  • 1. Data: 2006-10-17 18:48:46
    Temat: Re: Darowizna mieszkania - co przez 5 lat?
    Od: "Piotr" <p...@g...pl>

    Otrzymalem od rodzicow w drodze darowizny mieszkanie. Nie musialem placic
    podatku od darowizny pod warunkiem, ze bede tu mieszkal przez 5 lat.Jednak
    w tym mieszkaniu bede mieszkal 3 lata bo tyle trwaja moje studia
    licencjackie
    a pozniej w celu kontunuowania studiow bede musial sprzedac to mieszkanie i
    kupic M w innym miescie.Czy art.16 ust.7 i 8 ustawy o podatku od spadkow i
    darowizn pozwala mi na to bez koniecznosci zaplacenia podatku czy tez US
    moze to inaczej interpretowac? Chodzi mi o sformulowanie 'uzasadniona
    koniecznosc' z ust.7.

    Czy w tym mieszkaniu musze posiadac meldunek staly czy tez moge zostac
    zameldowany na stale u rodzicow a tutaj miec meldunek tymczasowy? Chodzi mi
    o unikniecie wyrabiania nowych dokumentow.

    pzdr.
    Piotr

  • 2. Data: 2006-10-17 18:57:10
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

> [...]
    > darowizn pozwala mi na to bez koniecznosci zaplacenia podatku czy tez US
    > moze to inaczej interpretowac? Chodzi mi o sformulowanie 'uzasadniona

    No niestety - jak całe polskie prawo podatkowe - przepis jest
    *uznaniowy*. Czyli uzasadnioną konieczność definiuje urzędnik. Jest
    orzecznictwo, że konieczność zmiany miejsca pracy jest uzasadnioną
    koniecznością. Nie wiem, czy jest orzecznictwo mówiące że ukończenie
    studiów powoduje uzasadnioną konieczność zmiany miejsca
    zamieszkania... ;-)

    > Czy w tym mieszkaniu musze posiadac meldunek staly czy tez moge zostac
    > zameldowany na stale u rodzicow a tutaj miec meldunek tymczasowy? Chodzi mi
    > o unikniecie wyrabiania nowych dokumentow.

    Meldunek nie jest ważny. Chodzi o zamieszkiwanie. Możesz mieszkać tam
    bez meldunku (co najwyżej narazisz się na grzywnę z okazji
    niedopełnienia obowiązku meldunkowego), aczkolwiek będzie to argument
    dla urzędnika, ze tam nie mieszkasz. Zamelduj się na stałe raczej,
    jeśli nie chcesz kłopotów.
    --
    Samotnik

  • 3. Data: 2006-10-17 19:00:00
    Od: "Piotr" <p...@g...pl>

> [...]
    > niedopełnienia obowiązku meldunkowego), aczkolwiek będzie to argument
    > dla urzędnika, ze tam nie mieszkasz. Zamelduj się na stałe raczej,

    Ja tam bede mieszkal realnie bez kantow bo stamtad mam 3 minutki do uczelni.
    Czy w takim przypadku meldunek tymczasowy wystarczy?

    pzdr.
    Piotr

  • 4. Data: 2006-10-17 19:28:21
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    > mi

    > Ja tam bede mieszkal realnie bez kantow bo stamtad mam 3 minutki do uczelni.
    > Czy w takim przypadku meldunek tymczasowy wystarczy?

    Zależy od widzimisię urzędnika. Teoretycznie masz ZAMIESZKIWAĆ. Czyli
    faktycznie mieszkać. W ustawie nie ma mowy o meldunku. No ale wiesz
    jak jest - w Polsce meldunek rzecz święta. Zamelduj się tam chłopie,
    wydasz te 100-200 zł na dokumenty i tyle. To lepsze niż za pięć lat
    płacić podatek + drugie tyle odsetek, a potem się wykłócać w sądzie.
    --
    Samotnik
    http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

  • 5. Data: 2006-10-17 19:51:11
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "Samotnik" <s...@W...samotnik.art.pl> napisał w
    wiadomości news:slrnejac91.24b.samotnik@samotnik.local...
    > Zależy od widzimisię urzędnika. Teoretycznie masz ZAMIESZKIWAĆ. Czyli
    > faktycznie mieszkać. W ustawie nie ma mowy o meldunku. No ale wiesz

    Polskie prawo jest dziwne. Bo co znaczy zamieszkiwać? Siedzieć tam dzień
    w dzień?
    A jak ktoś pojedzie na wakacje gdzieś? Na tydzień, dwa, miesiąc... Przez
    ten okres nie będzie tam faktycznie zamieszkiwał.
    Inna rzecz, jedzie ktoś na pół roku za granicę na zarobek. Pieniądze
    uzyskane za granicą będzie musiał rozliczyć w Polsce -> bo tutaj jest
    ośrodek życia (np. mieszkanie i stałe zameldowanie), ale czy urząd wtedy
    nie będzie się czepiał, że trzeba zapłacić podatek /bo się nie mieszka
    przez 5 lat?
    Ktoś pracuje w innym mieście - ale na weekendy wraca do mieszkania /w
    którym ma 5 lat mieszkać/. Zakwestionuje urząd takie mieszkanie?
    Przecież pt-sob-niedz i inne święta jest tam i mieszka.
    Albo inaczej, ktoś na mieszka i pracuje niedaleko, ale firma wysyła tego
    kogoś na delegację/szkolenie za granicę na 7 miesięcy. Czy wtedy urząd
    się nie czepi?

    Polskie prawo podatkowe jest bardzo nielogiczne. Albo inaczej, nie
    przystaje do obecnej rzeczywistości.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 6. Data: 2006-10-17 20:35:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Oct 2006, Nikiel ;-) wrote:

    > Polskie prawo podatkowe jest bardzo nielogiczne. Albo inaczej, nie
    > przystaje do obecnej rzeczywistości.

    Ano zgoda.
    Wszystko przez to, że próbuje za pomocą podatków "poprawiać
    rzeczywistość". Tu komuś dopiec żeby mu się odechciało manewrów
    (przykłady: 75% od "nieujawnionych źródeł", 10% od sprzedaży
    lokalu <5 lat aby nie handlować mieszkaniami "pod pozorem"),
    tu komuś usiłuje "ulżyć" (w ramach zwolnienia od dopiekania :))
    no i każda nieścisłość na kimś się mści.
    Acz do podatku od oddychania jeszcze trochę brakuje ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2006-10-17 21:48:36
    Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0610172230010.2968@athlon64...

    > Acz do podatku od oddychania jeszcze trochę brakuje ;)

    Podatek od oddychania już jest i ma się dobrze. Nigdy nie spotkałeś się w
    czasie wakacji z koniecznością uiszczenia opłaty klimatycznej?
    Joanna
    http://www.jduszczynska.republika.pl/

  • 8. Data: 2006-10-17 22:53:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Oct 2006, Joanna Duszczyńska wrote:

    > Podatek od oddychania już jest i ma się dobrze. Nigdy nie spotkałeś się
    > w czasie wakacji z koniecznością uiszczenia opłaty klimatycznej?

    Nienienie.
    Podatek od oddychania jest powszechny.
    I ku zdumieniu niektórych czytaczy, kiedyś (dość dawno) zapodano kiedy
    obowiązywał (znacznie dawniej ;)) oraz metodę za pomocą której rządzący
    ówcześnie król (czy jaki tam tytuł miał) przekonywał opornych że
    oddychanie królewskim powietrzem JEDNAK ma miejsce.
    Zalegającego z opłatą pakowali do skrzyni, zabijali wieko i czekali
    czy zmieni zdanie.
    Dlatego IMO "trochę brakuje" :)

    > Pozdrawiam

    Wzajemnie :) - Gotfryd

  • 9. Data: 2006-10-17 23:37:38
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Samotnik" <s...@W...samotnik.art.pl> wrote in message
    > To lepsze niż za pięć lat
    > płacić podatek + drugie tyle odsetek, a potem się wykłócać w sądzie.

    Nie ma odsetek.
    Jest tylko podatek od aktualnej (czyli za 5 lat) wartości mieszkania.

  • 10. Data: 2006-10-18 01:00:17
    Od: "Piotr" <p...@g...pl>

> [...]
    > wydasz te 100-200 zł na dokumenty i tyle. To lepsze niż za pięć lat
    > płacić podatek + drugie tyle odsetek, a potem się wykłócać w sądzie.

    Nie chce wpadac w przesade i robic czegos 'na zapas'. Dlatego draze temat.
    I przy okazji zapytam jeszcze czy okreslony jest maks. czas meldunku
    tymczasowego? I czy sprawy meldunkowe reguluje nadal ustawa z 10 kwietnia
    1974
    o ewidencji ludnosci i dowodach osobistych (Dz.U. 1974 Nr 14 poz. 85)? Pytam
    bo na http://tiny.pl/rtmt ustawa ta ma status 'uchylony' a w roznych
    miejscach jest powszechnie przywolywana.

    pzdr.
    Piotr

    .