    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktura wysłana maile w pdf a druga pocztą
    Date: Tue, 19 Sep 2006 09:30:20 +0200

    On Mon, 18 Sep 2006, Nixe wrote:

    > ??? Skąd te informacje? Czy możesz podać podstawę prawną?

    Obróćmy kota ogonem:
    Podaj podstawę prawną stwierdzającą "czym jest >>faktura w PDFie<<" :)

    IMO alwik ma rację: jeśli przez "wysłaną w PDFie" rozumiemy *zbiór*
    danych, bitów lub bajtów, to wg polskiego prawa nie jest "nic"
    warta. A ściślej warta jest tyle samo co rozmowa telefoniczna
    w której alwik czy ja podamy Ci datę wystawienia, numer i resztę
    danych faktury. Zero wartości jako dokument księgowy, natomiast
    moze mieć wartość dowodową dla stwierdzenia istnienia zlecenia
    (patrz niżej) wystawienia dokumentu :O

    > Przecież na fakturze nie musi być ani pieczęci ani podpisów.

    Nie musi. Chyba że mowa o "elektronicznej", ta musi być
    podpisana, a raczej polski Sejm tak uważa (ściślej: upoważnił
    MF do takiego uważania) IMO wbrew umowie międzynarodowej podpisanej
    przez polskie władze (mam na myśli VI Dyrektywę UE o czym niżej).

    > Niejednokrotnie dostawałam faktury e-mailem.

    I to była zbitka bajtów ;) - stwierdzenie że dostałaś *fakturę* jest
    hm... nadużyciem. Dostałaś jej treść.

    To samo, co komputer wystawcy faktury wysyła na drukarkę, a ściślej
    do programu (drivera) który wyśle na drukarkę, albo nawet krok
    wcześniej - do programu (Notepad, Word, Acrobat) który to wyśle do
    programu który to wyśle na drukarkę :) - tym razem (ów komputer)
    wysłał to do Twojego komputera który ma to wysłać na drukarkę...
    Być może z manualnym wspomaganiem, w końcu nie wszystko robią
    automaty i np. do swojej drukarki kartki papieru wkładam ręcznie :P
    więc mi nie dziwota że trzeba jakiś zbiór zapisać albo co tam
    trzeba do wydruku... ;)

    Popatrz tak:
    - to "coś" wbrew polskim przepisom rozporządzenia MF jest
    niepodpisane elektronicznie, więc NIE jest f-rą elektroniczną
    - nie jest "utrwaleniem na kartce"

    > Drukowałam je

    A!!
    No to proszę, *wytwarzałaś dokument*! Fakturę! Niepodpisaną!
    Wypierasz się?
    ;)

    > i rejestrowałam.

    ...i słusznie.

    > Księgowa w ogóle tego nie kwestionowała.
    > US również.

    A co by mieli kwestionować... od kwestionowania to byłby ew.
    wystawca faktury, jakby stwierdził że bez jego zlecenia [1]
    wystawiłaś w jego imieniu jego dokument!

    [1] w rozumieniu ścisłej definicji KC, a nie "do innych umów
    o usługę stosuje się przepisy dotyczące zlecenia"...

    Przypomnę kilka zaprzeszłych dyskusji, a raczej wniosków
    z nich, zebranych bez ładu o składu jak mi na myśl przychodzą:
    - rozporządzenie MF do spraw faktur z dnia 25 maja 2005 nie
    odnosi się do postaci (formy) faktury, niemniej domniemywać
    należy że musi to być forma zgodna z innymi przepisami
    - zostały narzucone zabójcze restrykcje na używanie faktur
    w postaci elektronicznej, wymagające podpisu cyfrowego, co
    w praktyce dla małych firm wyklucza je z obrotu a dla duzych
    powoduje konieczność utrzymywania podwójnego systemu
    ewidencjonowania - bo zrównanie faktury elektronicznej
    z PODPISANYM dokumentem elektronicznym, czyli istniejącym
    TYLKO w postaci elektronicznej, oznacza że nie można
    takiej elektronicznej f-ry wydrukować i wrzucic do segregatora
    owego wydruku, nie można również przetworzyć "zwykłej"
    niepodpisanej f-ry do postaci elektronicznej zgodnej
    z wymogiem
    - w VI Dyrektywie jest zakaz wymogu podpisywania faktur, w mojej
    ocenie wymóg podpisywania f-r elektronicznych ów zakaz narusza,
    ale ze względów wymienionych niżej jest to nieuciążliwe
    i np. ja nie będę do Strassburga pisał ;), dalej NIE będę
    odnosił się wobec tego do faktury w postaci elektronicznej
    a tylko "papierowych"
    - nie ma regulacji dotyczących przesyłania danych celem wykonania
    zlecenia prywatnego, treść dokumenty mogę Ci podyktować przez
    telefon, posłać e-mailem, faksem, jakkolwiek - byleby wymóg
    formy dokumentu docelowego był spełniony
    - dopuszczalna jest forma zapisania f-ry na kartce papieru bez
    podpisów
    - nie ma zakazu zlecenia wydrukowania f-ry komuś
    - w szczególności nie widać dlaczego tym kimś nie mógłby być
    odbiorca f-ry
    - nie widać powodów prawnopodatkowych dla których miałyby powstawać
    komplikacje, bo taki wydruk będzie częścią realizacji umowy
    służącej przychodowi opodatkowanemu.

    Tak to jakoś by było :)

    pzdr, Gotfryd