  • 11. Data: 2005-02-12 17:52:25
    Temat: Re: Faktura VAt w USD
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    news:cuj8ok$in9$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Co do pktu 1 - zgoda,
    > Ale za pkt 2 - ja bym nie był taki wdzięczny.
    > Zważywszy na art 5.1 pkt 5) ustawy
    > WDT jak najbardziej podlega opodatkowaniu
    > i wymaga wystawienia faktury VAT
    > ze wszystkimi wymaganymi rubryczkami,
    > które Faust tak bardzo chciałby pominąć.

    ten temat też ostro wałkowano jakiś miesiąc temu, choć grupa podzieliła się
    na dwa obozy
    ja nadal stoję na stanowisku, że WDT na podstawie zarówno ustawy vat, jak i
    traktatów ratyfikowanych przez polskę stanowi czynność opodatkowaną na
    terenie kraju nabywcy i zgodnie z jego systemem prawa (ograniczony obowiązek
    podatkowy w polsce). podobnie ustawa vat rozróżnia "fakturę WDT" jako
    niezależne pojęcie od "faktury vat", oznacza to, że w przypadku czynności
    WDT nie wystawia się "faktury vat" tylko "fakturę" , co za tym idzie do WDT
    nie mają zastosowania przepisy słynnego Rozporządzenia Ministra w
    sprawie....... określające sposób wystawiania "faktury vat" - to jest
    poprostu inna bajka.

  • 12. Data: 2005-02-12 18:02:02
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    Użytkownik "pissmejker" <p...@t...pl> napisał w wiadomości
    > Tak, na razie zmagam się w wystawieniem faktury dla kontrahenta z UE ale
    kto
    > wie :-)
    > Czyli reasumując przy wystawianiu faktury VAT dka kontrahenta z UE
    wystawiam
    > ją w walucie obcej i wszystkie kwoty podaję w tej walucie z wyłączeniem
    kwot
    > podatku VAT bo ten zgodnie z przepisami muszę podać w PLN bez względu na
    > w jakiej walucie jest wystawiona faktura.

    jeżeli chodzi o ideologię, to sięgnij do mojego postu wyżej
    technicznie - jeżeli wystawiasz WDT w walucie to podajesz tylko kwotę netto
    i koniec

    > Jeżeli wystawiam FV dla UE to (jeżeli płaci się VAT) faktura wygląda
    > zupełnie tak samo ...

    oczywiście że w tym wypadku bez różnicy - logicznie to musi być w PLN, bo a
    nuż klientowi się odwidzi i będzie chciał zwrotu tego vat na granicy ...

    > Tylko jak to się ma do tego cytowanego uprzednio paragrafu który mówi
    > wprost, że "Kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze
    przelicza
    > się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski
    > bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury "?

    przeliczanie to dotyczy księgowania tych faktur lub wystawiania faktury
    wewnętrznej, bo przecież "księgi" i "rejestry vat" prowadzisz w PLN, więc
    fakturę wystawioną w walucie musisz na PLN przeliczyć - nie zaś faktury jako
    takiej

  • 13. Data: 2005-02-12 18:55:07
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Faust wrote:
    > Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał w wiadomości

    > ten temat też ostro wałkowano jakiś miesiąc temu, choć grupa
    > podzieliła się na dwa obozy

    No ja jestem właśnie w tym drugim obozie :-)

> [...]
    > opodatkowaną na terenie kraju nabywcy i zgodnie z jego systemem prawa
    > (ograniczony obowiązek podatkowy w polsce).

    Masz jakieś argumenty w postaci zapisów w ustawie?
    Czy tylko "stoisz na stanowisku" i uważasz, że te przepisy,
    które istnieją są głupie i nie będziesz się do nich stosować?
    Ja też uważam, że rozwiązania z ustawy
    (w zakresie preferencji: stawka 0% dla WDT
    i kłopotliwe odliczenie dla sprzedaży niepodegającej)
    nie są idealne, ale takie są,
    jak uchawalili wybrańcy narodu.
    Jak na razie jest art 5.1 pkt 5), który wskazuje na opodatkowanie
    WDT w Polsce na gruncie naszej ustawy.

> [...]
    > przepisy słynnego Rozporządzenia Ministra w sprawie.......
    > określające sposób wystawiania "faktury vat" - to jest poprostu inna

    Powyższe stwierdzenie stoi w sprzeczności z art 106.2 ustawy,
    gdzie dla dokumentowania dostaw towarów i świadczenia
    usług opodatkowanych w kraju nabywcy wymaganą formą jest
    właśnie faktura VAT. W rozporządzeniu w par. 30 rozporządzenia
    określono nawet co taka faktura ma zawierać.

  • 14. Data: 2005-02-12 22:59:51
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

> [...]
    > nie są idealne, ale takie są,
    > jak uchawalili wybrańcy narodu.
    > Jak na razie jest art 5.1 pkt 5), który wskazuje na opodatkowanie

    Tu rzeczywiście ustawodawca wprowadza w błąd niekonsekwencją polegającą na
    tym,że w najpierw "opodatkowuje" czynność, aby potem wyłączyć ją z
    opodatkowania i wyłączyć swoją właściwość.
    Konkretnie art.13.1 " przez wdt, o której mowa w art.5.1 pkt.5, rozumie się
    wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art.7
    (czyli przeniesienie prawa własności) na terytorium państwa członkowskiego
    inne niż terytorium kraju....."

    Oczywiście zapis ustawy art.41.3 , że wdt ma stawkę podatku 0% wynika
    właśnie z konfliktu naszej ustawy w kwestii prawa do odliczenia podatku
    zawartego w sprzedaży zwolnionej - mamy więc świadomość, że ustawodawca w
    tym wypadku zastosował doraźną protezę. nie zmienia to jednak faktu, że
    zarówno zgodnie z ratyfikowanym traktatem akcesyjnym, VI dyrektywą, a także
    umowami dwustronnymi - czynność prawna podlega opodatkowaniu w kraju, w
    którym została dokonana - a ten warunek zostaje spełniony przy wdt, gdyż w
    samej ustawie vat określono właśnie w art.7 że czynność przeniesienia prawa
    własności następuje na terytorium kraju innego niż polska i opodatkowana
    jest na gruncie prawa kraju obcego. W tym przypadku nawet nasz ustawodawca,
    choćby nie wiem jak tego pragnął, nie może ingerować w zasadę
    exteritorialis, bo nie ma takich uprawnień, więc sam uznaje się za
    niewłaściwego.
    Podobną logikę zastosowano w art. 106 ustawy vat.
    W ust.1 określa się obowiązek wystawiania "faktur vat" przez podatników
    Zaś w ust.2 "przepis ust.1 stosuje się ODPOWIEDNIO do dostawy towarów (...)
    jeżeli miejscem OPODATKOWANIA tych czynności jest terytorium państwa
    członkowskiego inne niż terytorium kraju (...)"
    Zapis ten bezpośrednio potwierdza powołaną przeze mnie wyżej "teorię", że
    WDT jest OPODATKOWANE na terytorium innego kraju niż nasza piękna ojczyzna.

> [...]
    > właśnie faktura VAT. W rozporządzeniu w par. 30 rozporządzenia
    > określono nawet co taka faktura ma zawierać.

    gdzie ty to widzisz?????
    czy w art. 106 jest użyte gdziekolwiek sformułowanie "faktura vat" - mowa
    jest tylko o "fakturze" a to może niewielka , ale jednak istotna różnica !

    Także i słynne rozporządzenie także w żadnym miejscu nie nakłada obowiązku
    wystawiania "faktury vat" na czynności WDT, wręcz przeciwnie jedynym
    obowiązkiem jest zawarte w par.12 pkt.10 umieszczenie w "FAKTURZE" numerów
    euro sprzedawcy i nabywcy. Nadinterpretacją jest rozciąganie treści par.12
    pkt.1 także na WDT i każdy inny przypadek wyjątku, gdyż punkty tego
    paragrafu są enumeratywne, więc każdy z nich określa przepis szczególny nie
    związany z poprzednimi ( ot taki mały wykład z logiki prawnej- sorry)
    Podobnie w par.11 pkt.2 tegoż rozporządzenia nakłada się obowiązek szcególny
    wystawiania "faktury vat" na wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w postaci
    nowych środków transportu - ergo pozostała WDT nie wystawia "faktury vat"
    Co było do udowodnienia.
    Z poważaniem

  • 15. Data: 2005-02-13 08:29:50
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Faust wrote:
> [...]

    > określono właśnie w art.7 że czynność przeniesienia prawa własności
    > następuje na terytorium kraju innego niż polska i opodatkowana jest

    A zatem tylko "stoisz na stanowisku", bo ustawa stanowi co innego.
    To prawda, że ustawa jest sprzeczna z dyrektywą,
    ale to nie znaczy, że ustawa z tego powodu nie obowiązuje.

    W tym przypadku nawet nasz
    > ustawodawca, choćby nie wiem jak tego pragnął, nie może ingerować w
    > zasadę exteritorialis, bo nie ma takich uprawnień, więc sam uznaje
    > się za niewłaściwego.

    Nie wiem, ale może gdzieś można się odwoływać.

> [...]

    > czy w art. 106 jest użyte gdziekolwiek sformułowanie "faktura vat" -
    > mowa jest tylko o "fakturze" a to może niewielka , ale jednak istotna

    No jasne. Parę zdań dalej jest odesłanie,
    do rozporządzenia którego nie przyjmujesz do wiadomości.
    W rozporządzeniu ustalono, że na fakturze
    (możesz ją sobie nazwać jak chcesz: fakturą vat, fakturą zwykłą itp)
    ma być oznaczenie "faktura vat".

> [...]
    > towarów w postaci nowych środków transportu - ergo pozostała WDT nie
    > wystawia "faktury vat" Co było do udowodnienia.

    Na sprzedaż cebuli też nie ma zapisu,
    czy zatem nie wymaga to wystawienia faktury?
    Akurat logika prawna mnie prowadzi do wniosku,
    że paragraf dotyczy wszystkich rodzajów sprzedaży,
    a tylko dla kilku rodzajów nakłada szczegółowe zapisy.

    Cały ten wywód opiera się na założeniu, że nasz ustawodawca
    nie zastosował się do traktatów, dyrektywy itp
    Akurat tak jest.
    Masz prawo zastosować się do przyjętych
    traktatów i dyrektyw a nie do uchwalonego przez sejm RP
    prawa i pewnie po kilku latach jakiś trybunał
    przyzna Ci rację, a może nawet i odszkodowanie,
    ale proszę nie szukaj na siłę jakiegoś zaczepienia
    i nie łap za słówka ustawodawcy, żeby pokazać, że
    zapisał co innego niż zamierza.
    Na razie obowiązujący stan prawny w RP
    jest inny niż piszesz i być może zmienią
    to w najbliższych latach jakieś skargi
    na forum międzynarodowym.

  • 16. Data: 2005-02-15 16:59:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 13 Feb 2005, cef wrote:

> [...]
    > + To prawda, że ustawa jest sprzeczna z dyrektywą,
    > + ale to nie znaczy, że ustawa z tego powodu nie obowiązuje.

    Hm... to jest dość podobne do kwestii "czy obowiązuje rozporządzenie
    sprzeczne z ustawą oraz co znaczy w tym kontekście słowo 'obowiązuje'".

    Jeśli dobrze rozumiem dyskusje z .prawo to stan jest wtedy taki:
    - urzędników obowiązuje "przepis"
    - trudno mówić o "obowiązywaniu" aktu prawnego który jest bezprawny
    (sprzeczny z aktem wyższego rzędu) mimo zachowania poprawności
    formalnej (przegłosowania w Sejmie itp).
    - niezawisły sąd nie jest związany tym przepisem - sąd jest od
    tego żeby dokonać wykładni prawa (CAŁEGO prawa !) i wydać
    wyrok zgodny z prawem

    Czyli podatnik ryzykuje.
    Ale jeśli ma rację...

    > + No jasne. Parę zdań dalej jest odesłanie,
    > + do rozporządzenia którego nie przyjmujesz do wiadomości.
    > + W rozporządzeniu ustalono, że na fakturze

    ...tak wKF: o ile pamiętam sądy (NSA) już "poważają się" na to
    aby samodzielnie uznawać niekonstytucyjność rozporządzeń :)
    Chyba możemy się zgodzić iż rozporządzeń niezgodnych z ustawami
    (takoż ratyfikowanymi umowami) tudzież z Konstytucją trochę
    już było...
    :)

> [...]
    > + i nie łap za słówka ustawodawcy, żeby pokazać, że
    > + zapisał co innego niż zamierza.
    > + Na razie obowiązujący stan prawny w RP

    Hkm... widzisz, ja się z takim *opisem* nie zgadzam !!

    Jeśli przepis jest niekonstytucyjny (rozporządzenie
    niezgodne z ustawą czy umową m-nar) to przecież NADAL
    obowiązuje zasada "przepis wyższego rzędu uchyla
    przepis niższego rzędu" !!
    Czyżby nie ??

    Załóżmy że istnieje jakieś rozporządzenie dotyczące
    cenzury. Załóżmy iż zapomniano je uchylić. Czy ono
    obowiązuje ?

    > + i być może zmienią
    > + to w najbliższych latach jakieś skargi
    > + na forum międzynarodowym.

    ...i IMO opis słowny powinien być taki: "STWIERDZĄ
    że stan prawny BYŁ taki iż rozp. było bezprawne jakieś
    skargi..."
    :)
    Przecież wyrok TK/ETU/... nie zmienia "stanu prawnego"...
    To jest *stwierdzenie* że konkretny przepis był "do
    kitu".

    Moim zdaniem najwięcej miesza tu zasada pozwalająca polskiemu
    TK konstytuować *bezprawny* stan.
    Tak, w tym momencie TK staje się ustawodawcą.... a nie powinien
    mieć takiego prawa.

    Acha: zastrzegam iż nie wtykam się do właściwej dyskusji.
    Mi się mocno nie podoba określenie "obowiązywania" bezprawnego
    przepisu.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 17. Data: 2005-02-15 19:14:50
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]

    > Acha: zastrzegam iż nie wtykam się do właściwej dyskusji.
    > Mi się mocno nie podoba określenie "obowiązywania" bezprawnego

    Mocno przyciąłem, ale widać o co chodzi:

    Ustaliliśmy zatem, że ustawa o VAT jest niezgodna
    z dyrektywami i innymi unijnymi zapisami.
    (zresztą nie tylko w omawianej kwestii opodatkowania WDT)

    Co do "obowiązywania" bezprawnego przepisu
    w obliczu Twoich (i częściowo Fausta) wywodów
    odszczekuję, to co ogólnie napisałem tzn,
    że prawo - chociaż niezgodne z prawem wyższej niejako rangi-
    jest automatycznie obowiązujące.

    Podatnik ma dwa wyjścia:
    albo się stosować do tej ustawy (i przyjąć opodatkowanie
    WDT w kraju stawką 0%)
    albo na własne ryzyko podjąć próbę "kopania się z koniem"
    i wystawić fakturę jako npdl.
    Wybór należy do podatnika.
    Było by jednak miło, gdyby Faust
    uprzedzał tych, których informuje, o trudzie tej drogi :-)
    Albowiem jak zauważasz Gotfrydzie:
    urzędnika obowiązują "przepisy"

  • 18. Data: 2005-02-15 22:16:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Feb 2005, cef wrote:
    [...]
    > + uprzedzał tych, których informuje, o trudzie tej drogi :-)
    > + Albowiem jak zauważasz Gotfrydzie:
    > + urzędnika obowiązują "przepisy"

    ...no niestesty...
    Nikt na .prawo z tą tezą nawet nie próbował dyskutować - jedyna
    droga przez sąd :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 19. Data: 2005-02-16 05:56:56
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

    > On Tue, 15 Feb 2005, cef wrote:
    > [...]
    >
    > ...no niestesty...
    > Nikt na .prawo z tą tezą nawet nie próbował dyskutować - jedyna
    > droga przez sąd :(

    myślałem, że jako laik - po zadaniu pytania posłucham, popatrzę i może potem
    włącze się do akcji, ale ... ja już zupełnie zgłupiałem :-)

    Potrzebuję wystawić fakturę w walucie innej niż pln i będzie to sprzedaż
    podlegająca vat a więc:

    Wystawiam fakturę w walucie i kwoty podatku vat okreslam w pln.
    Natomiast zgodnie z cytowanym wczesniej rozporządzeniem "wszystkie kwoty
    mają być w pln" więc w pozycji faktury podają kwoty i w walucie i w pln ?

  • 20. Data: 2005-02-16 09:40:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Feb 2005, pissmejker wrote:

    >+ myślałem, że jako laik

    Hola... jaki *laik* ???
    To kto twoje faktury wystawia, my ?? ;)

    >+ - po zadaniu pytania posłucham, popatrzę i może potem
    >+ włącze się do akcji, ale ... ja już zupełnie zgłupiałem :-)

    No przecież proste: ustawodawca tak zaplątał iż najwyraźniej
    jest sprzeczność między przepisami :)
    I o tym dyskusja się rozwinęła :)

> [...]
    >+ mają być w pln" więc w pozycji faktury podają kwoty i w walucie i w pln ?

    IM*H*O - jest to najbezpieczniejsze (no, najmniej podatne na zarzut
    - o ile kwoty będą prawidłowo dobrane :)) postępowanie...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)