    From: Jagna <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Data powstania obowiązku podatkowego w usługach
    Date: Tue, 18 Sep 2007 07:48:50 +0200

    Dnia Mon, 17 Sep 2007 19:35:49 +0200, t...@o...pl napisał(a):

    > Wykonuję coś tam dla klienta(usługę niematerialną),
    > mamy umówione że za dany etap jest taka a taka płatność,
    > ale klient może wnieść sensowne zastrzeżenia i muszę je wtedy uwzględnić.
    > Czyli:
    > 1. oddaję etap i idziemy albo do 2. albo od razu do 4.
    > 2. klient zgłasza zastrzeżenia
    > 3. uwzględniam zastrzeżenia(ew. 2->3->2->... odbywa się kilka razy)
    > 4. akceptacja
    >
    > I teraz pytanie - czy moment akceptacji jest momentem wykonania
    > usługi/częsci usługi czyli zarazem momentem
    > powstania obowiązku podatkowego z DG wg updof?

    Zgodnie z uopdof art. 14 ust. 1c data powstania przychodu to wykonanie
    usługi, albo częściowe wykonanie usługi, nie później niż dzień wystawienia
    faktury (tak pokrótce).

    > Moje wątpliwosci rodzą się z tego, że jeśli oddałbym do oceny etap prac np
    > dzisiaj, a akceptacja nastąpiłaby za cztery tygodnie
    > - i to bez zastrzeżeń, to w zasadzie usługa wykonana byłaby dzisiaj, a
    > jednoczesnie nie mógłbym już wystawić niewadliwej faktury,
    > musiałbym korygować też KPiR.

    To ja bym przewidziała taką sytuację w umowie, jeśli zawierasz ją na
    piśmie. Określając, że faktura za etap wykonanej umowy zostanie wystawiona
    po "odebraniu" części usługi, czy też jej akceptacji.
    I nie byłaby to, moim zdaniem wadliwa faktura, nawet jeśli do oceny ten
    etap pracy oddałbyś cztery tygodnie temu.

    > Tak więc IMO nie jest to logiczne i dopiero akceptacja oznacza faktyczną
    > sprzedaż i powstanie obowiazku podatkowego?

    Moim zdaniem, w tym przypadku tak.
    No chyba, że będziesz wystawiał fakturę w momencie wykonania pewnego etapu,
    a w przypadku niezaakceptowania Twojej usługi, będziesz wystawiał fakturę
    korygującą?
    Eee... mnie się to nie podoba :)

    --
    Pozdrawiam,