  • 1. Data: 2014-02-11 00:51:42
    Temat: Darowizna
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Mam pytanie w sprawie "darowizny". Sytuacja wygląda tak: starsze
    małżeństwo ma wspólne konto z oszczędnościami całego życia. Upoważnienie
    do konta posiada córka, która zajmuje się rodzicami. Umiera ojciec,
    matka już samodzielnie się nie porusza, córka przelewa oszczędności na
    swoje konto, żeby łatwiej dysponować pieniędzmi na opłacanie pogrzebu,
    rachunków, zakupy, czy opiekę dla matki. Jest to kwota rzędu 100 tys.
    zł. Czy tak mogła postąpić, czy powinna raczej zawrzeć z matką umowę
    darowizny i zgłosić w jakimś czasie do US? Czy jakiś problem stanowi to,
    że przelew przyszedł z danymi nieżyjącego nadawcy (ojca)? Proszę o
    wszelkie komentarze, co zostało przeprowadzone niewłaściwie, co
    ewentualnie odkręcać itp. - sprawa dość świeża, więc być może odkręcić
    się jeszcze da.

    Maciek

  • 2. Data: 2014-02-11 07:59:15
    Temat: Re: Darowizna
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Maciek wrote:
> [...]
    > wszelkie komentarze, co zostało przeprowadzone niewłaściwie, co
    > ewentualnie odkręcać itp. - sprawa dość świeża, więc być może odkręcić

    Niewlasciwie zotał zrobiony przelew, bo w ogóle nie powinna tego robic.
    teraz wymieszała pieniadze babci ze swoimi.

    Jako pełnomocnik powinna dalej posługiwać się tamtym kontem i nie
    mieszac tego ze swoimi pieniedzmi a wszystkie przelewy czy rachunki,
    które są na babcie powinny byc robione z tamtego konta.

    Teraz to sie już odkręcic tego nie da bo czasu nie cofniesz.

    Jedyne co bym teraz szybko zrobił to
    albo z powrotem przelał na konto babci
    albo założył oddzielne subkonto u siebie przelał tą kwotę tam i bardzo
    się starał aby nie mieszać swoich wydatków z wydatkami babci.

    Co najwyzej US dopieprzy sie do jakiegos depozytu za 2% w takim przypadku.

    Można tak jak chcecie zgłosić darowiznę o ile nie minęło 6 miesiecy
    ale wowczas wyjdzie, że rachunki babci opłacane są przez osobę trzecią i
    babcia to wszystko powinna dopisać do PIT jako dochód. co wyjdzie
    jeszcze gorzej.

    Ja bym jednak te pieniądze przelał z powrotem i poslugiwał się kontem
    jako pełnomocnik.

    Pomijam sprawy spadkowe po ojcu, bo skoro on zmarł to 25% tych
    oszczednosci jest masą spadkową i ktoś je powinien dostać (dzieci) tylko
    sprawę spadkową trzeba zrobić.

  • 3. Data: 2014-02-11 10:24:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Feb 2014, witek wrote:

    > ale wowczas wyjdzie, że rachunki babci opłacane są przez osobę trzecią
    > i babcia to wszystko powinna dopisać do PIT jako dochód

    Khem.
    Mowa o *wnuczce*.
    Ile razy trzeba cytować art.21.1.125 PDoOF?
    Toć to już chyba trzeci rok obowiązywania się zaczął.
    +++
    Art. 21.
    1. Wolne od podatku dochodowego sš:
    [...]
    125) wartoœć œwiadczeń w naturze i innych nieodpłatnych œwiadczeń,
    obliczona zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, otrzymanych od osób zaliczonych
    do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków
    i darowizn, z zastrzeżeniem ust. 20;
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2014-02-11 11:35:53
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2014-02-11 07:59, witek pisze:
    > Jako pełnomocnik powinna dalej posługiwać się tamtym kontem i nie
    > mieszac tego ze swoimi pieniedzmi a wszystkie przelewy czy rachunki,
    > które są na babcie powinny byc robione z tamtego konta.
    To jest z pewnych względów upierdliwe - do tego konta nie ma karty,
    oddział daleko itd.

> [...]
    > ale wowczas wyjdzie, że rachunki babci opłacane są przez osobę trzecią i
    > babcia to wszystko powinna dopisać do PIT jako dochód. co wyjdzie
    Jaką osobę trzecią?? Przecież to córka, w dodatku aktualnie mieszkająca
    ze swoją matką, chociaż tam nie zameldowana.

    > Pomijam sprawy spadkowe po ojcu, bo skoro on zmarł to 25% tych
    > oszczednosci jest masą spadkową i ktoś je powinien dostać (dzieci) tylko
    > sprawę spadkową trzeba zrobić.
    Pytanie czy koniecznie trzeba? Dziedziczy chyba tylko żona i jedyna córka?

    Maciek

  • 5. Data: 2014-02-11 21:42:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > obliczona zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, otrzymanych od osób zaliczonych
    > do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków

    ale opłacenie mieszkania czy zrobienie zakupów za "własne" pieniądze czy
    zapłacenie "za nią" jej rachunków nie jest już nieodpłatnym ani w naturze.

  • 6. Data: 2014-02-11 21:48:51
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Maciek wrote:
    > To jest z pewnych względów upierdliwe - do tego konta nie ma karty,
    > oddział daleko itd.

    1. zmienic bank
    inteligo, mbank przyszle kuriera do domu, babcia podpisze.
    Integligo nie ma pełnomocnika, ale mozesz poslugiwac sie "babcią"
    mbank ma.

    2. Po za tym, nie wierze, ze nie da sie zrobic jak nie polecenia
    zapłaty, to zlecenia stałego, czy też zlecenia ze zmienną kwotą na
    podstawie rachunków wysyłanych do banku. No chyba, ze to konto w jakiejs
    kasie stefczyka czy banku społdzielczym.

    3. Założyć na mame drugie konto w inteligo, zabrac jej karte i kody i
    przelewac co miesiac kase tam

    Przeciez nie musi miec tylko jednego konta. Wazne zeby to konto nie bylo
    twoje

    > Jaką osobę trzecią?? Przecież to córka, w dodatku aktualnie mieszkająca
    > ze swoją matką, chociaż tam nie zameldowana.

    no właśnie taką. córka płaci swoimi pieniędzmi rachunki babci wiec,
    babcia ma dochód do opodatkowania.

    > Pytanie czy koniecznie trzeba? Dziedziczy chyba tylko żona i jedyna córka?

    ale jednak te zgromadzone oszczednosci po śmierci należą formalnie już
    do kilku osób i najwyższy czas kazdy zabrał swoje.
    Po za tym jak się bank dowie o śmierci jednej osoby to wam z automatu
    połowę zablokuje.

  • 7. Data: 2014-02-11 22:19:10
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2014-02-11 21:48, witek pisze:
    > 1. zmienic bank
    > inteligo, mbank przyszle kuriera do domu, babcia podpisze.
    > Integligo nie ma pełnomocnika, ale mozesz poslugiwac sie "babcią"
    > mbank ma.
    Chciałbym zobaczyć kuriera, który cierpliwie czeka aż starsza osoba
    spędzająca 90% dnia na trwaniu w czymś w rodzaju snu/letargu ocknie się,
    żeby podpisać umowę z bankiem :-)

    > no właśnie taką. córka płaci swoimi pieniędzmi rachunki babci wiec,
    > babcia ma dochód do opodatkowania.
    Czyli jak płacę żonie rachunek za telefon z prywatnego konta to narażam
    ją na zapłacenie podatku?

    > ale jednak te zgromadzone oszczednosci po śmierci należą formalnie już
    > do kilku osób i najwyższy czas kazdy zabrał swoje.
    Te kilka osób to wspomniane wyżej dwie. Warto robić postępowanie
    spadkowe, gdy wszystko jest jasne i nikt nie ma o nic pretensji?

    > Po za tym jak się bank dowie o śmierci jednej osoby to wam z automatu
    > połowę zablokuje.
    A skąd miałby się dowiedzieć? :-)

    Maciek

  • 8. Data: 2014-02-12 01:19:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Feb 2014, witek wrote:

    > ale opłacenie mieszkania czy zrobienie zakupów za "własne" pieniądze czy
    > zapłacenie "za nią" jej rachunków nie jest już nieodpłatnym

    Zależy.

    Bo jeśli zamiarem strony było odzyskanie tych pieniędzy, to późniejsze
    "odpuszczenie" długu darowizną nie jest.
    Po drugie, fakt "wzięcia pieniędzy babci w zarząd" wygląda wiarygodnie,
    a to też nie darowizna, pieniądze nie stanowią między stronami "zapłaty",
    są jedynie przedmiotem świadczenia, jedynym punktem zaczepienia wydaje
    się być "usługa zarządu" właśnie, ale ta w myśl przepisu opodatkowana
    (w relacji wnuczki do babci oraz z powrotem) nie jest.

    > ani w naturze.

    Sama "usługa" jest w naturze :)
    Ale oczywiście przy przyjęciu, że to są "pieniądze babci w zarządzie"
    (nie da się ukryć, że łamiącym umowę o konto bankowe, ale to osobna
    sprawa jak sądzę).

    IMVHO, tak jak wielokroć masz rację z nielekceważeniem różnych "punktów
    zaczepienia" (które dlatego są lekceważone, bo wielu zainteresowanym
    uchodzą na sucho tylko z braku wiedzy organów i stąd przekonanie jakoby
    "tak było można"), o tyle ten przypadek wygląda na "do obrony" (w razie
    przyczepienia się).
    I to w wersji oryginalnej i prawdziwej (wzięcia pieniędzy babci
    w zarząd). Faktem jest, że poukładanie sobie "jedynie słusznej" metody
    objaśniania co się robiło jest celowe, żeby nie zaplątać się w zmianie
    wyjaśnień :>, ale jak rozumiem temu miał służyć cały wątek :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2014-02-12 01:33:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Feb 2014, Maciek wrote:

    > Czyli jak płacę żonie rachunek za telefon z prywatnego konta to narażam
    > ją na zapłacenie podatku?

    Wtedy, kiedy masz z żoną rozdzielność majątkową, zaś czynność
    "przekracza dyspozycje KRiO" (chodzi o kodeks rodzinny i opiekuńczy)
    to oczywiście.
    Nie, to nie jest żart.
    Przykład "real life":
    http://m.onet.pl/biznes/branze/finanse,h9jsp

    Córka ani wnuczka w związku małżeńskim z babcią raczej nie są,
    więc ... sam sobie odpowiedz.
    Zaznaczam, że tu chodzi o wersję, w której ma miejsce nieformalna
    dyfuzja pieniędzy babci (lub formalna darowizna) tak, że zostaną
    potraktowane jako pieniądze córki (czy tam wnuczki).
    IMVHO, "słuszniejsza", choć sprzeczna z prawem cywilnym (konkretnie
    bankowym - konto osobiste jest jak sama nazwa wskazuje "osobiste",
    a nie do przechowywania CZYICHŚ pieniędzy) jest wersja wzięcia
    pieniędzy babci w zarząd.
    Ale, jak to mówią, każdy odpowiada za siebie :> (a ja doradcą
    podatkowym nie jestem).

    > Te kilka osób to wspomniane wyżej dwie. Warto robić postępowanie
    > spadkowe, gdy wszystko jest jasne i nikt nie ma o nic pretensji?

    KC kiedyś czytałeś?
    Stan jest taki:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    +++
    Art. 1027.
    Względem osoby trzeciej, która nie roœci sobie praw do spadku
    z tytułu dziedziczenia, spadkobierca może udowodnić swoje prawa
    wynikajšce z dziedziczenia tylko stwierdzeniem nabycia spadku
    albo zarejestrowanym aktem poœwiadczenia dziedziczenia.
    ---

    Dopóki NIKT nie ma pretensji, nie ma sprawy.
    Ale taka dajmy na to skarbówka jest "osobą trzecią", więc jak
    będzie trzeba "udowodnić" skąd są pieniądze, to pojawi się problem.

    > A skąd miałby się dowiedzieć? :-)

    Różne przypadki chodzą po ludziach :)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2014-02-12 05:50:05
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Maciek wrote:

    > Chciałbym zobaczyć kuriera, który cierpliwie czeka aż starsza osoba
    > spędzająca 90% dnia na trwaniu w czymś w rodzaju snu/letargu ocknie się,
    > żeby podpisać umowę z bankiem :-)

    juz nie pamietam gdzie, chyba mbank, po sprawdzeniu dowodu zostawił mi
    dwie kopie, ze czego jedną do odesłania, nie wiem jaką teraz mają procedurę.

    > Czyli jak płacę żonie rachunek za telefon z prywatnego konta to narażam
    > ją na zapłacenie podatku?

    jak macie np rozdzirlnosc majątkową to jak najbardziej.

    > Te kilka osób to wspomniane wyżej dwie. Warto robić postępowanie
    > spadkowe, gdy wszystko jest jasne i nikt nie ma o nic pretensji?

    warto, zeby potem nie było pytań z US skąd się wzięła kasa.

    > A skąd miałby się dowiedzieć? :-)

    skądkolwiek.