  • 21. Data: 2016-09-06 23:03:27
    Temat: Re: Deficyt budzetowy
    Od: Marcin <n...@n...com>

    Witam

    W dniu 2016-08-31 o 11:27, W pisze:

    > Na czele chyba USA? Oni też mają tyci-tyci dług z tego co pamiętam?

    Maja dlug duzo wyzszy do PKB niz np. Polska ale oni maja taki jeden
    plus, ze sa producentem USD, ktore jak na razie praktycznie caly swiat
    chce brac. A np. zlotowek jakos nikt w swiecie za bardzo nie chce.
    Dlatego nasz dlug jest w duzej czesci w walutach obcych, ostatnio nawet
    w chinskich juanach. I trzeba bedzie oddac te waluty obce a amerykanie w
    razie W moga nadrukowac tyle USD zeby splacic. My sobie USD, EUR czy CHF
    nie nadrukujemy. Pewnie za jakis czas USD straci swoja role w swiecie
    ale male szanse zeby PLN przejal jego role, szybciej to EUR:

    "Na koniec 2014 roku ok. 33% wszystkich oficjalnych rezerw walutowych
    było trzymanych w dolarach, a ok. 12 % euro[4]." to cytat z Wiki
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Rezerwy_walutowe

    W Polsce wiekszosc dlugu jest dlugiem zewnetrznym, bo az 40% PKB:
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_e
    xternal_debt

    Dom w ktorym sie mieszka to nie inwestycja tylko konsumpcja :)
    Roznica miedzy zwyklym czlowiekiem a panstwem jest zasadnicza. Czlowiek
    bierze kredyt i pozniej z kazda splata ma coraz mniejsze zadluzenie
    (oczywiscie przypadek CHF wywraca to ale ogolnie tak to powinno
    dzialac). Panstwo tymczasem zadluza sie coraz bardziej i nie widac kiedy
    by to zadluzenie mialo malec.

    > Ale mnie wciąż zastanawiają w sumie dwie rzeczy:
    > * czy są państwa bez długu?

    Według wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_p
    ublic_debt
    np. Korea Polnocna tylko 0.4% PKB a Korea Poludniowa 33,7%. Jednak
    wolalbym mieszkac w Korei Poludniowej niz Polnocnej...

    > * jak to jest, że ludzie/firmy raczej muszą funkcjonować bez długów a
    > państwo jakoś rozpierdziela wszysko i chce więcej?

    Duzy moze wiecej. Ludzie odpowiedzialni za finanse panstw wydaja nie
    swoje ;)

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 22. Data: 2016-09-07 16:26:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]

    >plus, ze sa producentem USD, ktore jak na razie praktycznie caly
    >swiat chce brac. A np. zlotowek jakos nikt w swiecie za bardzo nie

    W dodatku - oni sobie "drukuja", a my przy obecnej ustawie musimy miec
    podkladke w walucie ..

> [...]
    >USD, EUR czy CHF nie nadrukujemy. Pewnie za jakis czas USD straci
    >swoja role w swiecie ale male szanse zeby PLN przejal jego role,

    No, EUR ma ostatnio niezby pewna pozycje.
    Juan czy zloto ?

    >W Polsce wiekszosc dlugu jest dlugiem zewnetrznym, bo az 40% PKB:
    >https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_
    external_debt

    ale zauwaz, ze to dlug publiczny i prywatny !

    Dziwi tu troche dysproporcja UK i US.
    Tyle prywatnych pozyczek do UK trafilo ?

    Tu jest sam publiczny - chyba maja na mysli tylko federalny.
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_p
    ublic_debt

    USA ma 104, 106 i 87 % ... ale ... jaka czesc z tego to jest dlug w
    FRS ?

    UK z kolei jest ciekawe - bo w 2007 mialy raptem 44% GDP, a w 2011 juz
    83%.
    Tyle rzad pozyczyl na przetrwanie, czy tak im GDP spadl ?

    A moze ... jesli niemieckim wzorem oprocentowanie spadlo ponizej zera,
    to rzad slusznie pozyczal :-)

    >Dom w ktorym sie mieszka to nie inwestycja tylko konsumpcja :)

    Taki amerykanski z dykty to moze, taki solidny murowany, to wnukom
    mozna zostawic :-)
    A konsumpcja to jest wynajem domu/mieszkania :-)

> [...]
    >Czlowiek bierze kredyt i pozniej z kazda splata ma coraz mniejsze
    >zadluzenie Panstwo tymczasem zadluza sie coraz bardziej i nie widac

    Ale tak nie musi przeciez byc.
    No ale jest. Choc z uwzglednieniem inflacji/przyrostu GDP ...

    J.

  • 23. Data: 2016-09-07 22:59:28
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marcin" 57cf2f20$0$650$6...@n...neostrada.pl

    > Maja dlug duzo wyzszy do PKB niz np. Polska ale
    > oni maja taki jeden plus, ze sa producentem USD,

    USA mają wojsko.

    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......

  • 24. Data: 2016-09-08 00:26:44
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 57d02397$0$12544$6...@n...neostrada.pl

    > W dodatku - oni sobie "drukuja", a my przy obecnej ustawie musimy miec podkladke w
    walucie ..

    USA wygrały II wojnę światową.

    Zobacz, jaki udział gospodarki przypadał na USA tuż po tej wojnie.
    USA wygrały II wojnę światową, reszta świata niewiele produkowała,
    więc USA narzuciły światu swoje warunki. Kolejne lata były ozdobione
    kolejnymi wojnami: zimną wojną, wojnami gospodarczymi, interwencjami
    militarnymi bądź gospodarczymi itd...

    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......

  • 25. Data: 2016-09-08 21:09:49
    Od: Marcin <n...@n...com>

    Witam

    W dniu 2016-09-07 o 16:26, J.F. pisze:

    > W dodatku - oni sobie "drukuja", a my przy obecnej ustawie musimy miec
    > podkladke w walucie ..

    Co za problem zmienic ustawe gdy zajdzie taka potrzeba? Mniej wiecej
    taka jak w USA gdy dochodza do kolejnego limitu zadluzenia. Jest teatr w
    kongresie o kolejne zwiekszenie limitu zadluzenia USA i jeszcze sie nie
    zdazylo zeby nie zwiekszyli.

    > No, EUR ma ostatnio niezby pewna pozycje.

    Pewna czy nie ale jak na razie skutecznie wygryza USD z rezerw i w
    najblizszej przyszlosci raczej jedyna alternatywa dla USD na rezerwy.

    > Juan czy zloto ?

    Masz dane ze jakis kraj ma znaczace dla siebie rezerwy walutowe w
    juanach? Byc moze kiedys tak. Ale na razie to jest waluta niewymienialna
    (plan wymienialnosci na 2020) wiec nie ma o czym gadac.
    Zloto to surowiec ktorego glownym zastosowaniem jest lezec i zapewniac
    wlascicielowi bogactwo - jego wartosc jest bardzo umowna. Kiedys
    widzialem zestawienie jakiegos funduszu, ze zastosowanie zlota to 60% -
    inwestycje, 30% - bizuteria, a 10% - realne zastosowanie techniczne.

    > Taki amerykanski z dykty to moze, taki solidny murowany, to wnukom mozna
    > zostawic :-)

    Nadal jest to konsumpcja bo zadnego zwrotu z inwestycji nie ma:)
    Co do zostawiania wnukom to raczej bym o tym nie myslal (nawet
    dzieciom). Lepiej zainwestowac w lepsza edukacje.
    O ile bedzie wtedy jeszcze cos warte (chocby kwestia lokalizacji czy ile
    wtedy bedzie ludnosci).
    Z drugiej strony po to sie inwestuje zeby moc sobie na konsumpcje pozwolic.

    > A konsumpcja to jest wynajem domu/mieszkania :-)

    Jak wynajmujesz komus to inwestycja jak od kogos by mieszkac to konsumpcja.

    > Ale tak nie musi przeciez byc.

    Nie musi byc, ale jest:)

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 26. Data: 2016-09-08 22:06:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Co za problem zmienic ustawe gdy zajdzie taka potrzeba?

    Potrzeba zachodzi co roku czy nawet co miesiac.
    Taka minimalna potrzeba, bo jak widac, od wielu lat mozemy z tym zyc.
    Nie wiem czy jakies traktaty/dyrektywy unijne nas do tego nie
    zobowiazuja - no coz, w razie duzej potrzeby i to mozna olac.

    Ja oczywiscie dostrzegam i druga strone, jest potrzeba ograniczania
    zapedow i wydatkow rzadu, bo znow zrobia hiperinflacje, tym niemniej
    skutek jest taki, ze aby zwiekszyc ilosc zlotowek w obiegu trzeba do
    NBP dostarczyc waluty lub zloto.
    Takie USA "drukuje" sobie dolary, a my rozsadnej ilosci zlotowek nie
    mozemy, tylko musimy ten "papier" z USA kupic.

    Jesli podobne zasady sa krajach z euro ... to wychodzi na to, ze cala
    Europa placi USA i nie bardzo wie za co ...

    >Pewna czy nie ale jak na razie skutecznie wygryza USD z rezerw i w
    >najblizszej przyszlosci raczej jedyna alternatywa dla USD na rezerwy.

    A jak sie EU rozpadnie, albo Wlochy oglosza bankructwo ?

> [...]
    >juanach? Byc moze kiedys tak. Ale na razie to jest waluta
    >niewymienialna (plan wymienialnosci na 2020) wiec nie ma o czym

    2020 to calkiem bliska przyszlosc :-)

    >Nadal jest to konsumpcja bo zadnego zwrotu z inwestycji nie ma:)
    >Co do zostawiania wnukom to raczej bym o tym nie myslal (nawet
    >dzieciom).

    Dzieci to beda musialy gdzies mieszkac i wnuki wychowywac zanim
    umrzesz.
    Wiec dla nich to troche za pozno. Ale wnukom czy prawnukom sie moze
    przydac :-)

    >Lepiej zainwestowac w lepsza edukacje.

    Zeby mogly placic wiecej za wynajem mieszkania ? :-)

    Otoz to - by mieszkac.
    Wielka konsumpcja ...

    J.

  • 27. Data: 2016-09-09 00:39:32
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marcin" 57d1b77e$0$12544$6...@n...neostrada.pl

> [...]
    > Jest teatr w kongresie o kolejne zwiekszenie limitu zadluzenia USA
    > i jeszcze sie nie zdazylo zeby nie zwiekszyli.

    DTrump zapowiada rozwój armii -- raczej bez kolejnych sesji
    drukarskich nie uda się...

    > Pewna czy nie ale jak na razie skutecznie wygryza USD z rezerw
    > i w najblizszej przyszlosci raczej jedyna alternatywa dla USD
    > na rezerwy.

    Ciekawe, dlaczego nie CHF?

    > Nadal jest to konsumpcja bo zadnego zwrotu z inwestycji nie ma:)

    IMO inwestycja także. (chociażby nie trzeba daleko jechać z domu do roboty)

    > Co do zostawiania wnukom to raczej bym o tym nie myslal
    > (nawet dzieciom). Lepiej zainwestowac w lepsza edukacje.

    Zrezygnować z fajek i pyfka...

    > Z drugiej strony po to sie inwestuje zeby moc sobie na konsumpcje pozwolic.

    Tylko aspołecznicy tak uważają.
    Inne istoty uważają, że pracują, aby płacić podatki,
    którymi opłacani są urzędnicy dofinansowujący budowanie miejsc pracy...

    > Nie musi byc, ale jest:)

    Różnica jest prosta -- ja spłacam moje długi, lecz rządy kolejnych
    kadencji spłacają długi zaciągane przez rządy kadencji poprzednich...

    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......

  • 28. Data: 2016-09-09 03:03:49
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 57d1c4d4$0$644$6...@n...neostrada.pl

    > Jesli podobne zasady sa krajach z euro ... to wychodzi na to, ze cala Europa placi
    USA i nie bardzo wie za co ...

    Wie za co -- za wygranie II wojny światowej.

    > Dzieci to beda musialy gdzies mieszkac i wnuki wychowywac zanim umrzesz. Wiec dla
    nich to troche za pozno. Ale wnukom
    > czy prawnukom sie moze przydac :-)

    Od 25 lat mieszkań w Polsce przybywa sporo, ale ludzi nie...

    - 500+ sprawi, że dzieci przybędzie? -- pewnie tak.
    - ,,Uszczelnianie'' programu rentowego sprawi, iż chorzy będą szybciej umierali?
    Zdecydowanie tak. Bezpłatne leki dla seniorów pomogą części cukrzyków, lecz
    ogólnie są nieznaczącym dodatkiem -- dycha plnów miesięcznie...
    - podwyższanie wieku emerytalnego i obniżanie emerytur na pewno
    odmłodzi społeczeństwo skutecznie.

    Za 25 lat Polacy może nie będą liczniejsi, ale będą młodsi.
    Tak rysuje się ,,cywilizacja życia''.

    -=-

    Można rzecz jasna odrzucić (czy choćby ograniczyć) chybione inwestycje
    ambitnych, lecz niezbyt pracowitych i niezbyt bystrych dzieci ,,najlepszych
    rodzin'' (niby PiS zamierza prowadzić wojnę przeciwko głupocie i bezczelności
    polskich sędziów, ale IMO jedynie zamierza i zapowiada) aby ,,znalazły się''
    środki na niezabijanie najsłabszych Polaków, jednak to droga niesssssamowicie
    ryzykowna...

    > Otoz to - by mieszkac.
    > Wielka konsumpcja ...

    Granica nie jest ostra. Można powiedzieć, że jedzenie jest inwestycją,
    gdyż żywi ludzie zarabiają więcej niż dusze ludzi umarłych... ;)

    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......

  • 29. Data: 2016-09-09 10:54:49
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-08-31 19:26, J.F. pisze:

    > No wiesz, jesli 500+ spelni zadania i zaowocuje dziecmi, to za 20 lat
    > byc moze nie trzeba bedzie obnizac emerytur ani usmiercac rencistow :-)

    Program jest na kredyt, więc on powiększy zadłużenie, co za tym idzie
    przyczyni sie do jeszcze większych obciążeń na mieszkających, więc te
    dzieci, co te 500+ biorą, się spakują i pojadą tam, gdzie takich
    sztuczek nie robiono i obciążenie obywatela jest na akceptowalnym poziomie.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl

  • 30. Data: 2016-09-09 17:27:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" napisał w wiadomości

> [...]
    >dzieci, co te 500+ biorą, się spakują i pojadą tam, gdzie takich
    >sztuczek nie robiono i obciążenie obywatela jest na akceptowalnym

    No wiesz, tam gdzie oni sie wybieraja, to podobny program jest od
    dawna, tylko jeszcze wiekszy.
    A i zadluzenie panstwo ma wieksze, choc na razie wyrabia (ale juz nie
    zawsze).

    Wiec moze nie bedzie tak zle :-)

    J.