  • 1. Data: 2005-02-11 20:04:30
    Temat: Faktura VAt w USD
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

    Witam

    Wystawiam swojemu kontrahentowi z kraju UE fakturę VAT i muszę zrobić to w
    dolarach USA czyli USD.

    Zrobiłem to zupełnie tak samo jakby była to faktura w PLN z tym, że PLN
    zastąpiłem USD ale ... zgodnie z
    ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA FINANSÓW z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie
    wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług -
    par. 37. 1. Kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza
    się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski
    bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury ...

    Czy oznacza to, że wszystkie kwoty na tej fakturze mam przeliczyć na PLN?
    A jeżeli tak to moja faktura nie będzie już fakturą w USD tylko w PLN a ja
    chciałbym aby była w USD :-)

    Czytając tą grupę zauważyłem, że temat faktur VAT wystawionych w walucie
    obcej wraca jak bumerang i niestety nie znalazłem żadnej konkretnej
    odpowiedzi.

    Czy mogę liczyć na pomoc znawców tematu?

  • 2. Data: 2005-02-11 20:44:35
    Temat: Re: Faktura VAt w USD
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    pissmejker wrote:

> [...]
    > Czy oznacza to, że wszystkie kwoty na tej fakturze mam przeliczyć na
    > PLN? A jeżeli tak to moja faktura nie będzie już fakturą w USD tylko

    Kwoty mogą być *wyrażone* w walucie obcej,
    a *przeliczenia* możesz dokonać nawet w pamięci.
    (w praktyce kontrahent otrzyma oryginał w USD,
    a u Ciebie zostanie kopia, na której możesz sobie dokonać
    przelicznia do celów podatkowych)

  • 3. Data: 2005-02-11 20:50:28
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:

    > Kwoty mogą być *wyrażone* w walucie obcej,
    > a *przeliczenia* możesz dokonać nawet w pamięci.

    Z małym wyjątkiem, ponieważ zapomniało mi się,
    że kwota podatku VAT powinna być wyrażona w zł
    (nawet na tej fakturze, gdzie cała reszta jest w walucie)

  • 4. Data: 2005-02-11 21:06:06
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    Użytkownik "pissmejker" <p...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zastąpiłem USD ale ... zgodnie z
    > ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA FINANSÓW z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie

    odpowiadając łopatologicznie:
    1. jeżeli faktura vat i naliczasz mu polski vat do zapłaty, to niestety musi
    być PLN
    2. chyba że chodzi ci naprawdę o fakturę WDT, a ty jesteś zarejestrowany
    jako podatnik unijny - czyli nie naliczasz polskiego vat, bo klient podał ci
    swój numer unijny i sam naliczy podatek u siebie, to wtedy możesz wystawić
    fakturę w walucie - tylko nie nazywaj ją fakturą vat, nie baw się w
    rubryczki z podatkiem i dopisz formułkę o rozliczeniu podatku przez nabywcę

  • 5. Data: 2005-02-11 21:25:01
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

    Użytkownik "Faust" <f...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > fakturę w walucie - tylko nie nazywaj ją fakturą vat, nie baw się w
    > rubryczki z podatkiem i dopisz formułkę o rozliczeniu podatku przez

    nie wiem czy zwykłe "dziękuję' w pełni odda moją wdzięczność :-)

  • 6. Data: 2005-02-11 21:25:03
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > fakturę w walucie - tylko nie nazywaj ją fakturą vat, nie baw się w
    > rubryczki z podatkiem i dopisz formułkę o rozliczeniu podatku przez

    usa chyba do uni nie nalezy :-)

  • 7. Data: 2005-02-11 21:40:04
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    pissmejker wrote:

    > nie wiem czy zwykłe "dziękuję' w pełni odda moją wdzięczność :-)

    Co do pktu 1 - zgoda,
    Ale za pkt 2 - ja bym nie był taki wdzięczny.
    Zważywszy na art 5.1 pkt 5) ustawy
    WDT jak najbardziej podlega opodatkowaniu
    i wymaga wystawienia faktury VAT
    ze wszystkimi wymaganymi rubryczkami,
    które Faust tak bardzo chciałby pominąć.

  • 8. Data: 2005-02-12 06:24:21
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Fri, 11 Feb 2005 22:25:03 +0100, Przemek R. napisał(a):

    > usa chyba do uni nie nalezy :-)

    Przecież pisał ..." kontrahentowi z UE..."
    --
    Mieczysław
    ----

  • 9. Data: 2005-02-12 07:49:15
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

    Użytkownik "Mieczysław" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Przecież pisał ..." kontrahentowi z UE..."
    > --
    > Mieczysław

    Tak, na razie zmagam się w wystawieniem faktury dla kontrahenta z UE ale kto
    wie :-)
    Czyli reasumując przy wystawianiu faktury VAT dka kontrahenta z UE wystawiam
    ją w walucie obcej i wszystkie kwoty podaję w tej walucie z wyłączeniem kwot
    podatku VAT bo ten zgodnie z przepisami muszę podać w PLN bez względu na to
    w jakiej walucie jest wystawiona faktura.

    Jeżeli wystawiam FV dla UE to (jeżeli płaci się VAT) faktura wygląda
    zupełnie tak samo ...

    Tylko jak to się ma do tego cytowanego uprzednio paragrafu który mówi
    wprost, że "Kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza
    się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski
    bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury "?

    Traktując to dosłownie faktura powinna wyglądać tak
    http://gospodarka.gazeta.pl/img/firma/infor/i02/2004
    /134/i02.2004.134.062.0005.002.gif

  • 10. Data: 2005-02-12 09:58:54
    Od: Raku <r...@a...kom.pl>

    On 2005-02-11 22:06, Użytkownik Faust napisał:

    > Użytkownik "pissmejker" <p...@t...pl> napisał w wiadomości

    > odpowiadając łopatologicznie:
    > 1. jeżeli faktura vat i naliczasz mu polski vat do zapłaty, to niestety musi
    > być PLN

    Potwierdzam - spotkałem taki problem w jednej z firm - VAT musi być
    podany w PLN - reszta niekoniecznie.

    --
    Raku