    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darowizna od rodziców na mieszkanie
    Date: Sun, 16 Jan 2005 07:27:05 -0600

    owp wrote:

    > Ok, to miałem na cel działki.
    > Czyli od rodziców mogę dostać jeszcze 9637 (już nie na cele mieszkaniowe,
    > tylko ogólnie).
    tak
    je jeszcze tyle samo mogą ci pożyczyć.

    > Czy tylko w III grupie jest limit na osobę ? Czy to znaczy, że wystarczy, że
    > znajdę 10 (po 4900zł) osób i mam problem rozwiązany ?
    tak

    > Czy matka i ojciec
    > mojej dziewczyny są traktowani jako 2 osoby (śmiesznie brzmi, ale ktoś
    > wspominał o braku rozdzielności majątkowej, etc.) ?
    Hmm, nie wiem. Jak nie musisz to nie ryzykuj, z racji tego że prowadzą
    wspólne gospodarstwo to może to być wątpliwe.

    > Czy US się przyczepi,
    > jeśli moi rodzice zrobią darowiznę mojej dziewczynie (te 4900 lub razy 2), a
    > jej - mnie ?
    Wiesz, to tak jak za czasów kołodki i odliczeń darowizn dla osób
    fizycznych, gdy dwie osoby sobie wzajemnie coś podarowały.
    Raczej się przyczepi.

    I jeszcze jedno - czy US może się czepiać tych osób od których
    > dostanę darowiznę i czy żądają dowodów na takowe (jakieś przelewy itp) ?

    Mogą chcieć od ciebie umów darowizn gdzie będzie napisane, że w gotówce,
    albo wyciągu z twojego konta, gdzie będzie pokazany przelew.

    Co do osób dających mogą się ich przyczepić, ale muszą w tym celu
    wszcząć oddzielną kontrolę. Będą się wówczas starali wykazać, że te
    osoby nie były ci w stanie takiej kwoty przekazać, bo z racji zaróbków,
    pitów nie mogły jej mieć.
    Jak masz bogatych znajomych, to raczej nic im nie zrobią.

    Uwaga. Znajoma spaliła sprawę mówiąc w US, że dała córce pieniądze na
    mieszkanie, a córka na pewno jej się w jakiś sposób odwdzięczy.
    Potraktowali to jako pożyczkę, a nie darowiznę. Darowizna ma być bez zaj
    ąknięcia, odwdzięczania się itp.
    Jak weźmiesz 10 osób to wygląda to podejrzanie.

    A nie prościj kupić mieszkanie na ciebie, żonę i rodziców, wówczas nic
    nie musisz kombinować.
    No chyba, że masz rodzeństwo chętne na spadek po nich w postaci kawałka
    twojej chaty.

    > Postaram się przeczytać ustawę, jak ją znajdę. Choć boję się, że źle coś
    > zrozumiem albo US inaczej coś interpretuje...

    http://isip.sejm.gov.pl/prawo/index.html
    kliknij w wyszukiwanie i wpisz w tytuł: Ustawa o podatku od spadków i
    darowizn.
    Masz pięc dokumentów do przejrzenia.

    Powodzenia