    From: r...@o...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Gofin: WNiP bez amortyzacji.
    Date: Fri, 5 Sep 2008 00:01:10 -0700 (PDT)

    On 4 Wrz, 23:25, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > Hm... fakt.

    > 1. Zaskakujesz mnie wnioskiem, składam sprzeciw ;)
    > A tak poważniej: jesteś pewien, że piszesz o *PODATKOWYM* ujęciu
    > WNiP, nie dotyczą aby Twoje tezy ujęcia *rachunkowego* (na którym,
    > jak przypomnę, znam się niczym kot na kwaśnym mleku, znaczy wcale)?

    Jestem pewien :)

    > Oczywiście to, że art.22g.4 dotyczy *wyłącznie* ST jest wiadome.
    > Ale oznacza to tylko, że *ten* przepis nie dotyczy WNiP.
    > Nie powoduje to pominięcia działania reszty (przepisów), prawda?

    To czemu sam pominales ;)

    > Poproszę o objaśnienie:http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa
    -o-podatku-dochodowym-od-osob...
    > +++
    > Art. 22e
    > 1. Jeżeli podatnicy nabędš
    > lub wytworzš we własnym zakresie
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > składniki majštku wymienione w art. 22a ust. 1
    > i art. 22b ust. 1,
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Taka konstrukcja sie pojawia, fakt, ale dotyczy ona lacznie ST i WNiP.
    Ma to swoje konsekwencje, o czym dalej.

    > Dalej:
    > +++
    > Art. 22g
    > 1. Za warto ć poczštkowš rodków trwałych
    > oraz warto ci niematerialnych i prawnych,
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:
    > [...]
    > 2) w razie wytworzenia we własnym zakresie - koszt wytworzenia,
    > ---

    Zgoda

    > Art. 22b
    > 1. Amortyzacji podlegajš, [...]

    No i tutaj trzeba bylo zacytowac dalszy ciag :)

    > [...]
    > 2. Amortyzacji podlegajš również, z zastrzeżeniem art. 22c, niezależnie
    > od przewidywanego okresu używania:
    > [...]
    > 2) koszty prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym, który może
    > być wykorzystany na potrzeby działalno ci gospodarczej podatnika, jeżeli:

    O tym dalej, nigdy sie nad tymi kosztami nie zastanwialem bo to
    dotyczy
    tylko nielicznych firm i typow prac.

    Teraz ja:

    Art. 22a. 1. Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c,
    stanowiące własność lub współwłasność podatnika, ****nabyte lub
    wytworzone we własnym zakresie****, kompletne i zdatne do użytku w
    dniu przyjęcia do używania:
    Art 22b. 1. Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c,
    ****nabyte**** nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu
    przyjęcia do używania:

    Roznica jest oczywista

    Art. 22e. 1. Jeżeli podatnicy nabędą lub wytworzą we własnym zakresie
    składniki majątku wymienione w art. 22a ust. 1 i art. 22b ust. 1,

    Mi wychodzi ze zebrali razem mozliwosci uzyskania ST i WNiP - i tyle.

    Art. 22g. 1. Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości
    niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:
    2) w razie wytworzenia we własnym zakresie - koszt wytworzenia,

    ^^ zgoda, ale wytworzyc mozesz tylko to co sie da wytworzyc, wg art.
    22b WNiP nie da sie wytworzyc! Patrz nizej:

    3. Za ***cenę nabycia*** uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o
    koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania ***środka
    trwałego*** lub **wartości niematerialnej i prawnej*** do
    używania(...)

    4. Za ***koszt wytworzenia*** uważa się wartość, w cenie nabycia,
    zużytych do wytworzenia ***środków trwałych***:

    Jak widzisz nie ma czegos takiego jak koszt wytworzenia WNiP. Masz za
    to:

    18. Wartość początkową praw majątkowych, w tym licencji i autorskich
    praw majątkowych, stanowi cena nabycia tych praw;

    Mam tez support z sip:
    DP/423-0155/06/AK
    1435/fb1/423-34/07/EF
    DP/P1/423-0097/1/05/AK

    i ciekawostke - jesli wytworzysz WNiP we wlasnym zakresie(czyli nie
    bedzie to WNiP podlegajace amortyzacji),
    to sprzedaz takiego cuda podpada pod art. 18 updof, nawet jesli to w
    ramach DG zrobiles..
    U.S.IA/1/415/5-IP/2006
    PD I 413/84/05

    Na deser znalazlem PDFa dokladnie z tym zagadanieniem:
    http://www.pwc.com/pl/pol/about/press-rm/experts/200
    7/07_00_01prtele_tice.pdf