    From: "Natek" <n...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: DG wyłącznie w ramach spółki cywilnej?
    Date: 16 Jun 2004 21:08:02 GMT
    Sender: n...@o...pl@c121-251.icpnet.pl

    Paweł Niezbecki w news:capgr2$1t5v$1@mamut.aster.pl:

    > Darek<darek_s1.wytnij@poczta .onet .pl>
    >
    > [...]
    >
    > Z tym, który miałem do tej pory nie wykonując DG?
    >
    > P.

    Tak, tym samym. Każdy wspólnik rozlicza się osobno
    z podatku dochodowego, ale spółka ma też wspólny NIP
    i pod tym wspólnym rozlicza się z ew. VATu.
    Jeśli chcesz w ogóle mieć jedną nazwę takiej spółki, to
    muszą się w niej znaleźć nazwiska wszystkich
    wspólników - pamiętaj o tym przy składaniu zgłoszenia DG.
    Każdy wspólnik 'zgłasza się' osobno.

    Nie znam szczegółów, ale ćwierkają, że podobno
    spółki cywilne mają za jakiś czas zniknąć
    ze względu na niedostosowanie do Unii.
    Radziłabym Ci pogadać z naprawdę dobrym prawnikiem
    specjalizującym się w prawie gospodarczym, bo może się
    okazać, że za rok będziesz musiał spółkę zamykać
    i zakładać od nowa w formie którejś ze spółek prawa
    handlowego. Może warto od razu się zarejestrować
    jako sp. jawna albo partnerska (ale zaznaczam, że
    nie mam pojęcia, czy te akurat są 'bezpieczne', piszę
    o nich, bo funkcjonują bardzo podobnie do cywilnych).
    Minusem 'handlowych' są znacznie wyższe koszty
    rejestracji, ale podobno mają dużo plusów - np. nie
    ma wyższych progów podatkowych - jedna stawka,
    jak dla przedsiębiorstw - a cywilna przedsiębiorstwem
    nie jest i masz progi jak w opodatkowaniu os. fizycznych.
    Powodzenia na nowej drodze życia :)

    * Natek