  • 1. Data: 2005-12-20 14:53:10
    Temat: Dzienne zestawienie sprzedaży a pieczątka
    Od: "macias" <m...@p...onet.pl>

    Witam!

    Prowadzę działalność na ryczałcie. Nie posiadam pieczątki, natomiast kupiłem
    druki Dziennego zestawienia sprzedaży, na których jest miejsce (zresztą
    największe to pole tego zestawienia, hehe) oznaczone "pieczęć firmowa".
    Czy wzamian za to może być podpis czy koniecznie muszę wyrobić pieczątkę?

    Jeszcze jedno - są dwa pola: Sporządził i Zatwierdził. Prowadząc jednoosobową
    działalność mam sam sporządzać i zatwierdzać, wypełniać tylko jedno z tych pól
    czy jeszcze inaczej?

    Ostatnia sprawa: co to u licha jest sprzedaż nieudokumentowana? Dziwnie to
    brzmi, szczególnie, że jeśli ją tam wpiszę, to już udokumentowana będzie. Ale
    jakoś nie łapię idei tej pozycji zestawienia.

    Teraz ostatnia (jak się okazało) sprawa: czy osiągając w danym miesiącu zerowy
    przychód muszę to jakoś zgłaszać w US, opisywać w Ewidencji przychodów,
    wypełniać dodatkowe druki czy po prostu nie wpłacam zaliczki i finito?

    Z góry dziękuję!

  • 2. Data: 2005-12-20 21:54:26
    Temat: Re: Dzienne zestawienie sprzedaży a pieczątka
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Dec 2005, macias wrote:

> [...]
    > największe to pole tego zestawienia, hehe) oznaczone "pieczęć firmowa".
    > Czy wzamian za to może być podpis czy koniecznie muszę wyrobić pieczątkę?

    "mało danych".
    Są pojedyncze przypadki kiedy ma być pieczątka (nawet mi z głowy
    wyleciało kiedy na przykład :))
    Z zasady pieczątki nie trzeba - ale *jeśli* jest to co ciekawsze
    podlega rygorom :)

    > Jeszcze jedno - są dwa pola: Sporządził i Zatwierdził. Prowadząc jednoosobową
    > działalność mam sam sporządzać i zatwierdzać, wypełniać tylko jedno z tych pól
    > czy jeszcze inaczej?

    Czy ty aby nie traktujesz kupionego byle gdzie druku ze zbytnim
    szacunkiem ;) ?
    Popatrz na to tak: podaj podstawę prawną że ów druk *musi* tak
    wyglądać. Wtedy dojdziemy do tego co *musisz* wypełnić...
    Nie, nie żartuję.
    "Na początku jest Konstytucja"...i trzeba znaleźć *przepis*.

    > Ostatnia sprawa: co to u licha jest sprzedaż nieudokumentowana?

    Błąd językowy!
    Z którego to zresztą regularnie pokpiwam :)
    Prawidłowa nazwa: sprzedaż *bezrachunkowa* (formalnie: sprzedaż
    nie udokumentowana rachunkami), tylko szpece od pośpiechu czytają
    to co w nawiasie łykając ostatnie słowo :> a ono jest ważne, tak
    jak piszesz.

    > Dziwnie to brzmi, szczególnie,
    > że jeśli ją tam wpiszę, to już udokumentowana będzie.

    Masz 100% racji :)

> [...]
    > przychód muszę to jakoś zgłaszać w US, opisywać w Ewidencji przychodów,
    > wypełniać dodatkowe druki czy po prostu nie wpłacam zaliczki i finito?

    Inaczej w VAT, inaczej w dochodowym (nie wiem czy masz VAT).
    IMVHO ewidencja przychodów powinna mieć stosowną stronę również
    na "pusty" miesiąc - żeby był dokument że dochodu nie było.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-12-20 23:35:27
    Od: "macias" <m...@p...onet.pl>

    >  Są pojedyncze przypadki kiedy ma być pieczątka (nawet mi z głowy
    > wyleciało kiedy na przykład :))
    >  Z zasady pieczątki nie trzeba - ale *jeśli* jest to co ciekawsze
    > podlega rygorom :)

    Czyli właściwie lepiej jej nie wyrabiać lub się do niej nie przyznawać.
    Ale pierwsze zdanie jednak wyklucza możliwość 100% rezygnacji z pieczątki.
    Swoją drogą nie rozumiem tej gloryfikacji pieczątek w różnego typu urzędach -
    czy to taki problem wyrobić pieczątkę? Czy ona czemukolwiek dowodzi, że
    niektórzy widząc pieczątkę zmieniają podejście do człowieka?

> [...]
    >  Nie, nie żartuję.
    > "Na początku jest Konstytucja"...i trzeba znaleźć *przepis*.

    Wiem, wiem.
    Kupiłem pierwszy lepszy druk, to prawda, ale z drukarni, która od dawna jest na
    rynku i która wydawała mi się obeznana. Inna sprawa, że słyszałem o wzorach na
    Dzienne zestawienie sprzedaży czy Ewidencję przychodów właśnie, natomiast
    takich nie znalazłem. Uznałem więc, że druki, które kupiłem są wykonane wg tych
    wzorów, a więc zgodnie z prawem.

> [...]
    > nie udokumentowana rachunkami), tylko szpece od pośpiechu czytają
    > to co w nawiasie łykając ostatnie słowo :> a ono jest ważne, tak

    OK, zostawmy język. Nadal nie pojmuję idei tej sprzedaży. Mało tego! Nie
    pojmuję idei ewidencjonowania jej! Skoro sprzedaję coś bez rachunku (czy mogę
    prosić o przykład? Chodzi o możliwość zupełnego obycia się bez
    rachunku/faktury? Na przykład w jakich sytuacjach?), to po co mam to
    ewidencjonować? Inna sprawa, że w tej rubryce mogę wypisywać cuda - sprzedaż,
    która w ogóle nie istniała lub nie wpisywać tej, która zaistniała, bo skoro
    jest nieudokumentowana (czy też bezrachunkowa), to właściwie nie ma dowodu na
    jej istnienie - po co więc ją gdziekolwiek uzwględniać?

    >  Inaczej w VAT, inaczej w dochodowym (nie wiem czy masz VAT).
    > IMVHO ewidencja przychodów powinna mieć stosowną stronę również
    > na "pusty" miesiąc - żeby był dokument że dochodu nie było.

    Nie mam VATu.
    Ale tylko ta karta? Do US fatygować się nie muszę?

  • 4. Data: 2005-12-21 04:58:40
    Temat: Re: Dzienne zestawienie sprzeda?y a piecz?tka
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik macias napisał:

> [...]
    > prosić o przykład? Chodzi o możliwość zupełnego obycia się bez
    > rachunku/faktury? Na przykład w jakich sytuacjach?), to po co mam to

    Np zakup pietruszki na straganie. Bierzesz zawsze FV na 3 pietruszki?

> [...]
    > jest nieudokumentowana (czy też bezrachunkowa), to właściwie nie ma dowodu na
    > jej istnienie - po co więc ją gdziekolwiek uzwględniać?

    Bo nikt handlarzowi pieruszką na straganie nie uwierzy, że kupiwszy jej
    w miesiącu od hurtownika 300 kg (na FV) nie sprzedał ani sztuki:-)

    pzdr

    Tomek

    Szukasz pracy? Szukamy pracownikow: dziennikarzy, webmasterow,
    specjalisty ds. badan, promotion managera, administratorow baz danych,
    programistow Windows i wielu innych! >>> http://link.interia.pl/f18e6

  • 5. Data: 2005-12-21 07:15:54
    Temat: Re: Dzienne zestawienie sprzedaÂży a pieczÂątka
    Od: "macias" <m...@p...onet.pl>

    > Bo nikt handlarzowi pieruszką na straganie nie uwierzy, że kupiwszy jej
    > w miesiącu od hurtownika 300 kg (na FV) nie sprzedał ani sztuki:-)

    Ale uwierzy, że sprzedał np. 200 kg, przy czym naprawdę sprzedał 300 kg. Po co
    więc cała ta zabawa, skoro manipulować można praktycznie dowolnie?

  • 6. Data: 2005-12-21 09:46:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Dec 2005, macias wrote:

    > Ale pierwsze zdanie jednak wyklucza możliwość 100% rezygnacji z pieczątki.

    Jeden z przypadków już mi się przypomniał: aby móc zaliczyć
    w KUP za pomocą DW zakup materiałów pomocniczych trzeba
    mieć "paragon z pieczątką lub oznaczeniem" - par. 14.4
    rozp. ds. KPiR.
    Czyli aby móc "normalnie" sprzedawać drobiazgi firmom (*drobiazgi*
    typu jedna paczka spinaczy) sprzedawca musi albo mieć pieczątkę
    albo paragon na "firmowym" papierze - paragon fiskalny ten
    warunek spełnia (jest "oznaczenie" sprzedawcy).

    > Swoją drogą nie rozumiem tej gloryfikacji pieczątek w różnego typu urzędach

    ...a to już tylko nadgorliwość pozostała chyba z czasów kiedy na
    "wyrobienie pieczątki" trzeba było mieć stos papierów.

> [...]
    > prosić o przykład?
    > Chodzi o możliwość zupełnego obycia się bez rachunku/faktury?

    ...już wiesz....

    > to po co mam to ewidencjonować?

    ...aby móc wyliczyć należny podatek.

    > Inna sprawa, że w tej rubryce mogę wypisywać cuda - sprzedaż,
    > która w ogóle nie istniała lub nie wpisywać tej, która zaistniała

    Moment.
    Zobowiązanie prawne oparte jest na uczciwości i kontroli.
    Masz wpisać to co masz wpisać - i pierwotnym założeniem
    jest iż tak zrobisz.
    A jeśli zrobisz inaczej to takie postępowanie zagrożone jest
    sankcją karną.

    > bo skoro
    > jest nieudokumentowana (czy też bezrachunkowa),

    ...zdecydowanie to drugie. Nieudokumentowana będzie tylko
    jak jej nie wpiszesz :>
    A to już przestępstwo (przy małej skali - wykroczenie) skarbowe.

    > to właściwie nie ma dowodu na jej istnienie

    Jak to piszesz ? - "właściwie" ? No niewłaściwie... ;)
    Dowodem może być np. zeznanie świadka - świadkiem może być ten
    co kupował.

    > - po co więc ją gdziekolwiek uzwględniać?

    ...żeby prawidłowo naliczyć podatki !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-12-21 17:49:33
    Od: "macias" <m...@p...onet.pl>

    Po prostu dziwi mnie ubogosc tego rozwiazania. Przy tak rozbudowanych systemach
    kontroli, sytuacjach, gdy czasem po jeden glupi kwitem nalezy wystac dni w
    roznych kolejkach, zaslaniajac lub legitymujac sie stosem innych kwitkow,
    Panstwo pozwala sobie na taka poblazliwosc? Toc to dopiero gratka dla kretaczy!
    Ludzie czasem walcza o ulamki procentow zwrotu podatku, a tu prosze!

    >  Moment.
    >  Zobowiązanie prawne oparte jest na uczciwości i kontroli.

    Owszem, tylko system kontroli w tym wypadku jest kulawy. Malo kulawy!
    Praktycznie nie istnieje. Bo jak to skontrolowac? Stac pod przykladowym
    straganem z marchewka i pytac staruszek, czy aby u tego pana nie kupowaly, bo
    on w zeznaniu napisal, ze nie sprzedal, a myslimy, ze jednak sprzedal i kreci?
    Hehe.

    >  A jeśli zrobisz inaczej to takie postępowanie zagrożone jest
    > sankcją karną.

    Teoretycznie. W praktyce nienarzucalna i nieegzekwowalna. Przynajmniej na tyle
    wiedzy, ile mi udzieliles.

    >  Jak to piszesz ? - "właściwie" ? No niewłaściwie... ;)
    >  Dowodem może być np. zeznanie świadka - świadkiem może być ten
    > co kupował.

    Jesli kupowal, to powiedzmy 5 kg tej marchwi, a nie 200 czy 300, wiec zeznania
    jednego swiadka i tak niczego nie wnosza do sprawy.

    > ...żeby prawidłowo naliczyć podatki !

    Tylko po co? (Pomijajac, ze z uczciwosci. Ale gdyby Panstwo liczylo na
    uczciwosc obywateli, to niedaleko bysmy zaszli z budzetem)
    Czegokolwiek tam nie wpisze (w ramach rozsadku), mam praktycznie taka sama
    szanse na kontrole. Kontrola ma zawsze taka sama (zerowa) szanse na
    udowodnienie, iz w ewidencji tej sklamalem. Jest rowniez taka sama szansa, iz
    oskarza mnie o to, ze sklamalem - niezaleznie od tego, czy tak bylo czy nie.
    Wiec po co cala ta maskarada, skoro podatki z tego tytulu sa praktycznie
    niesciagalne i zalezne jedynie od uczciwosci sprzedajacego.
    Wiec albo zwolnic taka sprzedaz z podatku albo prowadzic zakaz sprzedazy
    bezrachunkowej.

    Swoja droga - jakie sa przepisy odnosnie mozliwosci prowadzenia takiej
    sprzedazy? Czy sa gdzies regulacje nt. czego mozna, a czego nie mozna tak
    sprzedawac?

  • 8. Data: 2005-12-22 04:54:59
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik macias napisał:

    > Swoja droga - jakie sa przepisy odnosnie mozliwosci prowadzenia takiej
    > sprzedazy? Czy sa gdzies regulacje nt. czego mozna, a czego nie mozna tak
    > sprzedawac?

    Te przepisy nazywają się: wyjątki od obowiązku stosowania kasy
    fiskalnej. Zauważ, że na niektórych straganach taka kasa juz się
    pojawiła. Ja tam zawsze paragon dostaję. Może groźnie wyglądam:-) Raz
    nawet zrobiłem sajgon sprzedawcy jak na paragonie była nieco inna kwota
    niż zapłaciłem. Nie muszę chyba dodawać, że niższa:-)

    pzdr

    Tomek

    Jak zrobic ciasto serowo-makowe?
    >>> http://choinka.interia.pl/ <<<

  • 9. Data: 2005-12-22 07:49:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > roznych kolejkach, zaslaniajac lub legitymujac sie stosem innych kwitkow,
    > Panstwo pozwala sobie na taka poblazliwosc?

    Najwyraźniej. Mało - zauważ jak wielu cudzoziemców sprzedających
    na targowisku ma wystawioną informację o prowadzeniu DG :>

    > Wiec albo zwolnic taka sprzedaz z podatku albo prowadzic zakaz sprzedazy
    > bezrachunkowej.

    ...to drugie to obowiązek sprzedaży "na kasę" :)

    > Swoja droga - jakie sa przepisy odnosnie mozliwosci prowadzenia takiej
    > sprzedazy? Czy sa gdzies regulacje nt. czego mozna, a czego nie mozna tak
    > sprzedawac?

    Raczej na odwrót - są przepisy kiedy trzeba np. mieć kasę.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)