    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Mon, 20 Oct 2014 18:40:32 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Darowizna dla brata

    On Mon, 20 Oct 2014, dddddddd wrote:

    > Witam,
    > Kupiłem przyczepę nową (wartość niska, ok. 2100zł) - docelowo miała być dla
    > brata, ale że musiałem ją dociągnąć do domu to zarejestrowałem ją na siebie.
    > Jak ją teraz najlepiej przekazać bratu - chyba darowizną? Powinienem taką
    > darowiznę zgłosić w US w ciągu 30 dni?

    To zależy od celu zgłoszenia.

    "Normalnie" nie ma potrzeby, tu masz ustawę:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,29,167,1018,
    ,,ustawa-z-dnia-28071983-r-o-podatku-od-spadkow-i-da
    rowizn.html
    ...w 1. grupie do kwoty ponad 9500 zł *w ciągu 5 kolejnych lat łącznie*
    nic nie trzeba zgłaszać.
    Po przekroczeniu progu trzeba zgłaszać w terminie, jeśli nie chce się
    zapłacić podatku - a taki niuans jest, że przedawnienie startuje
    od momentu "ujawnienia" darowizny na piśmie, art.6.4
    Z tego p. widzenia nadgorliwe zgłoszenie ma ten plus, że gwarantuje
    "start" okresu przedawnienia dla zgłoszonej kwoty (części kwoty
    wolnej od opodatkowania), jakby *w przyszłości* zapomnieć zgłosić,
    że się przekroczyło ten 5-letni limit.
    Ale nie zdziwiłoby mnie, jakby skarbówka nie chciała papieru, twierdząc
    że jest zbędny :D (no bo TERAZ to on jest zbędny, na pewno)
    Zwróć uwagę na art.6.1.4 (uwaga, 6.4 i 6.1.4 to dwa różne zapisy!)
    i art.9, no i cały art.4a

    pzdr, Gotfryd