  • 1. Data: 2007-09-17 17:35:49
    Temat: Data powstania obowiązku podatkowego w usługach
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Wykonuję coś tam dla klienta(usługę niematerialną),
    mamy umówione że za dany etap jest taka a taka płatność,
    ale klient może wnieść sensowne zastrzeżenia i muszę je wtedy uwzględnić.
    Czyli:
    1. oddaję etap i idziemy albo do 2. albo od razu do 4.
    2. klient zgłasza zastrzeżenia
    3. uwzględniam zastrzeżenia(ew. 2->3->2->... odbywa się kilka razy)
    4. akceptacja

    I teraz pytanie - czy moment akceptacji jest momentem wykonania
    usługi/częsci usługi czyli zarazem momentem
    powstania obowiązku podatkowego z DG wg updof?
    Moje wątpliwosci rodzą się z tego, że jeśli oddałbym do oceny etap prac np
    dzisiaj, a akceptacja nastąpiłaby za cztery tygodnie
    - i to bez zastrzeżeń, to w zasadzie usługa wykonana byłaby dzisiaj, a
    jednoczesnie nie mógłbym już wystawić niewadliwej faktury,
    musiałbym korygować też KPiR.
    Tak więc IMO nie jest to logiczne i dopiero akceptacja oznacza faktyczną
    sprzedaż i powstanie obowiazku podatkowego?

  • 2. Data: 2007-09-17 18:57:10
    Od: "Ania" <a...@N...op.pl>

    Użytkownik <t...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > usługi/częsci usługi czyli zarazem momentem
    > powstania obowiązku podatkowego z DG wg updof?

    WszystkoIHMO zależy od zdefiniowanego okresu rozliczeniowego w umowie,jest
    określony moment powstania przychodu w ustawie na ostatni dzień okresu
    rozliczeniowego zawartego w umowie lub fakturze,nie rzadziej niz raz w
    roku(paragraf chyba znasz)a co za tym idzie ustalasz,że okres rozliczeniowy
    np w cyklach 60 dniowych po wcześniejszym zaakceptowaniu jakiegoś
    protokołu,IHMO powinno byc ok,nie masz protokołu nie ma "zamkniętego"okresu
    rozliczeniowego(dobrze gadam?)a jeśli go wyemitujesz(protokół)to powinieneś
    w 60 dniach się zmieścić(nie ma akceptacji wacasz do punku wyjścia).Proszę o
    poprawki Mądrzejszych ,jeśłi żle kombinuje:)

    pozdrawiam ania

  • 3. Data: 2007-09-17 19:08:05
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 17-09-2007 o 20:57:10 Ania <a...@N...op.pl> napisał(a):

> [...]
    > rozliczeniowego zawartego w umowie lub fakturze,nie rzadziej niz raz w
    > roku(paragraf chyba znasz)a co za tym idzie ustalasz,?e okres
    > rozliczeniowy
    > np w cyklach 60 dniowych po wcze?niejszym zaakceptowaniu jakiego?
    > protoko?u,IHMO powinno byc ok,nie masz protoko?u nie ma
    > "zamkni?tego"okresu
    > rozliczeniowego(dobrze gadam?)a je?li go wyemitujesz(protokó?)to
    > powiniene?
    > w 60 dniach si? zmie?ciae(nie ma akceptacji wacasz do punku
    > wyj?cia).Prosz? o
    > poprawki M?drzejszych ,je??i ?le kombinuje:)

    IMHO z tymi okresami rozliczeniowymi to chodzi o coś innego -
    np gdy świadczysz komuś jakieś usługi ciągłe, za które rozliczenie
    następuje w cyklu miesięcznym - np wywóz śmieci, dostawa internetu itd.

    Ja tutaj mam klasyczną usługę "na wykonanie" a nie "na wykonywanie".

  • 4. Data: 2007-09-18 05:48:50
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 17 Sep 2007 19:35:49 +0200, t...@o...pl napisał(a):

> [...]
    > usługi/częsci usługi czyli zarazem momentem
    > powstania obowiązku podatkowego z DG wg updof?

    Zgodnie z uopdof art. 14 ust. 1c data powstania przychodu to wykonanie
    usługi, albo częściowe wykonanie usługi, nie później niż dzień wystawienia
    faktury (tak pokrótce).

> [...]
    > - i to bez zastrzeżeń, to w zasadzie usługa wykonana byłaby dzisiaj, a
    > jednoczesnie nie mógłbym już wystawić niewadliwej faktury,

    To ja bym przewidziała taką sytuację w umowie, jeśli zawierasz ją na
    piśmie. Określając, że faktura za etap wykonanej umowy zostanie wystawiona
    po "odebraniu" części usługi, czy też jej akceptacji.
    I nie byłaby to, moim zdaniem wadliwa faktura, nawet jeśli do oceny ten
    etap pracy oddałbyś cztery tygodnie temu.

    > Tak więc IMO nie jest to logiczne i dopiero akceptacja oznacza faktyczną
    > sprzedaż i powstanie obowiazku podatkowego?

    Moim zdaniem, w tym przypadku tak.
    No chyba, że będziesz wystawiał fakturę w momencie wykonania pewnego etapu,
    a w przypadku niezaakceptowania Twojej usługi, będziesz wystawiał fakturę
    korygującą?
    Eee... mnie się to nie podoba :)

    --
    Pozdrawiam,