    From: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Dzierżawa maszyny w KPiR
    Date: Sun, 21 Jul 2002 09:25:07 +0200

    Sławomir Malibo wrote:

    > Memoriałowo - o'k, ale większy nakład sił i środków przy dokonywaniu
    > księgowań.

    ?????? Tego to juz zupełnie nie rozumiem. Ja wiem że sa na świecie ludzie,
    którzy z nieznanych mi powodów preferuja kasę - nie moje nogi nie moje
    żylaki. Ale może uzyć jakichś rozsądnych argumentów
    Wiekszy nakład sił i środków? W którym miejscu, że się zapytam?
    Chodzi ci o to że trzeba pamiętac co sie zapłaciło a co nie?
    Ok. Niech bedzie że to wiekszy nakład sił.
    A śroków???

    Jak dla mnie metoda kasowa to wiekszy nakład :

    Sił - trzeba oprócz dokumentów żródłowych zbierać wszystkie kwitki zapłaty,
    czyli zupełnie niepotrzebnie prowadzic rozrachunki i pokazywac je urzędowi
    skarbowemu; uważac żeby nie zaksięgowac przez przypadek niezapłaconej
    faktury

    Środków - na zapłatę podatku dochodowego - tylko dlatego że nie zdązyłam lub
    nie mogłam w danym miesiącu zapłacic dostawcom
    Drobne kłópoty z płynnościa i dobija Cie podatek dochodowy.
    Prosty, autentyczny przypadek - jest sobie grupa firm jednoosobowych
    paracujących dla grupy duzych klientów (rekalam, ale to akurat nieistotne).
    Pewnego dnia klienci stwierdzają że nie będa współpracować z tuzinem małych
    firemek tylko z jedna duża. Chłopcy z tych małych firm zaczynają więc
    sprzedawać podwykonawstwo rózne partie jednego zlecenia - jednemu, nazwijmy
    go pośrednikiem, a ten, dokładając swoja część, odsprzedaje całośc
    klientowi.
    Termin płatności - 45 dni.
    W miesiącu pośrednik ma sprzedaż 500tys., z tego ok 50 tys. to jego część ,
    reszta to podwykonawcy. Nie ma tych 450tys, więc płaci odwykonawcom dopiero
    jaki sam dostanie pieniądze.
    Metoda kasowa skazuje je go na zapłacenie podatku od 500tys, podczas gdy w
    rzeczywistości zarobił 50tys.
    Chyba dziesięiokrotne zawyżenie podatku dochodowego tylko dzieki stosowanej
    metodzie to lekka przesada.

    A teraz ty podaj mi przykład tych zwiekszonych nakładów środków przy
    metodzie memoriałowej.
    Pokaż mi, uniknięcie jakiej czynności dotyczącej rejestrowania dokumentów
    jest warte zapłaty 10 razy wiekszego podatku dochodowego.

    No chyba że Ty nie znasz ceny ktorej byś nie zapłacił za problematyczną
    wygode metody kasowej.
    Ale nie mówimy przeciez o patologiach.

    Swoja droga, skąd przyszło Ci do głowy że metoda memorialowa jest rzadko
    stosowana??
    Przeciez metoda kasowa to samobójstwo przy sredniej wielkości działalności
    handlowej lub produkcyjnej. Dołóż do tego wydłużone trminy zapłaty, np. w
    budownicwie (90-180 dni!).
    Wszystkie znane mi osoby ktore stosuja metode kasowa, robia tak, bo ktos im
    kiedys powiedział że inaczej w KPiR nie można (najczęście ciocia -
    emerytowana księgowa albo znajoma pani z US) i z radością dowiadują się że
    wcale nie musi tak być.

    A kto przekonał Ciebie, że tak jest lepiej i powszechniej?

    Jeżeli chcesz ryzykowac zatory płatnicze, ok. Lubisz płacic wieksze zaliczki
    niz faktyczny należny podatek - ok. De gustibus non est disputandum.
    Ale uważam że namawianie do tego innych, ba, przekonywanie ze tak jest
    korzystniej, jest po prostu niemoralne.

    Maddy

    ps. Ok... mam zle doświadczenia z księgowymi z 35 letnia praktyką - np
    absolutna nieznajomość ustaw i ślepa wiara w to co mowi Gofin.
    Nie wspomne o argumentach typu "przeciez zawsze tak robiłam i było dobrze" w
    świetle podatku VAT.

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl