    From: s...@o...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Dwie firmy jednego przedsiębiorcy
    Date: 15 Jan 2006 20:39:44 +0100

    > Może jakaś osoba prawna zarejestrowana poza Polską?

    a od kiedy to zagraniczne osoby prawne są zwolnione z pełnej księgowości?
    a od kiedy są zwolnione z obowiązku wniesienia kapitału zakładowego?

    to jest przywilej osób fizycznych ew. jednostek bez osobowości prawnej,

    niestety, spółka cywilna, tak praktyczna w różnych zastosowaniach vatowskich,
    nie jest podatnikiem podatku dochodowego ani od osób fizycznych ani prawnych.

    szukałem czegoś, co jest na mocy przepisu szczególnego jest uprawnione do KPiR
    Rozporządzenie Ministra Finansów 1) z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie
    prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

    § 2. 1. Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób
    fizycznych oraz spółki partnerskie, o których mowa w art. 24a ust. 1 i 2 ustawy
    z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej
    dalej "ustawą o podatku dochodowym", są obowiązane prowadzić księgę, z
    zastrzeżeniem ust. 2, według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 do
    rozporządzenia, w sposób określony w rozdziale 2.

    Teraz trzeba sprawdzić, czy któraś z wymienionych spółek może być samodzielnym
    płatnikiem podatku dochodowego, który nie pojawi się na PIT5 przedsiębiorcy
    będącego jej udziałowcem. Jeśli taką znajdziemy, uczynimy ją podatnikiem, który
    rozlicza się na zasadach ogólnych. Jeśli nie znajdziemy, znaczy, że się nie da.

    pozdr
    Aleksander