  • Data: 2005-01-17 12:25:59
    Temat: Re: Darowizna od rodziców na mieszkanie
    Od: "owp" <o...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Rozumiem iż chodzi o "normalną" darowiznę (a nie "na cele mieszkaniowe").
    > No to:
    > ^^^^^^^^^^^^^^^
    > ...perfekcyjnie sobie zaprzeczyłeś :)

    No właśnie, jak to w końcu jest ? Przeczytałem ustawę
    (http://www.rzeczpospolita.pl/Print/prawo/doc/dar151
    4.html) i nie znalazłem
    miejsca w którym rozróżnia się (w tym względzie) grupy.

    > [...]
    > ...zgoda.
    > I to "dodatkowo" jest łącznie. Wyraźnie zapisano.

    Tego już nie rozumiem. Co jest łącznie ? Te 19 274 zł to kwota razem -
    zwykła darowizna z I grupy + na cele mieszkaniowe ?
    Art. 6.1.4 stanowi: ' [Obowiązek podatkowy powstaje: ] przy nabyciu w drodze
    darowizny - z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu
    notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy -
    z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na
    przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu
    stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń',
    czy to znaczy, że jeśli pieniądze dostałem już parę miesięcy temu, naliczą
    mi jakąś karę (wtedy powstał 'obowiązek podatkowy') ? Ale jednocześnie pkt.
    4 stwierdza : ' Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono
    następnie pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma;
    jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje z
    chwilą uprawomocnienia się orzeczenia. Gdy nabycie w drodze darowizny nie
    zostało zgłoszone do opodatkowania, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą
    powołania się przed organem podatkowym na okoliczność dokonania tej
    darowizny'. Czy to oznacza, że podatek mam płacić dopiero po napisaniu
    oświadczenia (przez rodziców) o darowiźnie (np. 2 lata później) ?
    Jeszcze jedno ustwa mówi o 'własności rzeczy i prawach majątkowych'
    (Art.9.1), czy te pojęcia mieszczą pieniądze ?
    Jeśli by tak było, że mogę dostać od matki i ojca, to najprostszym
    rozwiązaniem byłoby od każdego po 20tys (podatek 3% od nadwyżki ponad limit,
    czyli po ok 600zł).
    Trochę się w tym wszystkim gubię, może lepiej poszukać doradcy podatkowego ?
    Ile taka usługa kosztuje ?
    Pozdrawiam
    owp