  • 1. Data: 2003-04-20 13:09:30
    Temat: DG, samochód i alarm
    Od: wlon <w...@p...onet.pl>

    Witam
    Proszę o wybaczenie, bo wiem, że temat przewijał się, ale ja nie mogę
    lub nie umiem odtworzyć archiwum, mogę przeglądać jedynie 500 wpisów...
    A dla osób tu odpowiadających, to - mam nadzieję - drobiazg:
    - kupiłem FIATa Seicento osobowy na siebie - kompletny :), sprawny
    - tego samego dnia wrzuciłem go do DG (własnej, jednoosobowej) jako ŚT
    - ubezpieczenie też w koszty
    - umarzam zgodnie z zasadami
    - jednak z powodu kradzieży, zdecydowałem się na doinstalowanie alarmu -
    1250zł netto.
    - dostałem fakturę VAT - 2 tygodnie po kupnie, ale w tym samym miesiącu

    PYTANIE (czy zrobiłem dobrze?):
    - fakturę też wrzuciłem w koszty 9netto), a VAT odliczyłem?

    Pozdrawiam
    WLON

  • 2. Data: 2003-04-20 18:17:14
    Temat: Re: DG, samochód i alarm
    Od: "Pawel F. Rozenek" <s...@b...net>

    > PYTANIE (czy zrobiłem dobrze?):
    > - fakturę też wrzuciłem w koszty 9netto), a VAT odliczyłem?

    yh, *wydaje* mi sie, ze bedzie to polepszenie srodka trwalego, ale glowy
    uciac nie dam, czyli vat do zwrotu od tej faktury w calosci, a raty
    amortyzacyjne do powiekszenia.

  • 3. Data: 2003-04-20 20:18:09
    Od: "Ola T" <o...@p...fm>

    Użytkownik "wlon" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > PYTANIE (czy zrobiłem dobrze?):
    > - fakturę też wrzuciłem w koszty 9netto), a VAT odliczyłem?
    Aby uznać pojazd za ulepszony należy ponieść wydatki na jego ulepszenie
    przed wprowadzeniem go do ewidencji ŚT i ma to być wydatek w wysokości co
    najmniej 20% wartości początkowej

  • 4. Data: 2003-04-21 20:43:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 20 Apr 2003, Ola T wrote:

> [...]
    >+ przed wprowadzeniem go do ewidencji ŚT i ma to być wydatek w wysokości co

    Ale ty masz na myśli chyba "ulepszenie środka używanego". Które
    daje pewne przywileje amortyzacyjne, AFAIR.

    A jest jeszcze "ulepszenie w ogóle", czyli art. 22g.17, czyli
    ulepszenie ŚT *po* wprowadzeniu do EŚT, działające odwrotnie
    - a literalnie:
    +++++
    17. Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy,
    rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych
    środków, ustaloną zgodnie z ust. 1, 3-9 i 11-15, powiększa się o sumę
    wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części
    składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza
    3500 zł [...]
    ----

    ...i dalej jeszcze "gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę,
    rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku
    podatkowym przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości
    użytkowej[...]".
    No i nakaz podwyższania wartości ŚT o "ulepszenie" (czytaj: zakaz
    wrzucania w koszty bezpośrednio).

    Obawy czy to jednak nie ulepszenie to mam i zdanie Pawła podzielam.
    Sam bym chyba "ulepszał" :)

    A do "wlon"a:
    Coś takiego:
    http://groups.google.com/advanced_group_search?num=1
    00&hl=pl&lr=&ie=UTF-8&inlang=pl&safe=off

    ...wypełniasz tak:
    http://groups.google.com/advanced_group_search?q=+ul
    epszenie+OR+ulepszenia+OR+ulepszy%C4%87+group:*.poda
    tki&num=100&hl=pl&lr=&ie=UTF-8&inlang=pl&scoring=r&a
    s_drrb=b&as_mind=12&as_minm=5&as_miny=2001&as_maxd=2
    1&as_maxm=4&as_maxy=2003

    ../i dostajesz:
    http://groups.google.com/groups?as_q=&num=100&as_sco
    ring=r&hl=pl&inlang=pl&ie=ISO-8859-2&btnG=Szukaj+z+G
    oogle&as_epq=&as_oq=ulepszenie+ulepszenia+ulepszy%E6
    &as_eq=&as_ugroup=*.podatki&as_usubject=&as_uauthors
    =&as_umsgid=&lr=&as_qdr=&as_drrb=b&as_miny=2001&as_m
    inm=5&as_mind=12&as_maxy=2003&as_maxm=4&as_maxd=21

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-04-21 22:16:58
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    > użytkowej[...]".
    > No i nakaz podwyższania wartości ŚT o "ulepszenie" (czytaj: zakaz

    A zalozmy, ze w kwietniu wstawiam do samochodu centralny zamek.
    Kosztuje mnie to 300 zl. (przyklad autentyczny).

    Skad mam juz teraz wiedziec, czy do konca roku suma wydana
    na podobne "modernizacje" przekroczy 3500 zł?
    Czyli - skad mam teraz wiedziec czy moge to w koszty czy nie?

    Merytorycznie "pachnie" ulepszeniem, ale suma taka niewielka...

    P.S.
    Jak traktuje sie nowe opony lenie/zimowe?
    Jak zuzywjacy sie element wymagajacy okresowej wymiany?

    Dzieki,

    latet

  • 6. Data: 2003-04-22 07:10:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Apr 2003, Latet wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Skad mam juz teraz wiedziec, czy do konca roku suma wydana
    >+ na podobne "modernizacje" przekroczy 3500 zł?

    A myślisz że my wiemy ?? ;)
    Jak na razie to podyskutowałem sobie z Bogusiem Szostakiem (będzie
    na googlu) z obustronnym brakiem przekonania. Zdaniem Bogusia
    zapis określający jednostkowy limit (dolny) ceny elementu na 3,5kzł
    jest bezwzględny i wydatków się nie sumuje (do limitu).
    Ale prowadzi to do paranoicznego skutku: kupujesz element za 1000zł
    i z kosztem montażu 800 zł. Później drugi. A później trzeci
    i czwarty. No i będzie 4000zł ulepszenia "w sprzęcie" który
    przy ww. założeniu się nie sumuje oraz 3600 ulepszenia
    w usługach które się sumują. Jak sądzisz że jestem przekonany
    żeby się zgodzić że wolno rozbić wartości poszczególnych
    ulepszeń tak jak wyżej przedstawiono to się mylisz :], IMHO
    to będzie jednak 7600 zł "ulepszenia" :(

    >+ Czyli - skad mam teraz wiedziec czy moge to w koszty czy nie?

    Zawsze masz legalne wyjście: zajrzyj do UoPDoOF art. 22e.,
    choć może jest to naciągane to 22e.2 (nie mylić z 22e.1.2 :))
    chyba "podejdzie". Oczywiście strata na odsetkach, ale
    przy niewielkich kwotach niewielka - no uzasadniona ustawowo.

> [...]
    >+ P.S.
    >+ Jak traktuje sie nowe opony lenie/zimowe?
    >+ Jak zuzywjacy sie element wymagajacy okresowej wymiany?

    Takie pytanie padło w zeszłym roku (jeszcze nie było "sumowania"
    wydatków do amortyzacji) i wtedy sugestia była że jest to
    ulepszenie. Ale w zeszłym roku ewidentnie liczyło się
    każdą oponę z osobna.
    A w tym roku masz do wyboru: zdaniem Bogusia nadal będą
    to 4 "częsci składowe...cena nabycia 3500zł", czyli
    do wliczenia w KUP; no i tak jest w ustawie.
    Ale ja mam wątpliwości :( co tam dalej robi w tekście
    "suma wydatków w roku podatkowym".

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-04-22 09:09:14
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    > do wliczenia w KUP; no i tak jest w ustawie.
    > Ale ja mam wątpliwości :( co tam dalej robi w tekście

    O ile nikt mi nie każe wpliczac do tego przegladow, napraw,
    ubezpieczenia (i benzyny :-),
    to na pewno roczna suma wydatkow samochodowych na rozne tam
    opony czy centralne zamki nie przekroczy mi 3500.
    Wrzucam wiec w KPiR jak leci.

    Pozdrawiam,

    latet

  • 8. Data: 2003-04-22 19:28:39
    Od: wlon <w...@p...onet.pl>

    Serdecznie dziękuję
    Pzdr.

  • 9. Data: 2003-04-22 19:51:53
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    A kupilem sobie poradnik "Samochod w firmie 2003" i juz wiem wszystko :-)
    Opony w koszty !!! :-)))

    latet

  • 10. Data: 2003-04-23 08:40:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Apr 2003, Latet wrote:

    >+ A kupilem sobie poradnik "Samochod w firmie 2003" i juz wiem wszystko :-)

    Gratulacje :) Będziemy pytać ;)

    >+ Opony w koszty !!! :-)))

    Opony "zwiększające wartość użytkową" też ??
    Bo to że "normalnie zużyte" opony (czy cokolwiek innego) idą w koszty
    jest niewątpliwie prawdiłowe. Pytanie było o dokupienie opon zimowych
    których przedtem nie było, a nie wymianę starych !!

    >+ latet

    PS: wKF: co ci się stało że przestałeś "odpowiadać pod" ??

    pozdrowienia, Gotfryd