  • 1. Data: 2004-06-15 11:25:10
    Temat: DG wyłącznie w ramach spółki cywilnej?
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Chciałbym się upewnić, czy tak można prowadzić DG.

    Do tej pory nie prowadziłem działalności.
    1 lipca zawiązuję spółkę cywilną z drugą osobą (która do tej pory prowadziła
    samodzielnie DG) i chcę prowadzić działalność wyłącznie w ramach tej spółki,
    z Regonem i NIPem wyłącznie dla spółki.

    P.

  • 2. Data: 2004-06-16 05:40:28
    Temat: Re: DG wyłącznie w ramach spółki cywilnej?
    Od: "Darek" <darek_s1.wytnij@poczta .onet .pl>

    Użytkownik "Paweł Niezbecki" <s...@p...acn.wawa> napisał w wiadomości
> [...]
    prowadziła
    > samodzielnie DG) i chcę prowadzić działalność wyłącznie w ramach tej

    Oczywiście, że można ale z Urzędem Skarbowym z podatku dochodowego (PIT-5)
    rozliczasz się ze swoim prywatnym NIP-em.
    Darek

  • 3. Data: 2004-06-16 13:09:14
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Darek<darek_s1.wytnij@poczta .onet .pl>

    [...]
    > Oczywiście, że można ale z Urzędem Skarbowym z podatku dochodowego
    > (PIT-5) rozliczasz się ze swoim prywatnym NIP-em.

    Z tym, który miałem do tej pory nie wykonując DG?

    P.

  • 4. Data: 2004-06-16 13:35:31
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Paweł Niezbecki napisał:

    > Darek<darek_s1.wytnij@poczta .onet .pl>
    >
    > [...]
    >

    > Z tym, który miałem do tej pory nie wykonując DG?

    Ten NIP masz na zawsze i innego Ty jako osoba nie dostaniesz.
    Swoje osobiste podatki, także te z DG, będziesz rozliczał zawsze z tym
    nipem. O ile nie będzie żadnego kataklizmu to ten NIP będzie Twój i
    jedyny do końca życia ;-)

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2004-06-16 21:08:02
    Od: "Natek" <n...@o...pl>

    Paweł Niezbecki w news:capgr2$1t5v$1@mamut.aster.pl:

    > Darek<darek_s1.wytnij@poczta .onet .pl>
    >
    > [...]
    >
    > Z tym, który miałem do tej pory nie wykonując DG?
    >
    > P.

    Tak, tym samym. Każdy wspólnik rozlicza się osobno
    z podatku dochodowego, ale spółka ma też wspólny NIP
    i pod tym wspólnym rozlicza się z ew. VATu.
    Jeśli chcesz w ogóle mieć jedną nazwę takiej spółki, to
    muszą się w niej znaleźć nazwiska wszystkich
    wspólników - pamiętaj o tym przy składaniu zgłoszenia DG.
    Każdy wspólnik 'zgłasza się' osobno.

    Nie znam szczegółów, ale ćwierkają, że podobno
    spółki cywilne mają za jakiś czas zniknąć
    ze względu na niedostosowanie do Unii.
    Radziłabym Ci pogadać z naprawdę dobrym prawnikiem
    specjalizującym się w prawie gospodarczym, bo może się
    okazać, że za rok będziesz musiał spółkę zamykać
    i zakładać od nowa w formie którejś ze spółek prawa
    handlowego. Może warto od razu się zarejestrować
    jako sp. jawna albo partnerska (ale zaznaczam, że
    nie mam pojęcia, czy te akurat są 'bezpieczne', piszę
    o nich, bo funkcjonują bardzo podobnie do cywilnych).
    Minusem 'handlowych' są znacznie wyższe koszty
    rejestracji, ale podobno mają dużo plusów - np. nie
    ma wyższych progów podatkowych - jedna stawka,
    jak dla przedsiębiorstw - a cywilna przedsiębiorstwem
    nie jest i masz progi jak w opodatkowaniu os. fizycznych.
    Powodzenia na nowej drodze życia :)

    * Natek

  • 6. Data: 2004-06-17 06:27:22
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Takie zbiorku urban legend dawno nie widziałam...

    Użytkownik Natek napisał:

> [...]
    > jak dla przedsiębiorstw - a cywilna przedsiębiorstwem
    > nie jest i masz progi jak w opodatkowaniu os. fizycznych.

    Jeżeli zlikwidowano by spółki cywilne (a to pierwsza urban legend którą
    przytaczasz) to dotychczasowe C *przekształciłyby* sie w inne spółki a
    nie likwidowały. Ma to miejsce także obecnie ponieważ spółka cywilna ma
    obraniczony limit obrotów powyżej którego *musi* przekształcić się w
    spółkę prawa handlowego.

    Dalej:
    Spółka partneska to forma zastrzezony dla pewnych specyficznych
    działalności - tzw. wolnych zawodów i nie jest zamiennikiem swobodnym
    półki jawnej.

    Spółki osobowe prawa handlowego nie sa podatnikami podatku dochodowego.
    Podatnikim jest każdy wspólnik osobno jako osoba fizyczna.
    Osoba fizyczna może wybrać opodatkowanie stawką liniową 19% (poza
    pewnymi wyłączeniami).

    A spółki kapitałowe maja owszem tylko jedną stawkę ale za to drugie tyle
    podatku o dywidendy.

    Może jak o czyms nie masz pojęcia to chociaz nie będziesz plótł?
    No chyba że musisz pisac cokolwiek bo Cie rozsadza? ;-)

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 7. Data: 2004-06-17 07:10:08
    Od: "Natek" <n...@o...pl>

    Maddy w news:cardl4$ckv$1@atlantis.news.tpi.pl:

    Cóż za emocje z samego rana.
    Nie ta nóżka z łóżka czy to tak na stałe?

    Cały mój akapit, do którego się odnosisz, jest
    sugestią, by P. naradził się ze specjalistą, a elementy
    które tak Cię zbulwersowały, podaję jako warte
    sprawdzenia (argumenty za zasięgnięciem porady),
    a nie jako rozstrzygnięcie sprawy.
    Wydawało mi się, że dość wyraźnie napisałam, że
    nie jestem ekspertem w temacie spółek handlowych,
    ale skoro BYĆ MOŻE niedługo trzeba będzie się
    przenieść na ten grunt, to uważam że rozsądnie jest
    wiedzieć, na czym to polega.

> [...]
    > cywilna ma obraniczony limit obrotów powyżej którego musi
    > przekształcić się w spółkę prawa handlowego.

    Owszem, ale nie zawsze warunki przekształcenia
    muszą być wygodne i nowa forma działania nie zawsze
    musi się wydawać wspólnikom atrakcyjna.

    > Spółka partneska to forma zastrzezony dla pewnych specyficznych
    > działalności - tzw. wolnych zawodów i nie jest zamiennikiem swobodnym
    > półki jawnej.

    W tym wypadku, o ile się nie mylę, rzecz dotyczy
    wolnego zawodu właśnie.

    > Spółki osobowe prawa handlowego nie sa podatnikami podatku
    > dochodowego. Podatnikim jest każdy wspólnik osobno jako osoba
    > fizyczna.

    A jeśli tak jest - to mój błąd, ale przypominam,
    że podałam to jedynie jako argument za rozmową
    ze specjalistą.

    > Może jak o czyms nie masz pojęcia to chociaz nie będziesz plótł?
    > No chyba że musisz pisac cokolwiek bo Cie rozsadza? ;-)

    Ach, czasem się nie kontroluję. Taka usterka, wiesz?

    Napisałam Pawłowi, nad czym ja bym się zastanowiła,
    zakładając dzisiaj spółkę.
    To jest lista dyskusyjna, więc to, co jest dyskusyjne
    (lub niecelne) w mojej wypowiedzi, można sprostować,
    przedyskutować lub nawet zakrzyczeć, jeśli wolisz.

    * Natek

  • 8. Data: 2004-06-17 15:12:41
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Natek<n...@o...pl>

> [...]

    > muszą się w niej znaleźć nazwiska wszystkich
    > wspólników - pamiętaj o tym przy składaniu zgłoszenia DG.

    wiem, wiem - to już mamy za sobą :)

    > Nie znam szczegółów, ale ćwierkają, że podobno
    > spółki cywilne mają za jakiś czas zniknąć
    > ze względu na niedostosowanie do Unii.

    Tak, też słyszałem. Cywilna to na początek.

    Być może już od nowego roku przekształcimy się w jawną.

    [...]
    > Może warto od razu się zarejestrować
    > jako sp. jawna albo partnerska

    Partnerska odpada, bo wszyscy 'partnerzy' muszą być tłumaczami przysięgłymi,
    a ja nie jestem i nie widzę wielkich korzyści z zostawania.

    [..]
    > Minusem 'handlowych' są znacznie wyższe koszty
    > rejestracji,

    jednorazowo

    > ale podobno mają dużo plusów - np. nie
    > ma wyższych progów podatkowych - jedna stawka,
    > jak dla przedsiębiorstw - a cywilna przedsiębiorstwem
    > nie jest i masz progi jak w opodatkowaniu os. fizycznych.

    W cywilnych i indywidualnej DG jest już teraz tak samo :)

    Dzięki za życzliwe słowa :)

    P.