  • 1. Data: 2003-01-04 23:13:05
    Temat: Faktury zagraniczne - czy wystarczą wydrukowane?
    Od: "Radek Michalski" <r...@s...force.pl>

    Witam!

    Zastanawiam się nad tym czy można uznać fakturę wystawioną przez zagraniczną
    firmę [tzn. z siedzibą poza Polską] za ważną, jeśli sami ją sobie
    wydrukujemy a nie będzie na niej żadnych firmowych pieczątek ani podpisów.
    Pytanie moje bierze się stąd, że wiele registrarów [firm rejestrujących
    domeny internetowe] nie przewiduje wysyłania faktur pocztą, a jedynie
    udostępnia możliwość ich samodzielnego wydrukowania - czy taka faktura
    będzie wtedy ważna?

    Pozdrawiam
    Radek Michalski

  • 2. Data: 2003-01-04 23:57:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Pieczątka nieważna, ale podpis. Faktura powinna go zawierać. Jak oni to
    organizują? Może podpis elektroniczny ;-))

  • 3. Data: 2003-01-05 01:41:43
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Pieczątka nieważna, ale podpis. Faktura powinna go zawierać. Jak oni to
    > organizują? Może podpis elektroniczny ;-))

    Podpis MUSI być. W ub. roku chyba była sprawa przed NSA, gdzie skanowano i
    drukowano podpis. Firma twierdziła, że to powinno wystarczyć. Nie
    wystarczyło. Tam chodziło o coś trochę innego - uprawniona osoba - podatnik
    VAT w Polsce miał swoją siedzibę za granicą.

    Inna sprawa - faktura zagraniczna nie jest fakturą w rozumieniu ustawy o
    VAT, więc jej te rygory nie obowiązują. Może się to zmieni po wejściu do UE,
    a może nie.

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 4. Data: 2003-01-05 11:46:31
    Od: "rafal" <g...@o...pl>

    Użytkownik "BaLab" <b...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Inna sprawa - faktura zagraniczna nie jest fakturą w rozumieniu ustawy o
    > VAT, więc jej te rygory nie obowiązują. Może się to zmieni po wejściu do

    ja wiem jaka jest sicezka podczas zakupu licencji na program , który został
    ściągnięty z internetu a na stronie www został wygenrowany klucz po podaniu
    numeru karty .

    na licencje (dobra nie materialne - intelektualne) nie obowiązuje cło ,
    należy :
    w miesiącu w który nastąpił zakup wystawić fakturę sprzedaży samemu sobie (w
    odpowiedniej stawce vat , gdzie cena zakupu to netto) , w miesiącu następnym
    dokonać zakupu od kontrahenta zagranicznego (zarejestrować jak zwykłą
    fakturę , gdzie cena zakupu (netto) pobrana z orginalnej faktury) a wszystko
    chodzi o VAT .

    Sam tak zrobiłem po wizycie w urzedzie celnym potem urząd skarbowy .

    P.S.
    kiedyś taką fakturę należało zrejestrować w urzedzie skarbowym ale juz nie
    trzeba .

    rafal

  • 5. Data: 2003-01-05 12:01:06
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    > Pieczątka nieważna, ale podpis. Faktura powinna go zawierać.

    Podeprzesz to jakims przepisem?
    Praktyka pokazuje co innego.

    Karol

  • 6. Data: 2003-01-05 13:27:10
    Od: "rafal" <g...@o...pl>

    Użytkownik "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl> napisał w
    wiadomości

    > Podeprzesz to jakims przepisem?
    > Praktyka pokazuje co innego.

    człowieku idź do urzedu skarbowego jak tak robię i z tego co dziś się
    dowiedziałem pani Anrta z grupy też
    a tak na marginesie grupa nie jest wykładnią prawa i obowiązujących
    przespisów , jak nie masz ksiegowej i nie korzystasz z doradcy podatkowego
    to rób jak chcesz i nie wierz nikomu

    rafal

  • 7. Data: 2003-01-05 16:24:19
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "rafal" <g...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > a tak na marginesie grupa nie jest wykładnią prawa i obowiązujących
    > przespisów , jak nie masz ksiegowej i nie korzystasz z doradcy podatkowego

    To też nie rozwiaże Twoich problemów - co urząd to inna interpretacja i inna
    praktyka, a w konsekwencji i tak winny będzie podatnik.

    BaLab

  • 8. Data: 2003-01-05 20:32:53
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    > Użytkownik "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > wiadomości

    > człowieku idź do urzedu skarbowego jak tak robię i z tego co dziś się
    > dowiedziałem pani Anrta z grupy też

    Szkoda mi czasu na chodzenie po urzedach. Mozna go milej zagospodarowac.
    Chocby na dyskusje na tej grupie.

    Karol

  • 9. Data: 2003-01-05 21:03:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Tamto było pół żartem, pół serio. A na poważne:

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania
    niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku
    akcyzowym. (Dz. U. z dnia 26 marca 2002 r.)

    $ 35. 1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, z zastrzeżeniem § 37,
    powinna zawierać co najmniej:
    (...)
    13) czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury
    lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

    $ 37. 1. W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do stosowania cen
    urzędowych zawierających podatek, w fakturze stwierdzającej dokonanie
    sprzedaży:
    1) jako cenę jednostkową wykazuje się cenę wraz z kwotą podatku (cenę
    brutto), a zamiast wartości sprzedaży netto wykazuje się wartość sprzedaży
    brutto,
    2) kwota podatku jest obliczana według następującego wzoru:
    (...)
    3) sumę wartości sprzedaży netto stanowi różnica między wartością sprzedaży
    brutto a kwotą podatku, z podziałem na poszczególne stawki podatkowe.
    2. Przepis ust. 1 może być stosowany również w przypadku, gdy sprzedawca
    stosuje jako ceny sprzedaży umowne ceny brutto.

    Wynika z tego, że jednak podpis wystawcy musi być.

    Dla faktur wystawionych przez zagraniczne firmy istnieją wszak wyjątki:

    UKŁAD EUROPEJSKI ustanawiający stowarzyszenie między Rzeczpospolitą Polską,
    z jednej strony, a Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z
    drugiej strony, sporządzony w Brukseli dnia 16 grudnia 1991 r. (Dz. U. z
    dnia 27 stycznia 1994 r.)

    art. 21.5. Deklaracja na fakturze powinna posiadać oryginalny, własnoręczny
    podpis eksportera. Jednakże upoważniony eksporter, w rozumieniu artykułu 22,
    nie jest zobowiązany do podpisywania takich dokumentów, pod warunkiem że
    dostarczy on władzom celnym kraju eksportu pisemne zobowiązanie, że
    przyjmuje wszelką odpowiedzialność za każdą deklarację, która identyfikuje
    go, tak jakby była podpisana przez niego własnoręcznie.
    art. 22.3. Upoważniony eksporter otrzymuje od władz celnych numer
    upoważnienia celnego, który powinien się znajdować w deklaracji na fakturze.

    Więc należy sprawdzić, czy firma wystawiająca fakturę ma siedzibę w kraju
    Unii Europejskiej i czy na fakturze znajduje się numer upoważnienia celnego.

    Podobne unormowanie obowiązują przy imporcie z Turcji, Łotwy, Izraela,
    Danii, Litwy i państwami Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu.

    --------------

    UMOWA o wolnym handlu między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Turecką,
    sporządzona w Ankarze dnia 4 października 1999 r. (Dz. U. z dnia 20 lipca
    2000 r.)

    UMOWA o wolnym handlu między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Łotewską,
    sporządzona w Warszawie dnia 28 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z dnia 30 lipca
    1999 r.)

    UMOWA o wolnym handlu między Rzeczpospolitą Polską a Państwem Izrael,
    sporządzona w Warszawie dnia 21 lipca 1997 r. (Dz. U. z dnia 30 lipca 1999
    r.)

    UMOWA o wolnym handlu między Rzeczpospolitą Polską a Królestwem Danii i
    Wyspami Owczymi, sporządzona w Warszawie dnia 3 listopada 1998 r.(Dz. U. z
    dnia 30 lipca 1999 r.)

    OŚWIADCZENIE RZĄDOWE z dnia 15 lipca 1998 r. w sprawie prowizorycznego
    stosowania sporządzonego w Wilnie dnia 8 maja 1998 r. Protokołu dodatkowego
    nr 1 do Umowy o wolnym handlu między Rzeczpospolitą Polską a Republiką
    Litewską, sporządzonej w Warszawie dnia 27 czerwca 1996 r. (Dz. U. z dnia 14
    sierpnia 1998 r.)

    UMOWA między Rzeczpospolitą Polską a państwami Europejskiego Stowarzyszenia
    Wolnego Handlu (EFTA),
    sporządzona w Genewie dnia 10 grudnia 1992 r. (Dz. U. z dnia 8 grudnia 1994
    r.)

    --
    Robert Tomasik
    IDKey PGP: 0x9B725EF3

  • 10. Data: 2003-01-05 21:13:30
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

> [...]
    > akcyzowym. (Dz. U. z dnia 26 marca 2002 r.)
    >>
    > Wynika z tego, że jednak podpis wystawcy musi być.

    Owszem, ale IMHO u podatnikow, ktorych dotyczy obowiazek stosowania ww.
    rozporzadzenia.

    > Dla faktur wystawionych przez zagraniczne firmy istnieją wszak wyjątki:
    > UKŁAD EUROPEJSKI ustanawiający stowarzyszenie między Rzeczpospolitą
    Polską,

    ciach

    > Więc należy sprawdzić, czy firma wystawiająca fakturę ma siedzibę w kraju
    > Unii Europejskiej i czy na fakturze znajduje się numer upoważnienia
    celnego.

    Czy powyzsze dotyczy takze exporterow usług?

    Pozdrawiam,
    Karol