  • 1. Data: 2005-02-11 20:30:43
    Temat: Umowa o dzieło... problemy?
    Od: "Darek" <n...@s...pl>

    Witam

    Mam 20 lat i jestem na utrzymaniu rodziców. Ostatnio podpisałem umowę o
    dzieło. Czy w jakikolwiek sposób utrudni to rodzicom rozliczenie podatkowe?
    Czy w ogóle zawarcie takiej umowy cokolwiek zmienia?

    Czy jeśli nie przekroczę dochodu minimalnego to dostanę pod koniec roku
    zwrot zapłaconego podatku? Jakie są warunki otrzymania takiego zwrotu?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-02-11 22:15:01
    Temat: Re: Umowa o dzieło... problemy?
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

    Każda osoba pełnoletnia rozlicza się sama i nie ma to nic wspólnego z
    rodzicami.
    Kwota wolna od podatku to 2790,00 zł.
    Zeby sprawdzić, czy należy się zwrot podatku to należy zarobioną kwotę
    brutto x 20 procent = koszty.
    kwota brutto - koszty i minus składki na ubezpieczenie społeczne i to co
    zostanie pomnożyć przez 19 procent = podatek - 530,08 czyli kwota wolna od
    podatku/2790x19 procent=530,08/ i minus składka zdrowotna = PODATEK NALEŻNY
    Różnica między zapłaconym podatkiem, a należnym jest to kwota nadpłaty lub
    kwota do zapłacenia do US.
    Maria

  • 3. Data: 2005-02-12 00:12:38
    Od: "Darek" <n...@s...pl>

> [...]
    > NALEŻNY
    > Różnica między zapłaconym podatkiem, a należnym jest to kwota nadpłaty lub

    Hmm... trochę zakręcone. Chodzi mi np. o taką sytuację: pod koniec roku mam
    umów o dzieło za 1000 zł netto a 1095 zł brutto (bo odprowadzali za mnie
    podatek 9,5%)... czy pod koniec roku dostaje zwrot 95 zł? Czy może muszę
    spełnić jakieś dodatkowe warunki?

    Czy przy umowach o dzieło nie muszę płacić żadnego ZUSu czy innych
    podobnych?

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2005-02-12 01:00:39
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Darek wrote:

    > Czy przy umowach o dzieło nie muszę płacić żadnego ZUSu czy innych
    > podobnych?

    nie, ty już nic nie płacisz. Jeżeli cokolwiek było do zapłacenia to
    zapłacił to już zlecający a ty do ręki dostałeś resztę.
    Zamiast martwić się wzorkami matematycznymi co od czego i dlaczego
    zerknij na www.pity.pl
    Pit 37 jak dla ciebie (wybór już w programie oczywiście).

  • 5. Data: 2005-02-12 11:40:27
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Darek <n...@s...pl> wystukał[a]:
> [...]
    > zwrot 95 zł? Czy może muszę spełnić jakieś dodatkowe warunki?
    > Czy przy umowach o dzieło nie muszę płacić żadnego ZUSu czy innych

    Przy umowach o dzieło nie ma składek ZUS (żadnych, o ile nie łączy cię z
    zamawiającym dzieło stosunek pracy).

    Dziwą mnie te kwoty 1095 brutto i 1000 netto. Jakby nie liczyć kup 20%,
    czy 50%, kwota netto mi z tego nie wychodzi. Nie ma podatku 9,5%;
    zresztą z 1095 zł 9,5% to jest ok 104 zł. Ale mniejsza o to.

    Do 28 lutego powinieneś otrzymać pit 8b, na którym będziesz miał
    wyszególnione przychód, kup i odprowadzony podatek. To wpisujesz w
    odpowiednie miejsce do swojego pita, którym będziesz się rozliczał z US
    i w ciągu 3 mies. masz zwrot podatku (przy takiej niskiej kwocie
    przychodu to cały ci zwrócą - o ile nie masz mandatów - bo mogą ci z
    tego zabrać kasę).

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 6. Data: 2005-02-12 14:46:35
    Od: "Darek" <n...@s...pl>

    > Dziwą mnie te kwoty 1095 brutto i 1000 netto. Jakby nie liczyć kup 20%,
    > czy 50%, kwota netto mi z tego nie wychodzi. Nie ma podatku 9,5%;
    > zresztą z 1095 zł 9,5% to jest ok 104 zł. Ale mniejsza o to.

    Z tymi kwotami to rzeczywiście mój błąd powinno być 1000 zl i około 1105
    zł... ale z tym podatkiem to chodzi o przypadek gdzie normalnie zapłaciłbym
    19%... ale to dzieło ma charakter unikalny. Czy teraz wszystko się zgadza?

> [...]
    > i w ciągu 3 mies. masz zwrot podatku (przy takiej niskiej kwocie
    > przychodu to cały ci zwrócą - o ile nie masz mandatów - bo mogą ci z

    Właśnie... i tu rodzi się jeszcze jedno pytanie. Nie mam NIP-u (jeszcze),
    umowa została zawarta w grudniu 2004, pieniądze dostałem w styczniu 2005. W
    którym roku będę się rozliczać? Czy już w roku 2005 przyjdzie do mnie jakiś
    papier czy może dopiero w 2006? Czy mam się bezwzględnie pospieszyć z
    załatwieniem NIP-u?

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2005-02-12 14:57:11
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Darek wrote:

> [...]
    > przyjdzie do mnie jakiś papier czy może dopiero w 2006? Czy mam się
    > bezwzględnie pospieszyć z załatwieniem NIP-u?

    jeśli wypłata była w styczniu, to rozliczał się będziesz na początku
    przyszłego roku za cały 2005 rok.

    Wypełnij NIP-3 i wyślij do US, powinieneś dostać NIP
    gdyby ci odmówili wypełnij jeszcze raz, wpisz nazwę zleceniodawcy i
    niech wyślą to od siebie.