  • 11. Data: 2002-09-07 09:23:52
    Temat: Re: Umowa nienazwana???
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    Użytkownik "mwi" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:alcbo4$3et$1@news.onet.pl...

    > a może zawrzeć umowę o (stałej) współpracy (ja tak robię za "instrukcją"
    > księgowej firmy dla której pracuję) . wtedy sądzę, że sprawa będzie
    > załatwiona a powyższy przypadek opisywali kiedyś w Rzepie (generalnie
    > potwierdza twoje wątpliwości) ale numeru to już chyba nie znajdę

    Może pamiętasz chociaż rocznik ?

    pzd.Pix

  • 12. Data: 2002-09-07 10:20:31
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    .
    > To jest jakiś horror!. Jeśli ta osoba ma zarejestrowaną działalność, jest
    > płatnikiem podatku VAT, to gdzie tu problem? Przeciwnie! - ma OBOWIĄZEK
    > wystawiania faktur VAT!
    > Umowy tzw. nie mają tu zastosowania. Ktoś tej osobie naopowiadał bzdur.
    Weź
    > Ordynację Podatkową i niech ta osoba wystąpi z ewentualnym zapytaniem do
    US.

    Podzielam Twoje oburzenie, ale jest w tym kraju cała masa podobnych
    historii.
    Całość wywodu zaczerpnęłam z sierpniowego (br.) wydania Magazynu Księgowego
    "BILANS", gdzie doradca podatkowy pani Dorota Kosacka-Łędzewicz analizuje
    zjawisko tzw. samozatrudnienia w aspekcie VAT. Wywód jest wysnuty z art. 13
    pkt 8 updof oraz art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT i rozciągnięty generalnie
    na wszystkie osoby fizyczne z zarejestrowaną DG, które tę działalność
    wykonują osobiście, nie zatrudniają pracowników i świadczą usługi jedynie
    podmiotom gosp.
    Autorka pisz m.in.:
    "... aby można było mówić o dział. gosp. a nie o przychodach z osobistego
    wykonywania usług powinien być spełniony przynajmniej jeden z poniższych
    warunków:
    -os. fiz. wykonuje owe czynności również na rzecz os. fiz. nie prowadzących
    dz. gosp.,
    - zatrudnianie pracowników,
    - wykonywanie czynności na podst. umów innych niż um. zlecenie i um. o
    dzieło."

    W świetle takiej interpretacji wiele osób prowadz. DG może okazać się dla
    swoich kilentów gwoździem do trumny, gdy organy podatk. zakwestionują
    odliczenie VAT-u z takich faktur.
    To po co u licha cała ta zabawa z rejestracją, prowadzeniem KPiR i wszystkie
    emocje podatkowe których nam ten kraj nie oszczędza?!

    Dzięki za odzew, Graszka.

  • 13. Data: 2002-09-07 21:52:45
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    No i znalazłem.
    Gdyby ktoś chciał poczytać, to niech sobie poskłada link:
    http://arch.rp.pl/a/rz/2002/08/20020822/200208220008
    .html?k=on&t=2000080820020907

    Jeszcze kilka luźnych uwag:
    1. Co za popieprzony kraj - pole minowe !
    Czasem aż dziw człowieka bierze, że tu jeszcze cokolwiek funkcjonuje (poza
    urzędami oczywiście).

    2. W/w artykuł kładzie nacisk na usługi wykonywane _wyłącznie_ na rzecz
    _jednego_ podmiotu. IMHO nie jest to takie jednoznaczne gdyż art.13 pkt.8a
    posługuje się raz liczbą pojedynczą, a raz mnogą - tak, że właściwie można
    różnie odczytywać (pewnie zależnie od fantazji urzędasa).

    3. Podany przeze mnie uprzednio pomysł polegający na fikcyjnym wystawieniu
    rachunku sąsiadowi (jako reprezentantowi "ludności") wydaje się nie być taki
    zły pod warunkiem, że będzie usługobiorcą "tego samego rodzaju usług",
    cokolwiek
    miałoby to w praktyce oznaczać.
    BTW - jest jakiś przepis, który by precyzował jakie wspólne cechy muszą mieć
    różne usługi aby należały do "tego samego rodzaju" ?

    4. Być może otwiera się tu ciekawa furtka dla wszystkich osób
    zainteresowanych
    uniknięciem VATu bez względu na limit obrotów ;-)

    Pix

  • 14. Data: 2002-09-08 17:33:46
    Od: c...@r...com (ChrisS)

  • 15. Data: 2002-09-08 20:51:32
    Temat: DG paranoidalna ?????
    Od: "Janek" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Graszka" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zjawisko tzw. samozatrudnienia w aspekcie VAT. Wywód jest wysnuty z art.
    [...]
    > W świetle takiej interpretacji wiele osób prowadz. DG może okazać się dla
    > swoich kilentów gwoździem do trumny, gdy organy podatk. zakwestionują
    > odliczenie VAT-u z takich faktur.

    Czy do dotyczy tylko DG ludzi będących jednocześnie etatowymi pracownikami
    tych firm???
    Czy może dowolnych "rzemieślników" świadczących usługi dla obcych firm?

    Jeśli to drugie to kogo zabić? Panią Kosacką ??

  • 16. Data: 2002-09-09 06:58:45
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    .
> [...]
    > a nie prawnych, jak chce kodeksowa definicja zlecenia) - w 90% przypadków
    > są to właśnie umowy nienazwane*, do których _stosuje się_ przepisy KC o

    Dzięki za odzew. Nie bardzo wiem do jakiej grupy mam zaliczyć umowy
    zawierane ze swoimi odbiorcami, daj Boże aby w razie czego uznano je za
    takie jak trzeba (czyli np. nienazwane). Zawierając umowy zawsze dbałam o
    to, aby ująć w nich wszystkie aspekty związane z meritum sprawy - co, za
    ile, w jakim terminie, co należy do mnie a co do odbiorcy, za co biorę a za
    co nie ponoszę odpowiedzialności itp. A tu okazuje się, że pewnie
    najważniejszy byłby tytuł umowy np. umowa o współpracy czy coś w tym stylu,
    bo inaczej odpowiednie organa mogą ją uznać za umowę zlecenie ze wszystkimi
    tego konsekwencjami o których wspominałam poprzednio.
    Pozdrawiam, Graszka.

  • 17. Data: 2002-09-09 07:06:17
    Temat: Re: DG paranoidalna ?????
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

> [...]
    > Czy może dowolnych "rzemieślników" świadczących usługi dla obcych firm?
    >
    > Jeśli to drugie to kogo zabić? Panią Kosacką ??

    Ta pani akurat prezentuje tylko poglądy organów podatkowych i sądownictwa w
    tej sprawie - bynajmniej prawa to ona nie stanowi, więc jej darujmy życie.
    Natomiast podaje w artykule sygnatury wyroków NSA w powyższych sprawach oraz
    pismo Min. Fin. Może by tak na niego jakiś zamach?

    Z wisielczym humorem - Graszka.

  • 18. Data: 2002-09-09 07:07:31
    Od: c...@r...com (ChrisS)

> [...]
    wszystkimi
    > tego konsekwencjami o których wspominałam poprzednio.

    Znajdziesz wiele orzeczeń, w których sądy podkreślają, że nazwa jaką strony
    nadały umowie nie przesądza o jej faktycznym charakterze.

    Pozdrawiam
    ---
    ChrisS
    Krzysztof Sudoł

  • 19. Data: 2002-09-09 07:43:09
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Natomiast podaje w artykule sygnatury wyroków NSA w powyższych sprawach
    oraz
    > pismo Min. Fin. Może by tak na niego jakiś zamach?

    Mogłabyś rzucić jakąś sygnaturką ?
    Może coś się znajdzie on-line.

    Pix

  • 20. Data: 2002-09-09 11:12:02
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

> [...]
    strony
    > nadały umowie nie przesądza o jej faktycznym charakterze.

    Może nieściśle napisałam - okazuje się , że zawierając umowy pilnowałam nie
    koniecznie tego co trzeba. Zupełnie mnie nie interesowało czy kiedyś ta
    umowa może zostać przez US uznana za umowę-zlecenie czy też umowę o dzieło -
    a tu okazuje się, że to może być istotne. W tym kraju faktycznie nigdy nie
    można spać spokojnie.

    Pozdrawiam, Graszka.