "gonia" <g...@w...pl> napisał w wiadomości news:hbhjj1$nip$1@news.wp.pl...

    > rozum widocznie chłopski...

    Pisałam wcześniej, że nie jestem księgową, w ogóle nie zajmuję się
    księgowaniem, a niektóre aspekty rachunkowości znam tylko przy okazji
    załatwiania innych spraw. Choć wychodzi na to, że znam je niedokładnie, ale
    tylko dlatego, że nigdy się w to nie zagłębiałam, bo nie było takiej
    konieczności.
    Nie znaczy to jednak, że musisz być sarkastyczna.

    Pozdrawiam
    Nixe

  • 17. Data: 2009-10-19 12:47:12
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

> [...]
    > czyli niepodatkowe?
    > Czy może po prostu nie ma jakiejś specjalnej pozycji i wpisuje tam gdzie

    razem z innymi kosztami, z podziałem wg ich rodzaju: amortyzacja, materiały,
    energia itd

    > A w jaki sposób dokonuje się tej korekty? Na jakimś koncie czy w samym
    > rachunku z. i s.

    ja robię to na odrębnych kontach

    > To już z czystej ciekawości pytam, ponieważ byłam święcie przekonana, że w
    > rachunek z.i s. w ogóle nie ujmuje się kosztów niepodatkowych i dlatego
    > nie robi się żadnej korekty wyniku.

    ;)

    > I co to są "przychody niepodatkowe", bo o tym pierwszy raz słyszę, albo
    > może nie kojarzę :)

    to przychody, które wg ustawy podatkowej nie są przychodami podatkowymi, np.
    odsetki od "przeterminowego" zwrotu vat
    albo też przychody, które coprawda są przychodami podatkowymi, ale
    niekoniecznie w danym roku

    pozdr,
    m.w.

  • 18. Data: 2009-10-19 12:49:59
    Od: "Nixe" <n...@c...pl>

    Użytkownik "my way" <y...@s...tlen.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > np. odsetki od "przeterminowego" zwrotu vat
    > albo też przychody, które coprawda są przychodami podatkowymi, ale

    Dzięki :)
    A ludzie się dziwią, dlaczego księgowi tak dobrze zarabiają.
    Toż to bardziej zakręcone, niż medycyna ;-)

    Pozdrawiam
    Nixe

  • 19. Data: 2009-10-19 16:10:56
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "gonia" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

    > rozum widocznie chłopski....
    > w rachunku zysków i strat wykazuje się wszelkie przychody i wszelkie
    > koszty

    No to tez tak chyba nie do konca.
    Jak OF DG jest na PK to tez przeciez nie wpisuje na konta kosztow tego, co
    przejada na codzien :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 20. Data: 2009-10-19 20:17:48
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    Użytkownik "Nixe" <n...@c...pl> napisał

    > Czyli faktycznie takie "ukrywanie" kosztów nie ma najmniejszego sensu.

    Widzę, że dyskusja rozwinęła się całkiem nieźle bez mojego udziału, ale w
    sumie dowiedziałem się tego, czego chciałem dowiedzieć :)

    Pozdr
    K.