    From: mvoicem <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktura elektronicznie (RP)
    Date: Wed, 24 Oct 2007 10:52:41 +0200

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > mogliby drukować sobie faktury, *zapłacić za nie* i odliczyć wynikajšcy
    > z nich VAT."
    > Jak rozumieć "zapłacić za nie"?
    > Zlecający wydruk ZAPŁACIĆ za zrobienie wydruku FAKTURY?
    > Sugerowałoby to ścieżkę o której pisałem, mianowicie zlecenia
    > wykonania wydruku!
    > Niby można podejrzewać, ze chodzi o "zapłacenie kwoty przedstawionej
    > na fakturze" (ale to ZA USŁUGĘ lub ZA TOWAR, a nie ZA FAKTURĘ przecież!
    > Tekst że *fakturę* się płaci rozumiem, że *za fakturę* już
    > niekoniecznie, wrrrr!) więc czuję się skołowany :]

    IMHO jasne jest że w tym kontekście zapłata "za fakturę" to jest "opłacenie
    faktury", "zapłacenie kwoty przedstawionej na fakturze" czy jak tam go
    zwał.

    > Czy ja mam z tego rozumieć, że NIE MOŻNA powierzeć wykonania takiego
    > wydruku? Czyli że np. ktoś z zarządu spzoo albo właściciel DG OF
    > muszą drukować te f-ry *osobiście*?
    [...]
> [...]
    > Może ktoś wyjaśnić, czy ja źle czytam (że Polkomtel po prostu dał
    > "weźcie wydrukujcie sobie jako ODBIORCY", a nie jako *moi przed-
    > stawiciele*), czy dla odmiany rzeczywiscie istnieje przepis który
    > *pracowników* przedsiębiorcy jakoś specjalnie sytuuje w zakresie
    > powierzenia wydruku faktury?
    > Bo z tego by wynikało, że albo j.w. f-ry musi wystawiać przedsiebiorca
    > (a nie jego pracownik), albo istnieją przepisy wskazujące pracowników
    > jako jedynych mogących reprezentować przedsiębiorcę w zakresie wystawiania
    > f-r, a wtedy osoba wystawiająca nie mogłaby np. być zleceniobiorcą.

    Wydaje mi się że nie ma takiego przepisu. Pewnie Polkomtel niefortunnie
    zadał pytanie USowi: zamiast "czy mogę zlecić klientowi wydruk faktury",
    to "czy mogę klientowi wysłać fakturę elektronicznie". IMHO US i sąd nie
    miał wyjścia, na tak postawione pytanie musiał odpowiedzieć tak jak
    odpowiedział :).

    Ponadto, gdyby to miało być zlecenie klientowi wydrukowania faktury,
    musiałoby to być choćby zawarte w umowie. A za takie zlecenie to się jakieś
    wynagrodzenie należy (albo podatek od nieodpłatnego czegośtam), kto wie czy
    się jakiś ZUS by nie przyplątał, a pewnie jeszcze cała kupa innych
    przypadłości prawnych.

    Wygląda więc że Polkomtel postanowił zagrać vabank, i spróbować za pomocą
    interpretacji wprowadzić pojęcie faktury elektronicznej w wersji light. Nie
    udało się :(

    p. m.