    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darowizna - obca osoba fizyczna
    Date: Wed, 3 May 2006 23:40:06 +0200

    On Tue, 2 May 2006, witek wrote:

    > przekazująca - nic, beneficjent - podatek od spadków i darowizn.

    wKF - poprotestuję sobie ;)

    Najpierw w sprawie "obowiązku":
    +++
    Art. 5. Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw
    majątkowych, a w wypadku darowizny obowiązek podatkowy ciąży solidarnie
    na obdarowanym i darczyńcy.
    ---

    IMO ma sens żeby podatek zapłacił *darczyńca*.

    Dlaczego?
    Uprośćmy sobie rozważania przyjmując że nie ma progów itp - zasada
    będzie ta sama a obliczenia prostsze.
    Załóżmy że darczyńca chce podarować 10000 zł (tyle ma "w kieszeni"),
    i że podatek wynosi 12% (bez progów).

    Płaci obdarowany:
    - darowizna: 10000 zł
    - podstawa: 10000 zł
    - podatek: 1200 zł
    - obdarowanemu zostaje: 8800 zł

    Płaci darczyńca:
    - darowizna: 8928,57 zł (!)
    - podstawa: j.w.
    - podatek: 1071,43 zł
    - obdarowanemu zostaje: 8800 + 128,57 zł.

    Mam nadzieję że wystarczy do wyjaśnienia powodu "oszczędności" :)
    (jak płaci darczyńca to kwota podatku NIE wchodzi w wartość darowizny
    więc nie jest już opodatkowana)
    Im wyższa kwota darowizny (wyższa stawka i dalej od progu zwolnienia)
    tym efekt jest większy, zbliżając się do zaprezentowanego.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)