    From: "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: FV VAT zaliczka - nabycie
    Date: Fri, 4 Mar 2005 22:46:37 +0100

    > Dziwnie pytasz... jak może dokumentować zdarzenie którego
    > nie było ?? ;)
    > A faktura (IMHO) dokumentuje powstanie obowiązku podatkowego
    > a nie nabycie... nabycie najwyżej w niektórych przypadkach
    > i przy okazji :) (przypomnę iż wg KC umowa sprzedaży towarów
    > oznaczonych tylko co do gatunku dochodzi do skutku przy
    > WYDANIU tychże towarów !).
    > ...no nic nie nabywasz, i o co chodzi ?
    > Bo łamigłówkę zapodałeś :)
    > Po prawdzie to nabywasz - roszczenie o wykonanie umowy lub
    > zwrot zaliczki. Ale pewnie nie to masz na mysli.

    OK, mialem nadzieje ze wlasnie Ty cos napiszesz;-) z tego co widzilem tylko
    pozozdroscic wiedzy.
    Rzecz w tym ze staram sie o zwrot z US, VAT na zasadach zwroty zaliczkowego
    czyli wartosc nabytych ST>niz 500 tys pln.
    No ale mam problem bo nie wiem od kiedy liczyc date 1 nabycie(od czego
    zalezy zwrot - podatnik zobowiazuje sie do nie wykonywania czynnosci
    opodatkowanych przez 6 m-cy od daty 1 nabycia) a ja dostalem fakture
    zaliczke na 500tys pln w czerwcu 04 a druga w lutym 05.
    Jesli przyjac ze pierwsze nabycie to fv. zaliczka spelnie wymogi i dostane
    VAT jesli nie VAT bede musial zwrocic bo sprzedaz opodatkowana wykonam
    prawdopodobnie w kwietniu 05. Tak wiec usilnie staram sie znalezc cos co
    bedzie swiadczyc ze nabycie nastapilo juz w 06/04. Zastanawiam sie nad
    pismem(zapytaniem o interpretacje) do US jak im udowodnic ze spelniam
    warunki. Wygrzebalem nawet jakis wyrok NSA z 19.01.1998 co prawda w sprawie
    oplat i podatkow lokalnych, no ale sad mowi tam tak : ".....data nabycia
    wlasnosci stanowi okolicznosc, z ktora ustawa wiaze powstanie obowiazku.(w
    domysle podatkowego)"- skoro tak to dlaczego data powstania obowiazku
    podatkowego w VAT ma byc zwiazana z faktem nabycia w sumie nie jest ale
    dlaczego podatnik ma ponosic negatywne skutki prawne braku szczegolowych
    przepisow w tym zakresie, tak sie zastanawiam jak bym w pismie zastosowac
    wykladnie celowosciowa to moze by przeszlo? W koncu prawda jest taka ze
    ustawodawca nie przewidzial takiej sytuacji .
    A poza tym inwestycja byla realizowana ciagle od 6/04 do 02/05 co prawda
    protokol przekazania jest z 02/05 no ale w trakcie pracy chyba cos
    nabywalem??;-)
    Co o tym sadzisz?