  • Data: 2017-07-12 16:02:03
    Temat: Re: Fa nie na tego klienta w maju a JPK ps
    Od: Kviat szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-07-12 o 13:25, papuga pisze:

    > Oj! Panowie.
    > Przecież o to idzie cała ta batalia!
    >
    > Cały czas właśnie m.in. o tym myślę.

    > _Nie_mam_w_systemie_możliwości_wystawienia_faktury_k
    orygującej_nabywcy_

    I co z tego?
    Ja też nie mam. Wykorzystuję do tego inną możliwość, o której już pisałem.
    Wystawiam fakturę korygującą do dokumentu (faktury) nieistniejącego (w
    systemie).

    > (sensu zmieniającej coś innego niż pozycje towarów i to do
    > istniejącego w systemie dokumentu jeszcze)!
    >
    > Muszę ręcznie na druczku lub z innego programu (= to samo),

    Próbuję zrozumieć Twój tok postępowania...
    Czyli jak do tej pory musiałeś wystawić fakturę korygującą do jakiejś
    historycznej faktury (np. sprzed 3 czy 4 lat), to wypisywałeś to
    ręcznie, a potem dopisywałeś też ręcznie do wydrukowanego bieżącego
    rejestru?

    > czyli jak
    > wprowadzić o tym informację do JPK_VAT (czerwcowy) - trzeba kleić pliki.

    Nie. Faktura korygująca nabywcę nie wchodzi ani do jpk_vat czerwcowego,
    ani do jpk_vat majowego, ani do żadnego innego jpk_vat.
    Wchodzi do jpk_fa.
    Było o tym wielokrotnie w tym wątku, jak również możesz się tego
    dowiedzieć ze stron informacyjnych MF i w "pytaniach i odpowiedziach do
    jpk".
    Podawałem linki.

    > Nie mogę wystawić niczego, co nie jest powiązane (pomijając noty itp.)

    Czyli, jeżeli ktoś zaczął działalność dwa, trzy, cztery lata temu i
    księgi prowadził ręcznie, a teraz zapragnął księgować przy pomocy
    komputera, to gdy kupi program, który Ty używasz, to może od razu po
    kupnie ten program wyrzucić do śmietnika?

    Ja jeszcze nie spotkałem programu do prowadzenia księgowości, który nie
    miałby możliwości wprowadzenia wartości magazynów, stanów magazynowych,
    bilansu otwarcia itp., w przypadku gdy przedsiębiorca nie zaczyna od
    zera tylko już prowadzi działalność od lat.
    A skoro można zacząć w danym roku prowadzić na komputerze, to _musi_ być
    w programie możliwość utworzenia korekty do np.faktury z roku
    poprzedniego, kiedy przedsiębiorca komputera i programu jeszcze nie miał.

    Napisz proszę konkretnie jaki to program, który nie ma takiej
    możliwości. Bo coś mi się mocno wydaje, że jest, ale nie wiesz gdzie szukać.

    Z ciekawości aż jestem gotowy zainstalować demo takiego dziwadła.

    > Nie generują się dokumenty WZ do FV.

    Automatyczne wystawianie dokumentów magazynowych do faktury, to w każdym
    normalnym programie można ustawić jako opcję i w każdej chwili to
    włączyć/wyłączyć, nawet dla pojedynczej faktury.

    > Mogę wystawić FV do WZ, ale do WZ wypisanej od początku jako WZ.

    Nie widzę w tym nic nadzwyczajnego :)

    > Nie mogę wystawić korekty do zeszłego ('16) roku (starego systemu, tak,
    > była zmiana). Nie ma korekt do roku 2016 i kropka.

    Nie wierzę :)
    Ale OK... Tak jak wyżej pisałem, podaj proszę nazwę (i najlepiej wersję)
    tego programu.

    > Klienci byli
    > uprzedzani.

    Serio? Informowaliście wszystkich swoich kontrahentów, że mieliście
    kaprys zmienić program? Jezusmariamisiek :):)
    No są sytuacje, gdzie kluczowych kontrahentów się informuje, bo jakiś
    obieg dokumentów jest zautomatyzowany i trzeba zachować jakieś standardy
    formatów wymiany plików czy coś... ale wszystkich klientów?
    No chyba, że ktoś ma tylko takich klientów :)

    > Nikt się nie zgłosił po korektę, ale być może ..

    Może w lotto powinieneś zagrać? ;)

    > Ja uważam że testy danych klientów są.

    To nie jest kwestia uważania. Nikt się z tą informacją, że takie testy
    są/będą, nie kryje.

    > Primo: chcą sprawdzać zgodności kwot
    > Drugie primo ;): chcą wykrywać fałszywe FV - zrobienie zestawienia
    > wiążącego FV sprzedawcy z FV zaksięgowanego u kupującego to chyba
    > banalnie proste zestawienie.

    Nie każda niezgodność to od razu fałszerstwo czy jakaś mafia karuzelowa.

    > A teraz taki przypadek jak krzyżówka (dosyć często przychodzą bo mamy
    > dużo klientów).

    To skoro często przychodzą, to chyba nie ma się czego bać?
    Przyjdą o jeden raz więcej, dostaną wyjaśnienie niezgodności, pokażesz
    że błąd z nabywcą skorygowałeś fakturą korygującą i jak będą chcieli
    dasz im jpk_fa czy oprawioną w ramki pokutę w postaci wiersza, w którym
    trzynastozgłoskowcem obiecujesz poprawę i że się postarasz więcej takich
    błędów nie popełniać. A jak lubisz, to możesz jeszcze przez pół godziny
    poklęczeć w kącie na grochu.

    (...)
    > Księgowa robi zestawienie ...
    > no i tam nie ma wykazanej tej FV i nawet nie pamięta że coś tam z tym
    > było.
    >
    > To co teraz powinien mieć US w swojej bazie w oparciu o JPK (mając na
    > uwadze rzetelność ksiąg)?

    Co Ty się tak o ten urząd martwisz? :)
    Urząd w bazie powinien mieć to, co im dasz, albo to o co poproszą (;)
    żebyś im dał.

    Ty się martw o to, żebyś miał porządek w papierach :)

    > Wersję po nocie, czy przed?

    Taką wersję, jaką im wysłałeś.
    Jak im się coś nie zgodzi, to poproszą (;) o wyjaśnienia.

    > I jeszcze zaczynam się gubić co będzie "rzetelne" wg. US, dane w bazie
    > poprawione o dane z noty, czy JPK pomyłkowe i nie poprawione.

    Ty chyba w ogóle nie wiesz jak działa i po co działa księgowość i
    dlatego się tak motasz.

    Wytłumacz, dlaczego po otrzymaniu/wystawieniu noty/korekty chcesz jakieś
    dokumenty poprawiać w bazie?

    Gdy nie miałeś komputera (hipotetycznie, dla przykładu) pisałeś fakturę
    ręcznie.
    Do tej faktury dostałeś/wystawiłeś (też ręcznie) notę/korektę.
    I co teraz? Na fakturze skreślałeś długopisem złą rzecz (np. nabywcę) i
    wpisywałeś poprawnie? Nie!
    Faktura pierwotna zostawała niezmieniona. To dlaczego teraz chcesz coś
    zmieniać w komputerze? Przecież zasady się nie zmieniły.

    > Ja wiem, że tam nie pracują idioci, ale czemu zawsze muszą wychodzić z
    > kasą. W większej firmie zawsze coś tam się znajdzie. Choćby pierdoła.

    W większości przypadków te pierdoły, to właśnie efekty wachlowania
    dokumentami i rozwiązywanie prostych problemów sięgając lewą stopą do
    prawego ucha. Komplikowanie prostych spraw przez kombinowanie.

    > Jeżeli poprawię JPK bez noty, "czerwone światełko" i brak normalnego
    > wytłumaczenia.
    > Poprawię, ale mam notę - dlaczego to nota a nie korekta nabywcy.

    Sam widzisz, że w tych kombinacjach już się sam gubisz.

    Wytłumacz proszę, w jaki sposób chcesz poprawić jpk, który już wysłałeś
    do US?
    Masz jakiś dostęp do serwerów US?

    To co chcesz zrobić, to _kombinowanie_ z wysyłką _kolejnego_ pliku jpk.
    Jak wyślesz "poprawiony" plik do US, to tamten wcześniej wysłany nie
    zniknie automagicznie.
    To po co się tak bezsensownie podkładać i w tak oczywisty sposób
    informować US, że grzebiesz i poprawiasz dokumenty?

    > Nie poprawię? - niezgodne JPK sprzedawcy i JPK nabywcy.

    I co z tego? To nie jest przestępstwo. W razie kontroli pokazujesz, że
    problem rozwiązałeś/naprawiłeś zgodnie z przepisami.
    Poprawionego nabywcę dostaną w pliku jpk_fa, o czym sami piszą na
    stronach informacyjnych.

    > Czyli: Jak system komputerowy nie ma "korekty nabywcy" - nie kupować
    > programu.

    Sprawdzić najpierw czy faktycznie nie ma ;)

    Pozdrawiam
    Piotr