  • 1. Data: 2006-05-02 10:45:11
    Temat: Darowizna - obca osoba fizyczna
    Od: "Palm" <palm@/////NIE-SPAMUJ////acn.///waw///.pl>

    Jesli zechciałbym przekazać obcej osobie fizycznej darowizne - jak
    wyglada ta kwestia z punktu prawnego:

    Jaki podatek płaci osoba przekazująca darowizne a jaki beneficjent?
    Jakie są progi kwotowe (czy istnieje kwota wolna od podatku?) i przez
    jaki czas suma tych wpłat obowiązuje?
    Jak wygląda kwestia otrzymania darowizny od mamy, babci etc?
    Czy w zeznaniu podatkowym darczyńca i beneficjent muszą to umieścić i
    czy mozna odliczyc to jako ulgę?
    Co dzieje się w przypadku jesli zarobimy dużą kwotę pieniedzy np. na
    Kajmanach i zechcemy sobie gotówką wpłacić ją na konto - jakie dowody
    trzeba przedstawić ewentualnie Urzędowi Skarbowemu, żeby wskazać pełną
    legalność pochodzenia środków?

    Interesuje mnie rok podatkowy 2006
    --

    = = = = = = =
    P a l m @

  • 2. Data: 2006-05-02 13:02:12
    Temat: Re: Darowizna - obca osoba fizyczna
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    Palm wrote:
    > Jesli zechciałbym przekazać obcej osobie fizycznej darowizne - jak
    > wyglada ta kwestia z punktu prawnego:
    >
    > Jaki podatek płaci osoba przekazująca darowizne a jaki beneficjent?
    przekazująca - nic, beneficjent - podatek od spadków i darowizn.

    > Jakie są progi kwotowe (czy istnieje kwota wolna od podatku?) i przez
    > jaki czas suma tych wpłat obowiązuje?

    ok 4 tyś od osób obcyhc ok 7 tys od dalszej rodziny ok 10 tyś od
    blizszej rodziny.

    liczy się suma darowizn z ostanich 5 lat od danej osoby

    > Jak wygląda kwestia otrzymania darowizny od mamy, babci etc?

    tak samo jak wyżej

    > Czy w zeznaniu podatkowym darczyńca i beneficjent muszą to umieścić i
    > czy mozna odliczyc to jako ulgę?

    nie jest to ulga dla darczyńcy, beneficjent płaci od tego podatek
    "zryczałowany", jeśli musi, i nie wpisuje się tego do pit.

> [...]
    > Kajmanach i zechcemy sobie gotówką wpłacić ją na konto - jakie dowody
    > trzeba przedstawić ewentualnie Urzędowi Skarbowemu, żeby wskazać pełną

    Do czasu ewentulanej kontroli żadnych, po prostu rozliczyć się podatku
    od pieniedzy zarobionych za granicą.
    W razie kontroli cokolwiek co uprawdopodobni, ze zarobiles tyle, a nie
    wiecej.
    papierki od pracodawcy (paystub), wyciagi z banku pokazujace wplaty na
    konto, rozliczenie kajmanskiego podatku itp itd.

  • 3. Data: 2006-05-03 10:57:09
    Od: "Palm" <palm@/////NIE-SPAMUJ////acn.///waw///.pl>

    Użytkownik "witek" <w...@s...gazeta.pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:e37l8m$ds8$1@inews.gazeta.pl...

    > przekazująca - nic, beneficjent - podatek od spadków i darowizn.

    Jakie są stawki procentowe?

    > są
    > ok 4 tyś od osób obcyhc ok 7 tys od dalszej rodziny ok 10 tyś od
    > blizszej rodziny.
    >
    > liczy się suma darowizn z ostanich 5 lat od danej osoby

    Po przekroczeniu w/w kwot następuje podatek liniowy czy z czasem
    wchodzenia w co raz wyższe progi następuje progresja podatkowa?

    > nie jest to ulga dla darczyńcy, beneficjent płaci od tego podatek
    > "zryczałowany", jeśli musi, i nie wpisuje się tego do pit.

    To skoro płaci za to podatek to nie umieszcza tego w picie?
    A do czego w takim razie sluzy zalacznik - darowizny?

    Z gory dziekuje za odpowiedz
    --

    = = = = = = =
    P a l m @

  • 4. Data: 2006-05-03 12:34:36
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    Palm wrote:
    > Użytkownik "witek" <w...@s...gazeta.pl.invalid> napisał w
    > wiadomości news:e37l8m$ds8$1@inews.gazeta.pl...

    > Jakie są stawki procentowe?
    zależy do grupy podatkowej 3% najbliższa rodzina 7% dalsza 12% obcy.
    Stawki nie są stałe i rosną powyżej jakiejś kwoty.
    Tabelka jest w ustawie o podatku od spadków i darowizn.

    > Po przekroczeniu w/w kwot następuje podatek liniowy czy z czasem
    > wchodzenia w co raz wyższe progi następuje progresja podatkowa?

    j.w. znajdź ustawę i zerknij w tabelkę.

    > To skoro płaci za to podatek to nie umieszcza tego w picie?
    > A do czego w takim razie sluzy zalacznik - darowizny?

    darowizny na kościół, instytucje pożytku publicznego itp itd.

  • 5. Data: 2006-05-03 21:40:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 May 2006, witek wrote:

    > przekazująca - nic, beneficjent - podatek od spadków i darowizn.

    wKF - poprotestuję sobie ;)

    Najpierw w sprawie "obowiązku":
    +++
    Art. 5. Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw
    majątkowych, a w wypadku darowizny obowiązek podatkowy ciąży solidarnie
    na obdarowanym i darczyńcy.
    ---

    IMO ma sens żeby podatek zapłacił *darczyńca*.

    Dlaczego?
    Uprośćmy sobie rozważania przyjmując że nie ma progów itp - zasada
    będzie ta sama a obliczenia prostsze.
    Załóżmy że darczyńca chce podarować 10000 zł (tyle ma "w kieszeni"),
    i że podatek wynosi 12% (bez progów).

    Płaci obdarowany:
    - darowizna: 10000 zł
    - podstawa: 10000 zł
    - podatek: 1200 zł
    - obdarowanemu zostaje: 8800 zł

    Płaci darczyńca:
    - darowizna: 8928,57 zł (!)
    - podstawa: j.w.
    - podatek: 1071,43 zł
    - obdarowanemu zostaje: 8800 + 128,57 zł.

    Mam nadzieję że wystarczy do wyjaśnienia powodu "oszczędności" :)
    (jak płaci darczyńca to kwota podatku NIE wchodzi w wartość darowizny
    więc nie jest już opodatkowana)
    Im wyższa kwota darowizny (wyższa stawka i dalej od progu zwolnienia)
    tym efekt jest większy, zbliżając się do zaprezentowanego.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-05-03 23:07:57
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > Art. 5. Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw
    > majątkowych, a w wypadku darowizny obowiązek podatkowy ciąży solidarnie

    moja wina :)