    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darowizna
    Date: Tue, 11 Feb 2014 00:59:15 -0600

    Maciek wrote:
    > Witam
    >
    > Mam pytanie w sprawie "darowizny". Sytuacja wygląda tak: starsze
    > małżeństwo ma wspólne konto z oszczędnościami całego życia. Upoważnienie
    > do konta posiada córka, która zajmuje się rodzicami. Umiera ojciec,
    > matka już samodzielnie się nie porusza, córka przelewa oszczędności na
    > swoje konto, żeby łatwiej dysponować pieniędzmi na opłacanie pogrzebu,
    > rachunków, zakupy, czy opiekę dla matki. Jest to kwota rzędu 100 tys.
    > zł. Czy tak mogła postąpić, czy powinna raczej zawrzeć z matką umowę
> [...]

    Niewlasciwie zotał zrobiony przelew, bo w ogóle nie powinna tego robic.
    teraz wymieszała pieniadze babci ze swoimi.

    Jako pełnomocnik powinna dalej posługiwać się tamtym kontem i nie
    mieszac tego ze swoimi pieniedzmi a wszystkie przelewy czy rachunki,
    które są na babcie powinny byc robione z tamtego konta.

    Teraz to sie już odkręcic tego nie da bo czasu nie cofniesz.

    Jedyne co bym teraz szybko zrobił to
    albo z powrotem przelał na konto babci
    albo założył oddzielne subkonto u siebie przelał tą kwotę tam i bardzo
    się starał aby nie mieszać swoich wydatków z wydatkami babci.

    Co najwyzej US dopieprzy sie do jakiegos depozytu za 2% w takim przypadku.

    Można tak jak chcecie zgłosić darowiznę o ile nie minęło 6 miesiecy
    ale wowczas wyjdzie, że rachunki babci opłacane są przez osobę trzecią i
    babcia to wszystko powinna dopisać do PIT jako dochód. co wyjdzie
    jeszcze gorzej.

    Ja bym jednak te pieniądze przelał z powrotem i poslugiwał się kontem
    jako pełnomocnik.

    Pomijam sprawy spadkowe po ojcu, bo skoro on zmarł to 25% tych
    oszczednosci jest masą spadkową i ktoś je powinien dostać (dzieci) tylko
    sprawę spadkową trzeba zrobić.