  • 1. Data: 2005-03-24 20:06:28
    Temat: Faktura na małżeństwo
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    W związku z odliczaniem internetu od dochodu pojawiły się w prasie
    pytania, czy małżeństwo może mieć dwukrotnie wyższy limit odliczeń.
    Jakaś urzędniczka z US powiedziała, że mogłoby tak być, gdyby na
    fakturze jako nabywca byli wpisani oboje małżonkowie.

    Oczywiście - rzecz charakterystyczna dla urzędników skarbowych - nie
    powiedziała, czy taka faktura byłaby poprawna i czy w ogóle można taką
    wystawić :) Ale gdyby można było wystawić, to można by było odliczyć :)

    Teraz przychodzą klienci i marudzą, że chcą fakturę na obu małżonków.
    Dla mnie wygodniej byłoby przez 6 miesięcy wystawiać faktury żonie,
    a przez 6 miesięcy mężowi - inna sprawa, że chyba co 6 miesięcy trzeba
    by na nowo podpisywać umowę, albo jakoś dziwacznie ją skonstruować, żeby
    płacili na zmianę.

    Ale klienci tak nie chcą - przeczytali w gazecie, że ma być na obu małżonków
    i chcą na obu.

    Pytam przede wszystkim z pozycji sprzedawcy - czy mogę taką fakturę wystawić?
    Fakturę na 'Adam i Ewa Kowalscy, ul. Ogrodowa 1'. Mniejsza z tym, czy oni
    coś odliczą, czy nie - pytanie tylko, czy mogę to wystawić.

    Na razie odbijam klientów z takimi problemami mówiąc, że aby odliczyć internet
    na fakturze musi być NIP - a czyj NIP miałbym wpisać w przypadku małżeństwa?

    Ale ostatnio klient mnie zabił mówiąc - 'proszę wpisać oba NIPy'. Jak mam mu
    udowodnić, że nie mogę mu wpisać obu NIPów?

    P.

  • 2. Data: 2005-03-24 20:29:32
    Temat: Re: Faktura na małżeństwo
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Paszczak wrote:

    > Fakturę na 'Adam i Ewa Kowalscy, ul. Ogrodowa 1'. Mniejsza z tym, czy oni
    > coś odliczą, czy nie - pytanie tylko, czy mogę to wystawić.
    tak

    > Na razie odbijam klientów z takimi problemami mówiąc, że aby odliczyć internet
    > na fakturze musi być NIP - a czyj NIP miałbym wpisać w przypadku małżeństwa?

    nie musi być nipu dla osoby fizycznej.

    Zwróć tylko uwagę na jedną rzecz.
    Jedni się tego czepiają inni nie.
    Jak masz podpisaną umowę z kowalskim to faktura jest na kowalskiego, a
    nie na kowalskich.

    Jak podpiszesz z kowalskim aneks do umowy, ze teraz umowa jest na
    kowalskich zamiast na kowalskiego, to fakturę wystawiasz z dwoma imionami.
    Co do faktur wystawionych przed datą podpisania aneksu to się sam zastanów.

  • 3. Data: 2005-03-24 21:01:39
    Od: "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>

    Thu, 24 Mar 2005 20:06:28 +0000 (UTC), w <d1v6k4$olh$2@proxy.provider.pl>,
    Paszczak <s...@h...pl> napisał(-a):

    > Na razie odbijam klientów z takimi problemami mówiąc, że aby odliczyć internet
    > na fakturze musi być NIP - a czyj NIP miałbym wpisać w przypadku małżeństwa?

    Żaden.
    Ale musisz umowę spisać na obu małżonków.
    W TPSA coś takiego nie jest możliwe.
    Dialog pobiera jakąś drobną opłatę (chyba 20-30zł).
    Decyzja należy do ciebie. Ale także do twoich klientów :)

  • 4. Data: 2005-03-24 21:22:50
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>
    w wiadomości <news:oja641t3h8b8ll0slm7ct2d4rusf9jfk6c@4ax.com> wstukał:

    > Żaden.
    > Ale musisz umowę spisać na obu małżonków.
    > W TPSA coś takiego nie jest możliwe.

    W &TP to póki co niemożliwe (w ogólnym przypadku ;P) jest wystawienie
    faktury na obojga małżonków -- umowę (a raczej aneks do niej) możesz mieć i
    na piętnastu (papier jest cierpliwy, gorzej z komputerami) ;)

    --
    Wkrętak jest do wkrętów. Stacja FDD to poważna sprawa, wkrętakiem mozesz
    uszkodzic dyski twarde.

  • 5. Data: 2005-03-24 21:24:16
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    witek <w...@g...pl.spam.invalid> wrote:
> [...]
    > Co do faktur wystawionych przed datą podpisania aneksu to się sam zastanów.

    OK, to jest jasne - przed podpisaniem aneksu faktura jest na jedną osobę i
    koniec. Wątpliwości mam tylko do dwóch imion na fakturze. Takie małżeństwo
    to ani spółka, ani osoba fizyczna. Czy małżeństwo jest jedną osobą? Czy
    nabywcą na jednej fakturze mogą być dwie różne osoby?

    P.

  • 6. Data: 2005-03-24 21:41:50
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Paszczak wrote:

    > OK, to jest jasne - przed podpisaniem aneksu faktura jest na jedną osobę i
    > koniec.
    Ja bym się tam mocno nie upierał. Aneksy przecież można było podpisać w
    styczniu, a faktury można przrcież wystawić jeszcze raz, jak klient
    poprosi o korektę.

    > Wątpliwości mam tylko do dwóch imion na fakturze. Takie małżeństwo
    > to ani spółka, ani osoba fizyczna. Czy małżeństwo jest jedną osobą? Czy
    > nabywcą na jednej fakturze mogą być dwie różne osoby?

    Mogą być dwa imiona na fakturze.
    eot.

  • 7. Data: 2005-03-24 21:51:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Mar 2005, Paszczak wrote:

    >+ Wątpliwości mam tylko do dwóch imion na fakturze. Takie małżeństwo
    >+ to ani spółka, ani osoba fizyczna. Czy małżeństwo jest jedną osobą?

    Źle przyjmujesz założenia :)
    Zakładasz iż przedmiot nabycia (tu akurat usługa) jest
    sprzedawany jednemu podmiotowi (nabywcy).
    Załóżmy że chcesz kupić samochód do spóły z kolegą.
    Będziecie mieli go we współwłasności :)
    Pytanie: jak ma fakturę wystawić sprzedawca ?
    :)

    >+ Czy nabywcą na jednej fakturze mogą być dwie różne osoby?

    "a dlaczegóżby nie" ?
    :)
    O ile pamiętam nawet są wyroki rozstrzygające co w takim
    przypadku zrobić z księgowaniem takiej faktury do kosztów:
    jak dwu przedsiębiorców nabędzie coś "razem" to jest problem
    z *jedną* fakturą której oryginał ma mieć każdy z nich :)
    Sąd (NSA ?) orzekł iż wystarczy jak jeden ma kopię i może
    wskazać gdzie jest oryginał... (że "u drugiego"). Oczywiście
    każdy księguje swoją *część* !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-03-25 05:07:42
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.60.0503242246150.904@athlon
    > Sąd (NSA ?) orzekł iż wystarczy jak jeden ma kopię i może
    > wskazać gdzie jest oryginał... (że "u drugiego"). Oczywiście
    > każdy księguje swoją *część* !

    nie mogą mieć obaj duplikatów?

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/
    zatrudnię hakera do grządek

  • 9. Data: 2005-03-25 10:48:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 25 Mar 2005, Jan Werbiński wrote:

> [...]
    > + > Sąd (NSA ?) orzekł iż wystarczy jak jeden ma kopię i może
    > + > wskazać gdzie jest oryginał... (że "u drugiego"). Oczywiście

    Jeśli jako "duplikat" masz na myśli to co wystawia się w razie
    utraty faktury - to chyba nie :)
    Paranoidalna interpretacja VAT (że jest "związany z papierkiem
    z napisem 'oryginał'") najwyraźniej dopuszcza aby tylko JEDEN
    papierek (czyli "faktura oryginał" albo "faktura duplikat") miał
    "moc prawną".
    Czyli jeśli "ważny" będzie duplikat numer dwa to trzeba uznać
    że duplikat numer jeden już utracił "moc podstawy odliczania".

    Czarno na białym tego w uzasadnieniach nie widziałem, ale tak
    mi wychodzi....
    Tak, wiem, logika stoi na głowie :( - moja też :|

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)